Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-24, 16:52
  #1
Medlem
cmdQs avatar
När jag inte gör något alls på datorn (bara har Avast och liknande i bakgrunden).

Enligt aktivitetshanteraren jobbar de olika delarna i min dator så här mycket:
CPU: 3-7% (2,3 GHz i3)
RAM: ca 0.8-1.2GB (8GB DDR3)
HDD: Konstant 98-100% (320GB 5400rpm)

Frågan lyder alltså: Är det normalt att Hårddisken alltid snurrar på maxfart eller håller den på att ge upp?

För övrigt har jag en uppstarstid på ca 40 sekunder från avstängd och tycker inte att min HDD är långsamt (alltså någon SSD har jag inte behov av).
Dock är jag beredd att byta till en ny HDD om ni tror att den nuvarande är på väg att ge upp.

Behöver ni någon annan information så säg till

/God Jul
Citera
2016-12-24, 17:04
  #2
Medlem
x12s avatar
Kan vara indexeringstjänsten som söker igenom en massa filer i bakgrunden, kan vara antivirusprogrammet som hittar några spännande filer att packa upp i temp och söka igenom, kan vara winupdate som kollar, kan vara egentligen allt möjligt. Sånt här sker ofta i samband med start av datorn och pågår ett tag, brukar lugna ner sig efter nån halvtimme-timme.

Ta upp resource monitor så ser du ju ungefär vad det är som har diskåtkomst och kan räkna ut kanske vad det handlar om.

Det är iaf inget uppenbart tecken i sig på att disken är döende.
Citera
2016-12-24, 17:07
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
När jag inte gör något alls på datorn (bara har Avast och liknande i bakgrunden).

Enligt aktivitetshanteraren jobbar de olika delarna i min dator så här mycket:
CPU: 3-7% (2,3 GHz i3)
RAM: ca 0.8-1.2GB (8GB DDR3)
HDD: Konstant 98-100% (320GB 5400rpm)

Frågan lyder alltså: Är det normalt att Hårddisken alltid snurrar på maxfart eller håller den på att ge upp?

För övrigt har jag en uppstarstid på ca 40 sekunder från avstängd och tycker inte att min HDD är långsamt (alltså någon SSD har jag inte behov av).
Dock är jag beredd att byta till en ny HDD om ni tror att den nuvarande är på väg att ge upp.

Behöver ni någon annan information så säg till

/God Jul

Hur gammal är HDD`n?

Hur länge har det hållit på?

Prova det här - https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929135

Avast har på en dator orsakat detsamma för mig.
Citera
2016-12-24, 17:24
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
HDD: Konstant 98-100% (320GB 5400rpm)

Frågan lyder alltså: Är det normalt att Hårddisken alltid snurrar på maxfart eller håller den på att ge upp?

För övrigt har jag en uppstarstid på ca 40 sekunder från avstängd och tycker inte att min HDD är långsamt (alltså någon SSD har jag inte behov av).
Dock är jag beredd att byta till en ny HDD om ni tror att den nuvarande är på väg att ge upp.

Behöver ni någon annan information så säg till

/God Jul

Det har inte med hur "fort" den snurrar utan hur stor del av tiden den är upptagen. Siffrorna betyder att oavsett vad du tycker så är det så många processer som vill ha access till din lagring så att din hårddisk är en flaskhals som drar ner prestandan på din dator.

Att byta till en 7200rpm kommer att hjälpa men endast marginellt.

Eliminera bakrundsprocesser eller byt till SSD om du vill få en lösning. Så hög belastning är inte normalt på långa vägar
Citera
2016-12-24, 18:02
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det har inte med hur "fort" den snurrar utan hur stor del av tiden den är upptagen. Siffrorna betyder att oavsett vad du tycker så är det så många processer som vill ha access till din lagring så att din hårddisk är en flaskhals som drar ner prestandan på din dator.

Att byta till en 7200rpm kommer att hjälpa men endast marginellt.

Eliminera bakrundsprocesser eller byt till SSD om du vill få en lösning. Så hög belastning är inte normalt på långa vägar
Ja, du har missförstått hur en hårddisk fungerar.
Låt dator stå på en dag, så lugnar allt ner sig.
Du behöver inte göra något speciellt.
Citera
2016-12-24, 19:40
  #6
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur gammal är HDD`n?

Hur länge har det hållit på?

Prova det här - https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929135

Avast har på en dator orsakat detsamma för mig.

Testade säker start, sen startade jag om den igen och nu ligger diskanvändningen nästan på 0%

Det lät som en bra lösning

För övrigt är hårddisken från late 2012 (har suttit i min Thinkpad sedan den var ny)
Citera
2016-12-24, 19:44
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, du har missförstått hur en hårddisk fungerar.
Låt dator stå på en dag, så lugnar allt ner sig.
Du behöver inte göra något speciellt.


Varför citerar du mig?
Citera
2016-12-24, 20:03
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Varför citerar du mig?
Åh, oj, det kanske blev missförstånd här!

Du var den som svarade korrekt, jag höll bara med!
Citera
2016-12-25, 01:14
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Testade säker start, sen startade jag om den igen och nu ligger diskanvändningen nästan på 0%

Det lät som en bra lösning

För övrigt är hårddisken från late 2012 (har suttit i min Thinkpad sedan den var ny)


Kör msconfig i kommandotolken och kolla vad som autostartas. Bocka av det du i första hand tror kan orsaka problemet eller jobba systematiskt med 50/50 metoden tills du hittar det.

Tycker det låter som ett Windows 7 problem jag hade med Windows Update.
Vilket operativsystem.
Citera
2016-12-25, 09:22
  #10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Testade säker start, sen startade jag om den igen och nu ligger diskanvändningen nästan på 0%

Det lät som en bra lösning

För övrigt är hårddisken från late 2012 (har suttit i min Thinkpad sedan den var ny)


Selektiv start är ett sätt att ta reda på problem, inte en lösning. Om du inte gjorde en aktiv ändring så kommer du få tillbaka problemet. Använd selektiv start för att hitta problemet. Gör så här - http://support.hp.com/se-sv/document/c03528978 - och använd "diagnos start".

Disken bör hålla minst 2-3år till om du inte kört den oerhört mycket.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2016-12-25 kl. 09:29.
Citera
2016-12-26, 18:26
  #11
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kör msconfig i kommandotolken och kolla vad som autostartas. Bocka av det du i första hand tror kan orsaka problemet eller jobba systematiskt med 50/50 metoden tills du hittar det.

Tycker det låter som ett Windows 7 problem jag hade med Windows Update.
Vilket operativsystem.

Windows 8.1 Gillar inte det jag sett av W10 så jag stannar här så länge det funkar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback