Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-12-28, 18:31
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja, på riktigt alltså!
Mannen är ju en fullständig Bärsärk.

Sparta?

"-THIS IS STOCKHOOOUUULM!"

Den här nyheten gjorde mig glad hela dagen. Hjälten som åkte PÅ taket av arlanda Express till arlanda. Jag kan inte sluta skratta nu när jag skriver. Vad i helvete. Vi måste ha en insamling till en livförsäkring åt honom. Hjälte räcker inte,legend är vad han är - redan innan sin död.
Citera
2016-12-28, 23:59
  #50
Medlem
Proras avatar
Om man undrar hur nära man kan vara en 16 kV-ledning utan att riskera jonisering av det mellanliggande luftlagret med överslag och grillning som följd, så kan man få ett hum genom att titta på hur långa de keramiska isolatorerna är som skiljer en normal kontaktledning från omgivningen. Man pratar ibland om att man riskerar ett överslag om den elektriska fältstyrkan överskrider 1 kV/mm vilket skulle betyda 16 mm. Isolatorerna brukar ligga på det 10-dubbla: runt 15 cm. Själv skulle jag aldrig vilja befinna mig närmare en strömförande ledning än en meter, för säkerhets skull. Skulle man avslöja att 2 cm räcker (i torr väderlek, och normalt lufttryck) skulle antagligen tonåriga pojkar dö som flugor. Lufttryck, luftfuktighet och geometri har avgörande betydelse. Med geometri menas t.ex. hur spetsigt ett föremål som riktas mot ledningen är. Spetsigare ger tätare fältlinjer, större risk för överslag.
Citera
2016-12-29, 14:11
  #51
Medlem
Psyk Ja.
Skidåkare Nej.
Påtänd Ja.
Citera
2016-12-29, 14:16
  #52
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiocci
Psyk Ja.
Skidåkare Nej.
Påtänd Ja.

Förbannad på höga priset för resan.
Citera
2017-01-01, 01:08
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Du menar att man dör mindre om man drar i backen i 250 km i timmen mot 350 km i timmen?
Har du erfarenhet eller?
Klart mycket farligare med 350 km i timmen än 250 km i timmen.
Enkel mattematik.
Citera
2017-01-05, 07:41
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Du menar att man dör mindre om man drar i backen i 250 km i timmen mot 350 km i timmen?
Har du erfarenhet eller?

Man har större chans att överleva ett fall i 250 km i timmen än i 350 km i timmen min bäste Cadde.
Enkel mattematik för oss med intelligens.
Citera
2017-01-17, 15:21
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Man har större chans att överleva ett fall i 250 km i timmen än i 350 km i timmen min bäste Cadde.
Enkel mattematik för oss med intelligens.

Att inte du drar i backen i 250 km/h och berättar hur du överlevde det då?

Matematik i all ära men du är allt bra dum om du gör skillnad på en hastighet med klart dödlig utgång och en annan hastighet med lika dödlig utgång.
Intelligens är fan inte din starka sida. Åk till Somalia med dig. Där kanske du i alla fall slipper uppleva hur alla småler så fort du öppnar käften.
Citera
2017-01-17, 15:23
  #56
Medlem
gato12s avatar
Fortfarande ingen som vet vem tokfan är...?
Citera
2017-01-17, 15:30
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Fortfarande ingen som vet vem tokfan är...?

Du menar väl 'takfan'?
Citera
2017-01-23, 20:30
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Att inte du drar i backen i 250 km/h och berättar hur du överlevde det då?

Matematik i all ära men du är allt bra dum om du gör skillnad på en hastighet med klart dödlig utgång och en annan hastighet med lika dödlig utgång.
Intelligens är fan inte din starka sida. Åk till Somalia med dig. Där kanske du i alla fall slipper uppleva hur alla småler så fort du öppnar käften.

Källa på att det är lika illa att dra i backen i 250 km/t som i 350 km/t.

I mitt tycke är det en väsentlig skillnad.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback