Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-23, 16:22
  #1
Medlem
Hej, jag ska bygga en dator men är inte säker på vilket grafikkort jag ska ha.

Min beställning: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9992670/gustav

Finns det andra bättre grafikkort i samma prisklass och varför är de bättre?
Citera
2016-12-23, 20:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollcod
Hej, jag ska bygga en dator men är inte säker på vilket grafikkort jag ska ha.

Min beställning: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9992670/gustav

Finns det andra bättre grafikkort i samma prisklass och varför är de bättre?

https://www.netonnet.se/art/komponen...b/236449.8988/

http://cdon.se/hemelektronik/sapphir...-dvi-p38543252

Rx 480 är likvärdigt med 1060 men billigare för tillfället. Sapphire kortet är högre fabriksklockad och lite bättre kvalitet än xfx kortet, men kostar därefter.

Enligt senaste benchmarks ligger 480 1-2% efter 1060 på 1080p i dx11 spel och likvärdigt i 1440p. På dx12 spel är den före 1060 med 6% i genomsnitt. När 1060 kom ut så låg den före med ~10% i dx11 men AMD har med nya drivrutiner lyckats tagit ikapp det försprånget och det efter bara 5 månader, om ett år skulle jag tro AMD dragit ifrån ytterligare.

Inget ovanligt att AMD's kort med tiden drar ifrån Nvidia, men trodde inte det skulle gå såpass fort som det gjort nu. Kan ha att göra med att dx12 börjar ta "fart" och många framtida spel verkar adoptera dx12 fortare än vad vi är vana vid med nya api släpp, dx12 ger AMD betydligt större prestanda ökningar än vad Nvidia får.

Prestanda skillnaden idag är minimal mellan dessa kort, hittar du ett billigare än det andra så är det förmodligen det bättre köpet. Personligen är jag övertygad om att rx 480 kommer utvecklas bättre än gtx 1060 i framtiden.

Edit: Sedan hade jag köpt ett bättre nätagg än det du valt, kvaliteten är inget att hänga i julgranen. https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs billigt kvalitets nätagg.
https://www.inet.se/produkt/6911979/...50x-650w#specs samt Evga's Supernova G2 nätagg är toppen om du kan hosta fram ett par hundra till.

Förövrigt ser det bra ut, dock släpps det nya cpu'er av AMD närmaste månaderna som om inte annat kommer kunna dra ner priserna på Intels leksaker. Mellandagsrea nästa vecka så kanske kan hitta en bra deal på något då?
__________________
Senast redigerad av Heffadynga 2016-12-23 kl. 21:01.
Citera
2016-12-24, 02:47
  #3
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollcod
Finns det andra bättre grafikkort i samma prisklass och varför är de bättre?
Jag tycker grafikkortet är fullt godkänt, jag har enbart dåliga erfarenheter av amd's grafikkretsar och deras drivrutiner och det ska mycket till innan jag vill råda till ett sådant.
Nåt du skulle kunna göra är att finna ett bra begagnat "980 ti", det klår 1060, kostar ungefär lika och ligger i överkanten av 1070's prestanda.

Jag tycker alla grejorna ser godkända ut i kundvagnen, utom en sak.
Nätagget är en katastrof, byt det till evga g2 550w.

En grej att se upp med är att processorkylaren hamnar enbart 3mm från dörren, OM dom mätt rätt. Det vill till att de mätt fråm överkanten av en monterad processor, inte från bottenplåten eller kretskortet. Ta gärna det säkra före det osäkra och välj en lägre processorkylare, förslagsvis noctua, någon i nh-u9 serien.
Citera
2016-12-24, 10:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jag tycker grafikkortet är fullt godkänt, jag har enbart dåliga erfarenheter av amd's grafikkretsar och deras drivrutiner och det ska mycket till innan jag vill råda till ett sådant.
Nåt du skulle kunna göra är att finna ett bra begagnat "980 ti", det klår 1060, kostar ungefär lika och ligger i överkanten av 1070's prestanda.

Jag tycker alla grejorna ser godkända ut i kundvagnen, utom en sak.
Nätagget är en katastrof, byt det till evga g2 550w.

En grej att se upp med är att processorkylaren hamnar enbart 3mm från dörren, OM dom mätt rätt. Det vill till att de mätt fråm överkanten av en monterad processor, inte från bottenplåten eller kretskortet. Ta gärna det säkra före det osäkra och välj en lägre processorkylare, förslagsvis noctua, någon i nh-u9 serien.

Tja, jag funderade att byta nätaggregat till ett EVGA 600B 600W eftersom mitt känns lite klent. Men vilken fläkt skulle du rekommendera för Max 400kr som har hyfsad kvalité och inte låter som ett stridsflygplan?
Citera
2016-12-24, 13:43
  #5
Medlem
x12s avatar
600w behövs inte, det räcker egentligen med 400w och t.o.m det ger mycket goda marginaler till ett 1060, men rekommendationen på G2 är främst för att det är ett högkvalitativt nätagg, man kan räkna med att det klarar sig även i nästa dator, sålänge dom inte ändrar kontaktstandarderna alltför mycket, och det driver ett 1070-1080 också, om du skulle skaffa ett sådant senare. Det brukar straffa sig att köpa lågkvalitativa nätagg, i längden blir det dyrt.

Nästan ingen 3e-parts processorfläkt låter som en jetmotor, i stort sett alla med 92mm fläkt eller större klarar sig. Det är egentligen inte processorn man ska vara orolig för, grafikkortet genererar ännu mer värme, så se till att chassiet ha god ventilation också. Blir värmen instängd i lådan spelar det ingen roll vilken processorkylare du har.
De kylare jag listade tidigare ska funka utmärkt och ryms i chassiet.
Om inet bygger datorn så kommer dom också protestera om kylaren inte ryms eller om den skaver mot dörrfönstret.
Citera
2016-12-25, 12:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
600w behövs inte, det räcker egentligen med 400w och t.o.m det ger mycket goda marginaler till ett 1060, men rekommendationen på G2 är främst för att det är ett högkvalitativt nätagg, man kan räkna med att det klarar sig även i nästa dator, sålänge dom inte ändrar kontaktstandarderna alltför mycket, och det driver ett 1070-1080 också, om du skulle skaffa ett sådant senare. Det brukar straffa sig att köpa lågkvalitativa nätagg, i längden blir det dyrt.

Nästan ingen 3e-parts processorfläkt låter som en jetmotor, i stort sett alla med 92mm fläkt eller större klarar sig. Det är egentligen inte processorn man ska vara orolig för, grafikkortet genererar ännu mer värme, så se till att chassiet ha god ventilation också. Blir värmen instängd i lådan spelar det ingen roll vilken processorkylare du har.
De kylare jag listade tidigare ska funka utmärkt och ryms i chassiet.
Om inet bygger datorn så kommer dom också protestera om kylaren inte ryms eller om den skaver mot dörrfönstret.

Om jag ändrar nätagget till det du föreslog och en fläkt till be quiet! Pure Rocket eftersom den är på rea (eller föredrar du Noctua NH-U9B SE2). Finns det något grafikkort för MAX 3 400 kr som skulle passa mitt bygge då det jag har är slutsålt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback