Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-25, 08:34
  #1
Medlem
Tjena!
Sorry om den här tråden redan finns men jag hittade den inte.
Jag är nybörjare med serietidningar så min fråga är ifall man börjar med att läsa The new52, förstår man handlingen eller hamnar man "mitt i" själva handlingen? Likadant med Marvel universe, hamnar man "mitt i" handlingen eller börjar hela berättelsen om Marvel om fast med lite olikheter?
Jag vill inte börja läsa tidningarna i från 70 talet så de är därför jag undrar.
Vad ska man annars börja läsa för samling ifall man vill läsa "från början" men inte från 70 talet.

MVH /paysando
Citera
2016-12-25, 15:23
  #2
Medlem
Nån?
Nån här inne borde väl veta?
Och orka svara =)
Citera
2017-01-03, 01:41
  #3
Medlem
Theomanias avatar
Ja, jag skulle säga att New 52 är en bra startpunkt att börja på. Hela poängen var ju just att förenkla världen, karaktärerna och relationerna dem emellan för att nybörjare skulle kunna hoppa in. Rekommenderar absolut det som en första startpunkt. Vill du börja tidigare så rebootades universumet på 80-talet i och med Crisis on Infinite Earth (Som förövrigt är en fantastisk serie, fast mycket av storheten går förlorad om man inte känner till universumet sedan tidigare), så alla serier efter släppta efter -84 är omstartade serier.
Man rebootade även Marvels universum nyligen och startade om lite halvt från början med lite nya karaktärer, grupper som tagit in nyare medlemmar (Typ Avengers, där Thor är kvinna till exempel) och mer udda hjältar som fått träda fram. Denna omstart kallas för All-New, All-different Marvel, så leta efter dessa serier så lär du hitta något du gillar.