Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-23, 11:38
  #1
Medlem
undeads avatar
Jag har slängt upp en WAMP-server som fungerar bra med offentlig trafik. Nu har jag registrerat en domän på LOOPIA och skaffat LoopiaDNS. Jag väljer DNS som alternativ på LOOPIA och väljer mitt IP som mål. Typ av pekning står som A vilket är det enda alternativet.

När jag nu skriver in mindomän.se så skickas jag till min WAMP server men problemet är att det står inte mindomän.se i adressfältet utan man skickas till mitt IP. Jag vill ju så klart att man ska stanna kvar på mindomän.se i adressfältet.

På WAMP-servern har jag lagt upp ett Wordpress-projekt så när man skriver mitt IP i adressfältet så kommer man direkt in på wordpress projektet.

Jag mailade LOOPIA och fick detta i svar:
A-pekare i domänens DNS är den korrekt inställningen. Dock så krävs det konfiguration i din WAMP-server så den är redo att hantera domänen. Det är förmodligen den biten som saknas, vilket gör att man dirigeras om till IP-adressen i slutändan.

Någon som kan tänkas ha en idé hur man löser detta?

**Problem löst, jag hade mitt IP i wordpress istället för domännamn**
Citera
2016-12-23, 11:47
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undead
.

Ett tips bara, din IP-adress kan bytas lite då och då beroende på vilken internetleverantör du har. Då kommer din sajt sluta funka.

Jag har för mig att vissa leverantörer erbjuder fasta IP-adresser, men att man får betala extra för det.
Citera
2017-03-03, 21:35
  #3
Medlem
Jag lånar denna tråd då min fåga är exakt likadan.

Jag äger har köpt nånting.se hos Loopia DNS och har pekat den till en servers IP-nummer.
Men problemet är att när man surfar till nånting.se så redirectas man till IP-numret, och såklart vill jag att alla användare ska se nånting.se i adressfältet ...

Vilken typ av domänpekning ska jag använda för att publik URL inte ska bli IP-numret utan fortsatt vara nånting.se?

Just nu kör jag
Konfigurering: DNS
Mål: ipnumret
Typ av pekning: A

Så jag måste förstås pröva en annan pekningstyp utöver A. Men vilken?
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2017-03-03 kl. 21:37.
Citera
2017-03-03, 23:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Jag lånar denna tråd då min fåga är exakt likadan.

Jag äger har köpt nånting.se hos Loopia DNS och har pekat den till en servers IP-nummer.
Men problemet är att när man surfar till nånting.se så redirectas man till IP-numret, och såklart vill jag att alla användare ska se nånting.se i adressfältet ...

Vilken typ av domänpekning ska jag använda för att publik URL inte ska bli IP-numret utan fortsatt vara nånting.se?

Just nu kör jag
Konfigurering: DNS
Mål: ipnumret
Typ av pekning: A

Så jag måste förstås pröva en annan pekningstyp utöver A. Men vilken?
Ett A-record ska fungera alldeles utmärkt. Är webbservern uppsatt korrekt? Lyssnar den på nånting.se?

Är det just domännamnet nånting.se som du köpt? Den redirectar just nu till nånting.nu
Citera
2017-03-04, 00:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Ett A-record ska fungera alldeles utmärkt. Är webbservern uppsatt korrekt? Lyssnar den på nånting.se?

Är det just domännamnet nånting.se som du köpt? Den redirectar just nu till nånting.nu
Tack, då vet jag att domänservern är uppsatt korrekt och att det är webservern som måste lyssna på domännamnet.

Nej, jag har inte köpt nånting.se, det va bara den enklaste dummy-url jag kom på
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback