Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-25, 07:52
  #13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Det var ju privata företag som skulle sätta upp vindkraftparken. Tror du de skulle vilja göra detta ifall det inte gick ihop sig ekonomiskt för dom?

För 10-15 år sedan så var vindkraft för dyrt, men priserna idag börjar bli riktigt konkurrenskraftiga.
http://www.independent.co.uk/environ...-a6685326.html

Jag undrar hur Miljöpartiet kan försvara detta beslut inför sina kärnväljare? För mig känns det som att detta beslut inte går att försvara, utan de kommer bara säga att de vill visa sig regeringsdugliga. I detta fallet innebär detta att sälja ut sig själva till Socialdemokraterna.

Är detta sista spiken i kistan för Miljöpartiet som riksdagsparti?

Miljökalkylen går inte ihop. Den ekonomiska gör det säkert för vi betalar alla skatt, kallas elcertifikat till vindkraften. Fantasin är enorm när det gäller att lura medborgarna.

Men stoppet har att göra med den mur mot radarövervakning som vindkraftsparken innebär. Förmodligen genererar den även ultraljud i vattnet så att ubåtarna inte hör andra ubåtar eller fartyg. Utanför vår största örlogshamn.
U137;s efterföljare skulle i dussintals gömma sig där med ballistiska robotar med kärnvapen.

Miljöpartiet ville säkert bygga men de blev överkörda. Vi vet ju hur detta pacifistiska parti ser på försvaret. Onödigt och det är bortkastade pengar, för ryssen kommer inte och det finns inga militära hot.
Citera
2016-12-26, 08:54
  #14
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilgachark
Det var affärsmän som vill bygga vindkraft över hela landsbygden om de fick. Jag personligen vill inte ha 700 vindkraftverk snurrandes utanför kusten. Det är alldees för skrymmande och fult dödar havsörnar och påminner om ryska förfulande jättehöghus. Jag njöt när jag så den lilla Anders som var ansvarig när han fick nej. Det är okej att ha ett företag en verkstad men när man ger sig på o sätta upp sådan här skit där vi ska segla och åka båt har det gått för långt. När man idag åker bil förbi gammalstorp så ser man fullt av dessa fula vidkraftverk. Det är först o främst de välgödda dyngiga bönderna som har de stora markerna där som villl få ner sin personkiga elkostnader. Det är inget vi ska behöva v med om besuttna böner som inte ska betala för elen som vi andra. Helst ska väl varje
storbodne ha ett par tre egna vindkraftverk till sina ladugårdar. Stoppa denna sjuka utveckling-Den är värre än graffitin i förefulande och den ger inte så mycket ström heller

Tycker vindkraftverk på land är kraftigt förfulande för landskapet.
Vindkraftverk till havs har två fördelar mot landbaserad.
1. Inte alls lika förfulande förutom för sjöfarare.
2. Det blåser alltid mera till havs.

Den stora nackdelen med havsbaserad vindkraft är kostnaden.
Läste någonstans att det kostar ca dubbelt så mycket att bygga till havs som på landbacken.
Den största anledningen till den höga kostnaden är dyra utgifter för grundläggning på havsbotten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback