Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-22, 14:40
  #1
Medlem
Mackan1992s avatar
Har sysslat med musik i många år, mest skrivit texter och får ofta bra respons. Felet är att det kan ta flera veckor för mig att skriva 12-16 rader. Det är så varenda gång. Jag vill att det ska bli så bra som möjligt men jag tror nog inte ens att Eminem tar så lång tid på sig trots hans avancerade rimschema.

Gör låtar med annat folk ibland och jag förstår att dom blir trötta på att vänta så länge på att jag ska bli klar.


Någon som känner igen sig eller har någon idé om varför det tar så lång tid? Jag har texten framme men det står alltid helt still i huvudet. Enda jag kan komma på är att jag skriver på datorn och det finns mycket som distraherar där?


Men är det någon som känner igen sig eller har tips på hur man blir mer kreativ/fokuserad osv?
Citera
2016-12-22, 15:12
  #2
Medlem
Scarface92s avatar
Tjena Mackan1992

När jag skriver mina egna låtar (dödsmetallsgenren) så tänker jag mycket på vilka känslor som låten ska väcka hos lyssnaren. Texten kommer ofta av sig självt när man vet det förstnämnda.

Lycka till! PM'a gärna om du har kommit på något bra så kan jag ta en titt på det.
Citera
2016-12-22, 20:33
  #3
Medlem
C0ws avatar
Började pilla på FL Studio och Logic för ett tag sen och hade exakt samma problem. Helt plötsligt står det still i huvudet och till slut har man ingen lust att ens öppna programmet och försöka. Det bästa tipset enligt mig, som jag läste på reddit, är att sätta på en timer på 1h och helt enkelt tvinga sig själv att jobba med låten. Lämna ifrån dig telefonen, stäng av allt annat och ha bara projektet uppe. Känn dig inte tvingad att göra klart låten nu nu nu, sikta på att göra framsteg. Throw shit against the wall så att säga så kommer något bra komma ut ur det. När man väl har intalat sig till att nu ska man fan försöka göra sitt bästa så går den timmen snabbt och ofta så är jag så inne i projektet att jag inte vill sluta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback