Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-23, 20:02
  #1
Medlem
Problem:
Fått en första kund inom ehandel.
Ehandel med Wordpress --> Långsam!
Letar efter en långsiktig hostinglösning för denna kund + morgondagens kunder.

Delad hosting: För långsamt
Odelad hosting (dedicated): För dyrt
Odelad hosting (VPS): Betalar hellre extra för managed VPS dvs någon sköter allt hostingrelaterat
Odelad hosting (managed VPS): Perfekt! (https://se.godaddy.com/hosting/vps-hosting)

Vad har du för lösning?
Och vad skulle du rekommendera i "managed VPS" kategorin?

Verkar som att ServerPilot/Cloudways är hetast?
Citera
2016-12-23, 20:19
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag skulle tippa starkt på att det det snarare är pissystemet som är den primära orsaken till att det är segt?

Att använda Wordpress för en e-handel är som att anlita IS för att handla öl åt dig.
Citera
2016-12-23, 22:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag skulle tippa starkt på att det det snarare är pissystemet som är den primära orsaken till att det är segt?

Att använda Wordpress för en e-handel är som att anlita IS för att handla öl åt dig.
Jo, så är det ju. Men finns tydligen många som använder Woocomerce med 10'000+ produkter.
Tänkte använda WP till en början för att sedan byta till Magento.

OT: Har ändå läst om svenskar som byter från svenska webhotell till DigitalOcean => Snabbare speed
Så tänkte göra det steget vilket som. Hur tänker du där?
Citera
2016-12-23, 22:30
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.M
Jo, så är det ju. Men finns tydligen många som använder Woocomerce med 10'000+ produkter.
Tänkte använda WP till en början för att sedan byta till Magento.

OT: Har ändå läst om svenskar som byter från svenska webhotell till DigitalOcean => Snabbare speed
Så tänkte göra det steget vilket som. Hur tänker du där?
Jag vet inte vad DigitalOcean är tyvärr. De kanske duger

Att byta från svenska servrar till utländska innebär ju i regel förlängda svarstider. Det bästa svenska publika serverstället jag haft att göra med (i egenskap av anställd på IT-gruva har varit Glesys). Ett populärt utländskt är Amazon, som också är kända för sina bra CDN-servar
Citera
2016-12-27, 21:46
  #5
Medlem
LexSuperiors avatar
Jag kör både som både anställd och konsult mot kund och beroende på kravställan så utvecklar jag på olika plattformar. Har min egen konsultsajt på WP Engine, och brukar utveckla sidor åt kund på deras stagingmiljö. Då snackar vi alltså Shared hosting.

Dem är svindyra, men för Wordpress finns i dagsläget ingen bättre webbhost enligt min mening. Är du lite mer avancerad och kan optimera laddtider kan du förvänta dig laddtider under en halv sekund. Gillar också deras stagingmiljö, som gör det enkelt med transfers till kund.

Här är en mer djupgående artikel om WP Engine.
Citera
2016-12-31, 00:18
  #6
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag skulle tippa starkt på att det det snarare är pissystemet som är den primära orsaken till att det är segt?

Att använda Wordpress för en e-handel är som att anlita IS för att handla öl åt dig.

Att använda Wordpress brukar tydligen vara en alternativlösning som en del ehandlare börjar med, initalt. De brukar gå över till andra plattformer med tiden dock - till exempelvis Magento, som brukar vara en allt för komplex lösning om man är "småhandlare" så att säga.
Citera
2017-01-02, 22:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.M
Problem:
Fått en första kund inom ehandel.
Ehandel med Wordpress --> Långsam!
Letar efter en långsiktig hostinglösning för denna kund + morgondagens kunder.

Delad hosting: För långsamt
Odelad hosting (dedicated): För dyrt
Odelad hosting (VPS): Betalar hellre extra för managed VPS dvs någon sköter allt hostingrelaterat
Odelad hosting (managed VPS): Perfekt! (https://se.godaddy.com/hosting/vps-hosting)

Vad har du för lösning?
Och vad skulle du rekommendera i "managed VPS" kategorin?

Verkar som att ServerPilot/Cloudways är hetast?
Har använt det mesta (cPanel, Cloudways, serverpilot, Forge) och allt har sina för och nackdelar. Men idag kör jag allt via serverpilot och Linode.

cPanel
+ Enkelt att använda
+ Det besta går att installera via kontrollpanelen

- Kostar per server
- Jobbigt att modifiera
- Drar mycket resurser
- Du måste själv hålla koll på uppdateringar
- Är inte särkilt optimerad för hastighet

Cloudways
+ 100% Managed
+ De håller servern uppdaterad
+ Snabb
+ Backup ingår

- Långsamt att ändra saker
- Kan inte ändra php version per hemsida
- Du har inte tillgång till root

Serverpilot
+ Optimerar för hastighet
+ Håller servern säker
+ Kan ändra PHP version per hemsida
+ Kan enkelt se resurs användningen per hemsida och per server
+ Snabb

- Kostar per server
- Backup ingår inte
- Fungerar endast på XEN/KVM

Forge
+ Billigt, en fast kostnad för obegränsat antal servrar
+ Sätter upp allt du behöver (LEMP)
+ Kan hämta hem kod direkt från Github så slipper du hålla på med FTP
+ Du kan ändra Nginx och php inställningar direkt i webben
+ Snabb

- Du kan inte välja php version
- Backup ingår inte
Citera
2017-01-18, 12:07
  #8
Medlem
Tack för alla svar! Såg inte detta förens nu.

LilleKlump - väldigt intressant, tack!
Då kör jag allt via ServerPilot också.

TMM - ja precis. Senare blir det Magento. Övergången sker när WP börjar bli för långsam + när jag hittar ngn att sourcea från.

LexSuperior - Intressant. Tror dock att serverpilot är mer prisvärd anseende hastighet för pengarna. Jag kan inte alls optimera för laddningstider.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback