Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-22, 03:25
  #1
Medlem
Kongruensbojds avatar
VM, JVM, OS, World Cup, Euro Hockey Tour, CHL. Så ser det ut i internationella hockeysammanhang idag. Men hur kan det komma att ändras framöver? Vilka upplägg är intressanta och genomförbara? Hur ofta ska de spelas och behöver sporten fler eller färre turneringar?


Befintliga turneringar och mästerskap:

CHL - Förhållandevis anonym och ointressant för en svensk publik i dagsläget. Framtiden stavas större prispengar, bättre TV-avtal och -tider, och inte minst ryskt deltagande! Kan det slå?

VM - Kassako för IIHF och kommer nog puttra på som vanligt en tid framöver. Bredda turneringen genom fler lag och arrangera på nya marknader, t ex i Asien?

JVM - Succé vars upplägg väl inte behöver ändras alls? Spelas oftare utanför Canada?

World Cup - Sex eller åtta lag? Hittepålag á la Europa och NA U23? Spelas konsekvent var fjärde år, oftare eller på uppstuds när NHL känner för det? Tidpunkt på året?

OS - Blir turneringen intressant utan NHL-proffsen? Fler eller färre lag? Risk att det blir som med OS-fotbollen att inga klubblag vill släppa sina spelare till OS?

Euro Hockey Tour - Skrotas, eller kvarstår som fristående turneringar, t ex klassiska Channel One Cup (medan Karjala Cup och Sweden Hockey Games går i graven). EM är ett alternativ (se nedan).


Förslag till nya turneringar och mästerskap

EM - Dags att återuppliva Europeiska mästerskapen? Mitt förslag: nationsturnering som spelas vartannat eller var fjärde år med spelare från Europas ligor (inklusive KHL). Åtta nationer, eller kanske tolv eller t o m 16? Fokus: att bredda sporten i Europa och naturligtvis utse kontinentens bästa hockeynation.

Finnkampen i ishockey - Slaget om Östersjön, på alla nivåer. Junior, herr, dam, slädhockey etc. Vinnaren är nationen med flest poäng (vinster). Tänk friidrottens Finnkampen, fast i hockeytappning. För två år sedan beskrev jag det mera detaljerat i denna tråd: (FB) Ge oss ett Finnkampen i ishockey!

All-Star Teams of Europe - Namnet kan diskuteras, men en idé om All-star-team från SHL, FM-ligan, KHL, DEL, Nationalliga A, Extraliga, ÖEL, Superisligaen och möjligtvis någon till som möts i en turnering för att kora bästa ligan i Europa, vore det någonting? Alla nationaliteter välkomna.



Nu vill jag ha era åsikter och idéer!
Citera
2016-12-22, 07:32
  #2
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
VM, JVM, OS, World Cup, Euro Hockey Tour, CHL. Så ser det ut i internationella hockeysammanhang idag. Men hur kan det komma att ändras framöver? Vilka upplägg är intressanta och genomförbara? Hur ofta ska de spelas och behöver sporten fler eller färre turneringar?


Befintliga turneringar och mästerskap:

CHL - Förhållandevis anonym och ointressant för en svensk publik i dagsläget. Framtiden stavas större prispengar, bättre TV-avtal och -tider, och inte minst ryskt deltagande! Kan det slå?

VM - Kassako för IIHF och kommer nog puttra på som vanligt en tid framöver. Bredda turneringen genom fler lag och arrangera på nya marknader, t ex i Asien?

JVM - Succé vars upplägg väl inte behöver ändras alls? Spelas oftare utanför Canada?

World Cup - Sex eller åtta lag? Hittepålag á la Europa och NA U23? Spelas konsekvent var fjärde år, oftare eller på uppstuds när NHL känner för det? Tidpunkt på året?

OS - Blir turneringen intressant utan NHL-proffsen? Fler eller färre lag? Risk att det blir som med OS-fotbollen att inga klubblag vill släppa sina spelare till OS?

Euro Hockey Tour - Skrotas, eller kvarstår som fristående turneringar, t ex klassiska Channel One Cup (medan Karjala Cup och Sweden Hockey Games går i graven). EM är ett alternativ (se nedan).


Förslag till nya turneringar och mästerskap

EM - Dags att återuppliva Europeiska mästerskapen? Mitt förslag: nationsturnering som spelas vartannat eller var fjärde år med spelare från Europas ligor (inklusive KHL). Åtta nationer, eller kanske tolv eller t o m 16? Fokus: att bredda sporten i Europa och naturligtvis utse kontinentens bästa hockeynation.

Finnkampen i ishockey - Slaget om Östersjön, på alla nivåer. Junior, herr, dam, slädhockey etc. Vinnaren är nationen med flest poäng (vinster). Tänk friidrottens Finnkampen, fast i hockeytappning. För två år sedan beskrev jag det mera detaljerat i denna tråd: (FB) Ge oss ett Finnkampen i ishockey!

All-Star Teams of Europe - Namnet kan diskuteras, men en idé om All-star-team från SHL, FM-ligan, KHL, DEL, Nationalliga A, Extraliga, ÖEL, Superisligaen och möjligtvis någon till som möts i en turnering för att kora bästa ligan i Europa, vore det någonting? Alla nationaliteter välkomna.



Nu vill jag ha era åsikter och idéer!

CHL borde skapa en division där SHL-lagen möter KHL-lagen, även SM-Liiga-Lagen så att man har en division där de bästa möter varandra. Det skulle säkert även vara intressantare för publiken att se lag som CSKA och Lokomotiv möta våra svenska lag istället för att vi möter lag från en massa udda länder, det finns ju även många bra svenskar i KHL som vore intressant att se kanske. Det är väl den enda skillnaden i CHL-upplägget som jag skulle vilja se, sen kanske även att man kortar ner ligan lite och bara har med de lite bättre lagen. Fast man vill ju bredda hockeyn och då innebär "bredda" att man tar med lite sämre lag från udda hockeyländer för att på sikt skapa ett större intresse men kvalitén sjunker för stunden.

VM och JVM är det väl inte mycket att förändra med, World Cup borde väl inte ha med lag som Europa, Nordamerika eller U23, det är ingen vits utan ha med de bästa länderna och så räcker det så. Jag skulle iofs kunna gå med på att Euro Hockey Tour skrotas och att man återupptar EM kanske, fast ska man ha för många lag med där så blir det bara som CHL fast med landslag dvs. många blåbärsländer bara för att "bredda" och många ändå aldrig kommer ha en chans att vinna utom top-4.

Det där All-Star teams of Europe blir väl i så fall också nånting som i mångt och mycket liknar CHL, där vi redan vet att SHL är den bästa ligan generellt.
Citera
2016-12-22, 09:13
  #3
Medlem
Hunden007s avatar
Eurohockey tour kan vara EM.

Kör 8 lag i A-Division.
alla möter alla 2 gånger (Hemma & Borta)
Den som drar ihop mest poäng vinner.
Den med minst poäng åker ut.
Citera
2016-12-22, 09:17
  #4
Medlem
RedXs avatar
Euro Hockey Tour är bara att skrota. Totalt ointressant för alla utom de närmast sörjande. Jag gillar dock finnkampsidén. Det skulle vara ett bra tillfälle för yngre juniorlandslag och damlandslag att få lira i ett sammanhang som folk faktiskt skulle kunna tänkas bry sig om.
Citera
2016-12-22, 09:18
  #5
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Euro Hockey Tour är bara att skrota. Totalt ointressant för alla utom de närmast sörjande. Jag gillar dock finnkampsidén. Det skulle vara ett bra tillfälle för yngre juniorlandslag och damlandslag att få lira i ett sammanhang som folk faktiskt skulle kunna tänkas bry sig om.

ja gärna isåfall i samma arena och man skall skapa ett event runt det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback