Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-22, 13:46
  #1
Medlem
Rena spekulationer bara, hur svårt är det att bygga en trimaran liknande Wetas? Alltså en rätt liten trimaran för ensambruk.

Wetas trimaran: http://www.wetamarine.com/the-boat/

För min del behöver det absolut inte bli snyggt och lätt i de finaste materialen. Har inte direkt 140k att lägga på en båt, därav frågan. Skulle även vara rätt fränt att kunna ha byggt sin egen båt.
Citera
2016-12-22, 14:41
  #2
Medlem
Hm… Frtågan var: Hur svårt?

För en vanlig dödlig är det svårt.

Men för den som har handaskicklighet, och är van att hantverka sig framåt i livet, samt har förståelse för hur båtar konstrueras och vad som förväntas av en båt. Sedan det gamla vanliga: kan läsa ritningar, kan till nöds rita själv - och lite annat smått och gott som helt oförhappandes kan dyka upp under resans gång - är det lite lättare.
Glömde: och har tillgång till en lämplig arbetslokal med där befintliga verktyg etc.

Jag skulle bygga den i plywood/epoxi
Citera
2016-12-22, 16:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Hm… Frtågan var: Hur svårt?

För en vanlig dödlig är det svårt.

Men för den som har handaskicklighet, och är van att hantverka sig framåt i livet, samt har förståelse för hur båtar konstrueras och vad som förväntas av en båt. Sedan det gamla vanliga: kan läsa ritningar, kan till nöds rita själv - och lite annat smått och gott som helt oförhappandes kan dyka upp under resans gång - är det lite lättare.
Glömde: och har tillgång till en lämplig arbetslokal med där befintliga verktyg etc.

Jag skulle bygga den i plywood/epoxi

Medger att det var en väldigt luddig fråga... Men tack för tips, mottager gärna fler om någon sitter på några.
Citera
2016-12-22, 17:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 93North
Medger att det var en väldigt luddig fråga... Men tack för tips, mottager gärna fler om någon sitter på några.

Varför just en trimaran?
Sök på Hobby Kat en snabbseglare som är tänkt för hemmabyggare.
Citera
2016-12-22, 18:05
  #5
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Hm… Frtågan var: Hur svårt?

För en vanlig dödlig är det svårt.

Men för den som har handaskicklighet, och är van att hantverka sig framåt i livet, samt har förståelse för hur båtar konstrueras och vad som förväntas av en båt. Sedan det gamla vanliga: kan läsa ritningar, kan till nöds rita själv - och lite annat smått och gott som helt oförhappandes kan dyka upp under resans gång - är det lite lättare.
Glömde: och har tillgång till en lämplig arbetslokal med där befintliga verktyg etc.

Jag skulle bygga den i plywood/epoxi
Svårt?
Dessa har byggts i snart tusen år. Med kniv och yxa. Är TS mentalt och Fysiskt hindrad?

Vafan, bygg ihop en på en förmiddag.
* suck *
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback