Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-19, 18:50
  #13
Medlem
Knegares avatar
Varför inte börja med att skaffa en billig segelbåt, dessa finns från 0kr och uppåt. Du lär dig segla, lär dig hur du vill att en båt ska vara och kommer igång snabbt enkelt och billigt med ditt båtliv.

Under tiden börjar du bygga en båt från grunden själv, varför inte båten Flugan, förr såldes ritningarna på Hobbex men de finns nog på nätet idag. Efter Flugan hittar du säkert ett annat projekt.

Här är en som byggt en: http://www.maringuiden.se/forum/topi...3%A5-3-veckor/
Citera
2017-01-20, 04:27
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Jag skulle snarare hävda att i iaf Västindien är alla rev du kan krasha in i bra kartlagda. Enstaka korallhuvuden kan saknas i sjökorten men utbredningsområderna är bra dokumenterade. De som seglar på rev är ouppmärksamma eller stressade på annat sätt. Man missbedömmer situationen vilket kan skapa stora problem. Men det är ytterst sällan någon går på ett rev som inte är utmärkt i sjökorten. Att barlasta sin långseglare är ganska dumt eftersom du ändå kommer ha så mycket ombord så du får räkna med att vattenlinjen är iaf 5 cm under normal svennesemester nivå. Många rev är dessutom skyddade så jag tror att böterna kan bli ganska fina om du förutom att ha seglat på det och skadat det slängt massa sten och krossat mer korall. Dessutom undrar jag vart fan du ska stuva all sten, det är ju utrymme du inte kan stuva och stuvvolym är viktigt i båtar små nog att kunna barlastas ner nog för att det ska vara någon idé.

Jaha ja där ser man - ja så då har det gått fram betydligt åtminstone i VästIndien. Häftigt, Fast kusten emot norra SydAmerika är väl lite dåligt uppmätt, men det kanske bara är ett rykte ? Det kallar man ju heller inte för VästIndien Det är ju knepigt att mäta med sjömätningsfartyg pga djupgåendet, men man kan kanske mäta ifrån luften/satellit det finns ju så mycket nya tekniker. Förr mättes ju bara de områden som var intressanta för yrkestrafiken och viktiga farleder. Äh med att ha extra barlast menade jag naturligtvis för lite större båtar. Man får väl tänka ut i förväg vilka saker man kan dumpa ifall man skulle råka ut för att sitta fast. Första gången jag var på Trinidad/Tobago på 1970-talet kändes det som ett U-Land, fastän folk såg rätt friska ut och ingen svält, Däremot var det mycket som gick på tre kvart eller två takt. Inte som i ett I-land där det går på fyrtakt allting. Nåja det var lite valutakris då på Trinidad, mycket fattigt - Busstationen i Port of Spain hade ett 50-tal tiggare, halta lytta, alkisar, blinda, you name it. Åja det blev ju reggae-tider senare och det var ju kul, hihi

Äh, det är väl klart att de är rädda om korallerna men de slås ju i spillror ibland när det är storm, så när man dyker där man kan se en del som förstörts, Å andra sidan så återvänder livet även om det tar några år. Förr fiskades det mycket med dynamit, detta hade att göra med att näten var så förskräckligt dyra för den vanlige fiskaren, säkert kostade näten en eller flera årslöner för en fattig fiskare vad jag minns, alltså jag menar syntetnäten, Bomullsnät höll ju inte länge något länge.

Numera är det ju helt annorlunda i större delen av VästIndien det finns väl knappt kvar några fattiga fiskarbyar nånstans där.

Koraller är ju ömtåliga men det är bara ytan som lever, stommen är ju död biologiskt sett och består ju bara av kalk, Ungefär som ett levande träd, det är bara skiktet under barken som är levande. Bryter man av en bit korall och stoppar ner den i sandbottnen så dör den biten som sitter i sanden , det som är ovanför kan fortsätta att leva,

Men många koraller växer ju i evighet och kan säkert vara 100-tals år, en del av dem har tydlligen lite likadan biologi som lavarna som växer på stenar på land.

Koralldöd som det tjatas om så mycket nu har förekommit i stor skala i cykler i alla tider, det har man hittat genom borrprover och utgrävningar osv. Och Tex Röda Havet håller väl det kontinuerligt varmaste havet på Jorden men korallerna klarar sig fint där, antagligen ngn slags anpassning.
Citera
2017-01-20, 10:02
  #15
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jaha ja där ser man - ja så då har det gått fram betydligt åtminstone i VästIndien. Häftigt, Fast kusten emot norra SydAmerika är väl lite dåligt uppmätt, men det kanske bara är ett rykte ? Det kallar man ju heller inte för VästIndien Det är ju knepigt att mäta med sjömätningsfartyg pga djupgåendet, men man kan kanske mäta ifrån luften/satellit det finns ju så mycket nya tekniker. ......

Koralldöd som det tjatas om så mycket nu har förekommit i stor skala i cykler i alla tider, det har man hittat genom borrprover och utgrävningar osv. Och Tex Röda Havet håller väl det kontinuerligt varmaste havet på Jorden men korallerna klarar sig fint där, antagligen ngn slags anpassning.

Stora skillnaden över de senaste 10 åren är att de har börjat bry sig mer om miljön, ta ett ställe som Tobago Cays, nu så är det ett naturskyddsområde med en stark population av både sköldpaddor så väl som conchshells, tyvärr så har reven tagit en rejäl smäll då de blev träffade av en orkan. Dock så är det rev som var halvdöda för en 15 år som som ser bra ut nu.
Trinidad har blivit lite värre när det gäller fattigdomen, för nåt år sen hade de i snitt ett mord per dag i Port of Spain. Jag skulle tro att det är lättare att vara uteliggare i karibien än här hemma, mat går att fixa lite över allt, det är varmt och skönt och rusmedel är billigt.

Man har gjort ett stort skifte mot turism och har börjat inse att nedskräpning är ett problem vilket är kul att se.

Dock börjar vi glida lite långt från topic nu men jag tycker inte man ska vara orolig över dålig sjömätning när man planerar sin långsegling.
Citera
2017-01-20, 10:06
  #16
Medlem
herrstorks avatar
ställ dig frågan om du vill segla eller bygga..
i gbg har vi drömmarnaskaj... du kan ju lista ut anledningen till namnet..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback