Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-24, 05:53
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Klart som fan det är terrorism ärthjärna Det är inget rekvisit att alla måste dö för att det ska räknas som terrorism. Det var såhär flygplanskapningar brukade gå till fram till 2001. https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygplanskapning
"Flygplanskapning innebär att man med våld eller hot om våld tar kontrollen över ett flygplan. En person som utför denna handling kallas flygplanskapare, och flygplanskapningar förknippas starkt med terrorism."

Det finns ju en analogi vad gäller sjöfart, dvs om en eller flera av besättningen tar kommandot över ett fartyg ifrån kaptenen kallas det för myteri. Myteri var förr belagt med dödsstraff. Är det en passagerare som tar kommandot över ett flygplan eller fartyg kallas det för kapning.

Kapning har alltid setts med synnerligen hårda ögon på.

Det räcker att utsätta besättning och passagerare för fara för att det anses vara terrorism.

Även andra sorters stökiga passagerare har man börjat klämma till hårdare på senare tid, en rökare som hade rökt på toaletten på ett flyg i USA fick flygplanet att nödlanda. Bötestraffet blev mycket stort, men vet ej om personen undgick fängelse.

Populärt på 1970-talet var att alla kapare ville flyga till Kuba, men Kuba vart ju tillslut sura på denna uppmärksamhet, en amerikansk kapare dömdes ju till 30 års fängelse i just Kuba. Då upphörde ju dessa Kuba-kapningar ganska omgående.

Att 1970-talet var populärt för kapare var ju för att bara ett fåtal flygplatser hade någon röntgenutrustning alls. Många flygplatser saknade sådan. Efterhand som kapningarna blev fler så var det inte ovanligt att allt bagage öppnades och genomsöktes på somliga flygplatser.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om man kapade en lastbil/ traktor i fyllan då blev man inte utpekad som terrorist.

Kanske du är någon slags extrem multikulti-miljöpartist som vill demonstrera politiskt emot lastbilar/traktorer ?

Det kallades "Tillgrepp av fortskaffningsmedel", resp rattfylla. Körde man lastbil rattfull förr blev det automatiskt kåken + indraget körkort.
Tänk dig att du är passagerare på ett flygplan och du får höra en massa tumult inne i kabinen och i cockpit, och du får klart för dig att flygplanet är kapat. Vad tänker du då ?
Om du frågar kaparen varför och han svarar att han vill ha tillbaks ex-frun - Vad tänker du då ?
Kan du överhuvudtaget tro på vad en kapare säger alls ? Han kanske säger att han är utomjording och kommit för att frälsa Jorden osv Vad som helst - Du kommer ändå att tänka att kaparen är en kruka, skitstövel, terrorist, aphjärna, babian, osv. För du kan ju inte veta om han gör allvar av sina hot, eller hur ?

Därför anser jag att kapning även med vapenattrapper, startpistoler eller liknande är lika allvarligt
Man kan ju inte veta om hur allvarlliga hoten är förräns kaparen är övermannad elr oskadliggjord, eller hur ?

Jag tror nog inte att Malta är intresserade av att bli transitland för kapare, de drämmer nog till med maxstraff.
Kan ju hoppas att de tar till dödsstraffet
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2016-12-24 kl. 06:02.
Citera
2016-12-24, 08:19
  #122
Medlem
RutledgeWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Orkar inte bildsöka. Men bilden var bakifrån planet. Motorkåpan var tom. Det fanns ingen motor/turbin i skalet. Det var militär personal på bilden.

Lite intressant att "kaparna" direkt släppte kvinnor och barn och sedan gav upp ganska fort.
Min erfarenhet är att kaparna på åttiotalet sög lite mer på karamellen, så att säga.
Men det är väl nya tider nu, plan flyger utan motor och kapare ger upp utan diskussion?

Vad är det du vill säga?
Citera
2016-12-24, 09:06
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Det ena behöver ju inte direkt utesluta det andra. I det här fallet var det just asyl de ville ha och därför "gav" de också "upp" direkt utan fortsatta terrorhandlingar. Har ingen källänk men jag hörde det på SVT-nyheterna.

Jag hörde också detta på nyheterna, och att kapa ett plan för att få asyl är en mycket korkad ide.
Hem igen med dem.
Citera
2016-12-24, 11:15
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag hörde också detta på nyheterna, och att kapa ett plan för att få asyl är en mycket korkad ide.
Hem igen med dem.

Hi.Hi.

Äntligen ser vi ett udda exempel på Nordafrikaner som har asylskäl. Till skillnad från alla de andra kriminella lycksökare, som väller in i Europa och orsakar kaos överallt. Det straff dessa flygkapare kommer få därhemma i Libyen är emot alla civiliserade staters syn på rättsskipning. Därför kan de inte utlämnas till Libyen, tyvärr.

Men det var väl inte ett liv i fängelse resten av livet, på Malta som dessa idioter ville ha?
Citera
2016-12-24, 12:01
  #125
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Orkar inte bildsöka. Men bilden var bakifrån planet. Motorkåpan var tom. Det fanns ingen motor/turbin i skalet. Det var militär personal på bilden.

Lite intressant att "kaparna" direkt släppte kvinnor och barn och sedan gav upp ganska fort.
Min erfarenhet är att kaparna på åttiotalet sög lite mer på karamellen, så att säga.
Men det är väl nya tider nu, plan flyger utan motor och kapare ger upp utan diskussion?
Här kan du se motorerna då de precis har stängts av och håller på att varva ner: https://www.youtube.com/watch?v=f6woCOwMVtc Du måste ha sett något helt annat flygplan från någon helt annan händelse.

"Kaparna" säger du inom citattecken. Var de inte kapare? Det är ju ett vedertaget begrepp annars för just sånt här. Kapningen inleddes c:a kl 11 CET (jag har inte hittat exakt tidsangivelse men det var då det avvek från planerad rutt) och planet landade 11:32. De första passagerarna släpptes 13:50, det kallar inte jag för direkt.

Vi kan följa flygningen på FR24 och planet hade uppenbarligen fungerande motorer.

Citat:
Ursprungligen postat av RutledgeWood
Vad är det du vill säga?
UltraMind tillhör den lilla skaran av särskilt "upplysta" som ser sanningar som inte vi andra ser. Att han och hans gäng haft fel i varenda djävla grej de tror på bekommer dem tydligen inte det minsta.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hi.Hi.

Äntligen ser vi ett udda exempel på Nordafrikaner som har asylskäl. Till skillnad från alla de andra kriminella lycksökare, som väller in i Europa och orsakar kaos överallt. Det straff dessa flygkapare kommer få därhemma i Libyen är emot alla civiliserade staters syn på rättsskipning. Därför kan de inte utlämnas till Libyen, tyvärr.

Men det var väl inte ett liv i fängelse resten av livet, på Malta som dessa idioter ville ha?
Deras ursprungliga krav när kapningen började var att flygplanet skulle flyga till Egypten men de egyptiska myndigheterna vägrade tillstånd till detta. Sen vet jag inte om det hade varit så mycket bättre för kaparna.
Citera
2016-12-27, 00:27
  #126
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
Ja fast nu överdriver du. Nagelsaxar plockas inte, inte heller SMÅ fällknivar (under 5 cm i rätt hand).

Varför vattenflaskor plockas hoppas jag inte att jag behöver förklara för någon 2016...


Jag har sett nagelsaxar plockas!
Jag har en kollega som höll på att få sina vingar plockade från uniformsjackan som låg i crewbagen när han skulle passera sec. i UME, med hänvisning till stickvapen, de var tydligen för vassa..
Jag ljuger inte!
Samma sec.-kärringen ville beslagta min maglite ur min crewbagen med hänvisning till batongvapen.

Regeln om vattenflaskor kommer att tas bort, så du får gärna förklara varför den är så viktig?
Speciellt när du får medföra behållare om max 100ml gånger 10st i en ful liten zap-plastpåse utan problem.
Jag vet att det räcker mer än väl med mindre än 1l av detta för att plocka ner vilket flygplan som helst:
https://www.youtube.com/watch?v=Qj5x9LNjnHE
Citera
2016-12-27, 02:14
  #127
Avstängd
wwrs avatar
Ja, säkerhetskontrollen för handbagage kan verkligen variera. 100ml x 3 har tydligen ökats till fler flaskor.
Vattenflaska på inrikes har ju funkat länge i många länder. Det har talats länge om att ta bort regeln, men sker det något?
På riktigt ruffiga flygplatser försöker de ibland ta grejer som är åtråvärda, t.ex nya laddbara batterier AA.
Större laddbara batterier som inte är inmonterade i utrustning kan de ta pga brandrisk. Den kostnaden svider. De allra största power banks till telefoner kan man bli av med.
Mindre knivblad är ju tillåtna, men de släpper nog sällan igenom det i praktiken är min erfarenhet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2016-12-27 kl. 02:28.
Citera
2016-12-27, 22:37
  #128
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag har sett nagelsaxar plockas!
Jag har en kollega som höll på att få sina vingar plockade från uniformsjackan som låg i crewbagen när han skulle passera sec. i UME, med hänvisning till stickvapen, de var tydligen för vassa..
Jag ljuger inte!
Samma sec.-kärringen ville beslagta min maglite ur min crewbagen med hänvisning till batongvapen.

Regeln om vattenflaskor kommer att tas bort, så du får gärna förklara varför den är så viktig?
Speciellt när du får medföra behållare om max 100ml gånger 10st i en ful liten zap-plastpåse utan problem.
Jag vet att det räcker mer än väl med mindre än 1l av detta för att plocka ner vilket flygplan som helst:
https://www.youtube.com/watch?v=Qj5x9LNjnHE

Om en nagelsax tagits så har det varit pga en idiot till kontrollant, inte på grund av någon regel. Du får förstå skillnaden, vilket jag tror du gör men du låtsas vara kunnig inom området lite för hårt.

Maglite är förbjudet så hon gjorde rätt. Att crew sen slipper igenom med allt är en annan femma, så kom inte och släng med att du kommit igenom med den 100 tals gånger, för det vet jag att folk gör oavsett regel eller ej. Men återigen så är det just det vi pratar om, inte iq-nivån på tanterna i kontrollen.

Du läste aftonbladet för några år sedan och dom skrev att vätskeregeln skulle tas bort antar jag? Se där var du lika naiv som resterande resenärer. Vätskor går idag att kontrollera, men det kommer ändå inte lättast på någon regel, det har blivit hårdare gosse. Testas en vätska och den ger utslag skall det genomföras samtal av utbildade med personen i fråga, 99% av fallen gäller det barnmat; som alltså är undantagen men måste kontrolleras om föräldrarna inte tar upp den ur väskan.

Din hypotes om att det går att spränga plan i luften med lite vätska är gullig. För du kan inte vara så förbannat långdum att du menar att bara för att en MINDRE mängd kan skapa stor smäll (Inte tryck, smäll) så skall man tillåta STÖRRE mängder också? Tänk lite för guds skull...

"Dom tillåter ju knivar under 5 cm, dom kan man också döda med, så snart tillåter dom svärd!"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback