Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-25, 08:34
  #1
Medlem
Tjena!
Sorry om den här tråden redan finns men jag hittade den inte.
Jag är nybörjare med serietidningar så min fråga är ifall man börjar med att läsa The new52, förstår man handlingen eller hamnar man "mitt i" själva handlingen? Likadant med Marvel universe, hamnar man "mitt i" handlingen eller börjar hela berättelsen om Marvel om fast med lite olikheter?
Jag vill inte börja läsa tidningarna i från 70 talet så de är därför jag undrar.
Vad ska man annars börja läsa för samling ifall man vill läsa "från början" men inte från 70 talet.

MVH /paysando
Citera
2016-12-25, 15:23
  #2
Medlem
Nån?
Nån här inne borde väl veta?
Och orka svara =)
Citera
2017-01-03, 01:41
  #3
Medlem
Theomanias avatar
Ja, jag skulle säga att New 52 är en bra startpunkt att börja på. Hela poängen var ju just att förenkla världen, karaktärerna och relationerna dem emellan för att nybörjare skulle kunna hoppa in. Rekommenderar absolut det som en första startpunkt. Vill du börja tidigare så rebootades universumet på 80-talet i och med Crisis on Infinite Earth (Som förövrigt är en fantastisk serie, fast mycket av storheten går förlorad om man inte känner till universumet sedan tidigare), så alla serier efter släppta efter -84 är omstartade serier.
Man rebootade även Marvels universum nyligen och startade om lite halvt från början med lite nya karaktärer, grupper som tagit in nyare medlemmar (Typ Avengers, där Thor är kvinna till exempel) och mer udda hjältar som fått träda fram. Denna omstart kallas för All-New, All-different Marvel, så leta efter dessa serier så lär du hitta något du gillar.

Men alltså, vi snackar om serier som pågått sedan andra världskriget i DC:s fall, så du kommer egentligen aldrig kunna veta all backstory och helt ärligt så behövs det inte ens. När en serie "rebootas" så är det nästan aldrig en regelrätt omstart, utan vissa idéer och element överförs rakt över (Som ett exempel kan jag ta Green Lantern som är rätt svår att hoppa in i, även om New 52 ger illusionen om att nummer 1 är en bra startpunkt, då rekommenderas istället Green Lantern #1 från 2005)
Serier är ju skrivna på ett sånt fiffigt sätt att om du hoppar in i en ny storyline så får du ofta all info som behövs. Hoppar du in i en storyline som är pågående (De brukar sträcka sig mellan typ 4-8 nummer som mest) blir det oftast lite knepigare, men sök lite på nätet så brukar det stå om nummer X av en serie är en pågående storyline eller inte. Det kan se skrämmande ut när man ska plocka upp typ nummer 256 av någon serie, men författarna har ofta sånt här i åtanke; de vill ju att folk ska kunna hänga med och hoppa in mitt i och ändå uppskatta det!

Finns det någon särskild serie du är intresserad av? Du kan ju förstås försöka läsa alla New 52-nummer, men det är ett jävla uppdrag och sjukt tidskrävande (och oftast inte ens särskilt bra eftersom alla serier håller olika hög kvalitet). Det är bättre att hitta ett antal serier som du verkar intressanta och börja där. Kan själv tipsa om Justice League av Geoff Johns (där den första storylinen behandlar hur gruppen bildades) och Batman av Scott Snyder till att börja med.
Inte läst in mig så mycket på Marvels senaste grejer, men Vision av Tom King är fruktansvärt jävla bra, om än extremt annorlunda från andra superhjälteserier. Inte så mycket slagsmål, spandex och bad guys, men väldigt välskriven.

Ett annat tips är att försöka hålla koll på när nya författarteam tar över en serie, eftersom man då oftast påbörjar nya storylines och släpper allt som tidigare författare skrivit. Det är inte som att man ignorerar det, men fokus ligger på att skapa nya berättelser snarare än att knyta ihop trådar och storylines från flera nummer bakåt. Men som sagt, säg någon serie/hjälte du tycker verkar spännande så ska jag se om jag kan komma med något tips.

PS. Testa även Marvel Unlimited. Som Spotify fast för Marvelserier. Kostar typ hundra spänn i månaden och då har du tillgång till nästan allt som Marvel publicerat sedan typ sent 30-tal. Sjukt värt.
__________________
Senast redigerad av Theomania 2017-01-03 kl. 01:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback