Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-12-29, 19:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Byt ut maten på skolorna till gröt och filmjölk varannan dag så skall ni se att det blir liv i luckan.
Varför inte börja servera det i personalmatsalen hos kommunen? Det är ju så nyttigt och gott.

Skolmaten är extremt billig och består flera gånger i veckan ofta av billig mat såsom pannkaka, blodpuddingsskivor eller av pasta med sås bestående av vitsås som det simmar några stackars fläskbitar i.
Citera
2016-12-29, 19:29
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag kanske missar något, men gröt eller filmjölk är väl helt normal kvällsmat. Det är ju inte en middag vi pratar om.

Jo, middag som avses. Middag kallas kvällsmat i vissa städer.
Citera
2016-12-29, 19:32
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag håller med om att det låter anmärkningsvärt om det inte serveras någon lagad mat förutom lite gröt på kvällskanten. Men är det verkligen så det är?

Betydligt rimligare låter att gamlingarna får lagad middag mitt på dagen och tidigare har fått en mer avancerad kvällsmat som nu har ersatts med gröt. Det kan man ju tycka är beklagligt men personligen tycker jag inte det låter som någon stor sak att hetsa upp sig över.

Bekymret är att många äldre av olika skäl äter så pass lite, att den lilla mat de petar i sig bör vara extra näringstät. Friska vuxna människor däremot klarar dig bra på ett mål lagad mat per dag och fil framåt kvällen.
Citera
2016-12-30, 10:10
  #28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Jo, middag som avses. Middag kallas kvällsmat i vissa städer.
Kort o gott: det tredje målet på dagen.
Inte frukost, inte lunch.

Nu ska väl TILL O MED stilcho äntligen fatta!
Citera
2016-12-30, 13:42
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag håller med om att det låter anmärkningsvärt om det inte serveras någon lagad mat förutom lite gröt på kvällskanten. Men är det verkligen så det är?

Betydligt rimligare låter att gamlingarna får lagad middag mitt på dagen och tidigare har fått en mer avancerad kvällsmat som nu har ersatts med gröt. Det kan man ju tycka är beklagligt men personligen tycker jag inte det låter som någon stor sak att hetsa upp sig över.

Äldre bör egentligen äta många små näringstäta mål per dag och inte alls följa standardmatklockan. De saknar ofta matlust pga tandlossning, medicinering, sjukdomar och försämrade sinnesorgan och äter mycket lite per tillfälle. Många lider av näringsbrist och man kostar i bästa fall på dem näringsdrycker som tillägg. Är du riktigt gammal kan du heller inte bara skala en apelsin och äta när du/om du får lust, för du är för klen och utelämnad till äldrevårdens matning. Att börja dra in på deras mat är bara dumt för det gör dem bara sjukare, men ska väl påskynda deras död.
__________________
Senast redigerad av Potifar2 2016-12-30 kl. 13:47.
Citera
2016-12-30, 18:25
  #30
Medlem
Vad jag fattar av det som sas i nyhets prog. så testade man på de som är dementa=mindre närvarande eller mindre förstående.

Är jag inte helt ute o cyklar så har demens i bland att göra med NÄRINGSBRIST, skrämmande av våra Politiker, huvud löst!!

Fy fan för hyckleri.

Avsätt dom omg.
Citera
2017-01-01, 13:31
  #31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinahat
Vad jag fattar av det som sas i nyhets prog. så testade man på de som är dementa=mindre närvarande eller mindre förstående.

Är jag inte helt ute o cyklar så har demens i bland att göra med NÄRINGSBRIST, skrämmande av våra Politiker, huvud löst!!

Fy fan för hyckleri.

Avsätt dom omg.
Japp! De är satta på vatten och bröd (havremjöl) precis som forna tiders grova brottslingar som slogs i järn i fuktiga källarceller. Undrar hur det blir när det är vår tur? Kan man köpa en dödande spruta direkt istället.
Citera
2017-01-01, 15:07
  #32
Avstängd
Drar man ner på näringsintaget för gamla människor som i det här fallet också är dementa och sjuka så förkortar man deras liv men det är väl det som är meningen.

Under tiden kostar flykting"barn" på HVB-hem mellan 1-2 miljoner kronor per år, härliga nya Sverige.
Citera
2017-01-03, 12:25
  #33
Medlem
Jamtlandstauss avatar
På det äldreboende som jag arbetar på får de följande mål:
•Fika(nattpersonalen serverar kaffe/säröbomb och smörgås åt de som är vakna och vill ha
•Frukost, gröt eller fil, smörgås med exempelvis ägg eller ost(det dom vill ha)
•Kaffe med kaka/smörgås
•Lunch(varmt mål)och efterrätt
•Fika tex kaffe och kaka, frukt eller annat
•Middag(varmt mål)
•Kvällsfika(ofta vill dom ha varm choklad och smörgås, men kan vara lite extra också som exempelvis smörgåstårtebakelse, fruktpaj, kolbulle osv)
•Natten erbjuder de som är vakna ngt att äta/dricka

Hade jag arbetat på det där boendet så hade jag gett de boende ordentligt kvällsfika istället då kommunen snålar med middag, gjort äggmackor, pannkaka eller liknande.
Riktigt upprörande att behandla våra gamla på det där viset
Citera
2017-01-04, 11:32
  #34
Medlem
Drapåtrissors avatar
Nu har Lennart Höckert (S) polisanmält några av dom kommentarer som upprörda medborgare skrivit på hans facebooksida. Men som man bäddar får man ligga som det heter.

http://svt.se/nyheter/lokalt/skane/t...-mot-politiker
__________________
Senast redigerad av Drapåtrissor 2017-01-04 kl. 11:36. Anledning: länkfel
Citera
2017-01-07, 18:53
  #35
Medlem
Kontokurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Skolmaten är extremt billig och består flera gånger i veckan ofta av billig mat såsom pannkaka, blodpuddingsskivor eller av pasta med sås bestående av vitsås som det simmar några stackars fläskbitar i.

Nu har jag ingen aning om det är så att man måste ha matsal i grundskolan men i fristående gymnasium har man det inte och då är det väl lämpligt att sänka pengen till 8:-/dag vilket en tallrik fil bör kosta.
Det borde väl latmaskarna kunna ta med sig i ryggsäcken till plugget.
Och se då till att alla nyanlända får samma mat då den är så jävla bra och nyttig.
Citera
2017-02-08, 04:45
  #36
Avstängd
TB12Ps avatar
fil är ingen mat,,alltså volym konsistens mat.nästan inte heller gröt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback