Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-11, 09:13
  #25
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag var orolig för att USA skulle bjuda på spänning

Vad betyder "bjuda på spänning"? Det var Clinton som var krigsivraren.

Vad som händer i USA det vete tusan eller tycker du att svensk massmedia-bevakning av USA ger matnyttig information om vad som faktiskt händer där och vad som inte händer där och vad presidenten får genom?
Citera
2017-07-27, 11:39
  #26
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Ser fortsatt bra ut, snarast en liten förstärkning. Tillverkningsindustrin går mycket starkt.

http://konj.se/publikationer/konjunk...ingslivet.html

Som vanligt surar hushållen (det syns ju tydligt här på flashback) och fortsätter därför spara istället för att konsumera. Detta gillar vi, då det håller inflationen låg vilket gör att konjunkturen i nuvarande form kan fortsätta ett bra tag till.

Det är när hushållen börjar bli euroriska och kvällstidningarna rekar aktier på framtiden, som man klassiskt ser toppen. Men nu har vi alltså snarare motsatsen: Tidningarna varnar för aktier och folk är dystopiska. Här på flashback är det knappt någon som bryr sig om aktier och de flesta tror sedan 5 år tillbaka på en krasch när som helst.

Edit: En känsla är att den stora invandring vi haft nu räddar/bidrar till/ utvecklingen här. Bristsituationen börjar bli stor precis exakt lagom till att invandrare som körts runt i systemet kommer ut och blir tillgängliga.
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2017-07-27 kl. 12:08.
Citera
2017-07-28, 19:04
  #27
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Ser fortsatt bra ut, snarast en liten förstärkning. Tillverkningsindustrin går mycket starkt.

http://konj.se/publikationer/konjunk...ingslivet.html

Som vanligt surar hushållen (det syns ju tydligt här på flashback) och fortsätter därför spara istället för att konsumera. Detta gillar vi, då det håller inflationen låg vilket gör att konjunkturen i nuvarande form kan fortsätta ett bra tag till.

Det är när hushållen börjar bli euroriska och kvällstidningarna rekar aktier på framtiden, som man klassiskt ser toppen. Men nu har vi alltså snarare motsatsen: Tidningarna varnar för aktier och folk är dystopiska. Här på flashback är det knappt någon som bryr sig om aktier och de flesta tror sedan 5 år tillbaka på en krasch när som helst.

Edit: En känsla är att den stora invandring vi haft nu räddar/bidrar till/ utvecklingen här. Bristsituationen börjar bli stor precis exakt lagom till att invandrare som körts runt i systemet kommer ut och blir tillgängliga.

Orderingången är stark? Förmodligen kreditdrivet utomlands och är därför inte hållbart. Tyvärr.

Myten om den starka svenska ekonomin driver idioter in i skuldfällan. Det är inte alls bra.

Förhållandet sparande / inflationen fungerar inte så som du beskriver det. Stort sparande ger sänkta räntor som ger ökad kreditgivning och ökad inflation. Nu gäller redan låga räntor och fortsatt hög kreditgivning vilket stärker den inflation som redan råder. Energin i ekonomin kommer från ökade skulder som används till det nationella självmordet som invandringen från Afrika och mellanöstern innebär och skulderna blåser upp boprisbubblan. Detta bådar illa.

Hoppas att Hartarbete bor mitt i den mångkultur som jag själv hatar starkt, för jag vill slippa den.
Citera
2017-07-28, 19:27
  #28
Medlem
KometenKommers avatar
Fler än jag som tror på ett stundande inbördeskrig i Saudiarabien. Troligen inte i år, men antagligen inom en snar framtid.

Saudi Arabia: The coming civil war

Missnöjet jäser inom landet. Både bland befolkningen och inom kungahuset där en ung och hänsynslös despot på kort tid har tillskansat sig all makt.
Citera
2017-07-28, 20:32
  #29
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Förhållandet sparande / inflationen fungerar inte så som du beskriver det.

Klart det gör. Det är förstås mer avancerat, men förenklingen gör sitt jobb i nuvarande miljö. Riksbanken har själva börjat formulera det som jag gör på senaste tiden. De har beskrivit att hösten kommer handla om att se ifall den efterfrågedrivna inflationen kompenserar för den starkare kronan (importerad deflation s.a.s.). Det är typ på pricken så jag själv valt att förenkla allting.

Hushållen kan välja att spara sina pengar eller konsumera för dem. I många år har de valt att spara pengar, vilket dels resulterat i att hushållen idag har väldigt mycket pengar, men också att inflationstrycket från konsumtionen varit lågt.

Hushållens tillgångar

Fastigheter +8 818 miljarder
Aktierelaterat +5 475 miljarder
Ränterelaterat +3 712 miljarder
Skulder - 3 745 miljarder
------------------------------
Nettoförmögenhet +14 261 miljarder

Anledningen till att hushållen valt att spara ladorna är förstås därför att tidningsrubriker i tid och otid pratar om "Kraschen". Allt ska krascha hela tiden.

Jag har tidigare i tråden spekulerat i att vid någon tidpunkt kommer eventuellt hushållen tröttna på all negativism och alla handgranater som kastas till höger och vänster. Eventuellt har detta börjat ske, följande kom idag:

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ing-juni-2017/

Men kan också vara en engångsföreteelse och eventuellt kommer börsrekylen och riksdagskaoset återställa ordningen till hösten.
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2017-07-28 kl. 20:41.
Citera
2017-07-28, 21:49
  #30
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Klart det gör. Det är förstås mer avancerat, men förenklingen gör sitt jobb i nuvarande miljö. Riksbanken har själva börjat formulera det som jag gör på senaste tiden. De har beskrivit att hösten kommer handla om att se ifall den efterfrågedrivna inflationen kompenserar för den starkare kronan (importerad deflation s.a.s.). Det är typ på pricken så jag själv valt att förenkla allting.

Hushållen kan välja att spara sina pengar eller konsumera för dem. I många år har de valt att spara pengar, vilket dels resulterat i att hushållen idag har väldigt mycket pengar, men också att inflationstrycket från konsumtionen varit lågt.

Hushållens tillgångar

Fastigheter +8 818 miljarder
Aktierelaterat +5 475 miljarder
Ränterelaterat +3 712 miljarder
Skulder - 3 745 miljarder
------------------------------
Nettoförmögenhet +14 261 miljarder

Anledningen till att hushållen valt att spara ladorna är förstås därför att tidningsrubriker i tid och otid pratar om "Kraschen". Allt ska krascha hela tiden.

Jag har tidigare i tråden spekulerat i att vid någon tidpunkt kommer eventuellt hushållen tröttna på all negativism och alla handgranater som kastas till höger och vänster. Eventuellt har detta börjat ske, följande kom idag:

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ing-juni-2017/

Men kan också vara en engångsföreteelse och eventuellt kommer börsrekylen och riksdagskaoset återställa ordningen till hösten.

Riksbanken ja, och du! Tror du jag litar på riksbanken? Den mäter inflation med KPI och det är bedrägeri. Att det är makteliten som håller på såhär gör det inte bättre för det. Auktoritetsknepet! Det är bättre att tänka själv. Men inga bubblor här inte och pensioner i överflöd. "Svenskarna är så rika". Hur såg de motsvarande siffrorna ut 1990 och hur skevt fördelade är tillgångarna och skulderna?

Allvarligast: inflationen, den verkliga, överstiger BNP-utvecklingen de senaste 10 åren. Det kan vara likadant i år. Det var tvärtom - för 30 år sedan.
Citera
2017-10-06, 11:04
  #31
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Ser mycket bra ut. Konjunkturen tutar på.
https://avanza.se/placera/redaktione...r-ny-fart.html

Snart dags för en ny tråd: Gissa 2018
Citera
2017-10-31, 15:00
  #32
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
En bra sammanfattning tycker jag.
https://avanza.se/placera/redaktione...ernativet.html

En extern chock är troligtvis det främsta hotet idag. Men det ser okej ut i vår omvärld också. Bättre än på länge faktiskt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback