Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-01, 13:28
  #73
Medlem
NixYOs avatar
Den tredje oktober så släpper Cohibas favoritförfattare Dan Brown () sin senaste roman Origin. Den svenska översättningen, Begynnelse, släpps den 30:e oktober.

https://en.wikipedia.org/wiki/Origin..._Langdon_novel)
Citat:
Origin is an upcoming 2017 mystery thriller novel by American author Dan Brown[1] and the fifth installment in his Robert Langdon series, following Angels & Demons, The Da Vinci Code, The Lost Symbol, and Inferno.[2] The book will be released on October 3, 2017 by Doubleday.[3][4]
Citera
2017-10-22, 11:29
  #74
Medlem
chessjamts avatar
Vertigo förlag har släppt en nyöversättning på E.T.A. Hoffmans Djävulselixiret under namnet Djävulsdrogen.

Citat:
Blodtörstiga munkar, vansinniga dubbelgångare, frestande droger, fördömda själar, besatt kärlek: E. T. A. Hoffmanns Djävulsdrogen (Die Elixiere des Teufels, 1815) är ett totaläventyr som inte saknar några av skräckgotikens mustiga kryddor. Romanen intar en central plats i litteraturhistorien: enastående nyskapande och ytterligt inflytelserik.

http://www.vertigo.se/bocker/djavulsdrogen/

Knut Stubbendorff står för översättningen och 15 originalillustrationer av tecknaren Sofia Falkenhem ska ingå i utgåvan.

Var rädd att det skulle dröja till 2018 innan den kom ut men förlaget verkar ha skyndat på utgivningen de senaste månaderna.
Citera
2017-10-22, 13:48
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Vertigo förlag har släppt en nyöversättning på E.T.A. Hoffmans Djävulselixiret under namnet Djävulsdrogen.



http://www.vertigo.se/bocker/djavulsdrogen/

Knut Stubbendorff står för översättningen och 15 originalillustrationer av tecknaren Sofia Falkenhem ska ingå i utgåvan.

Var rädd att det skulle dröja till 2018 innan den kom ut men förlaget verkar ha skyndat på utgivningen de senaste månaderna.

En all time favorite för mig som germanofil. Men titeln, Djävulsdrogen, nja... låter som nån spekulativ billig amerikansk exploitationrulle med nån LSD-påverkad knivhippie i huvudrollen. Hoppas dock översättningen i övrigt kan vara nåt.
Citera
2017-10-22, 14:42
  #76
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
En all time favorite för mig som germanofil. Men titeln, Djävulsdrogen, nja... låter som nån spekulativ billig amerikansk exploitationrulle med nån LSD-påverkad knivhippie i huvudrollen. Hoppas dock översättningen i övrigt kan vara nåt.

Mm, håller med att elixiret låter mer gotisk och passande för boken. Det känns mer 1700-1800-tal över det hela. Kanske att de tyckte det var lite förlegat och ville modernisera, locka nya läsare.

Läste en knappt 50 sidor på boken ifjol innan lånetiden på bibblan tog slut. Gillade skarpt det jag hann läsa och älskade språket och stämningen, men valde till slut att vänta med att läsa ut boken tills denna nyutgåva skulle släppas istället. Låneexemplaret jag hade var i ganska risig kvalité fysiskt sett.

Inser nu när jag kollat upp det lite mer att Stubbendorff är ju samma snubbe som översatte boken på 1940-talet. Undrar ifall det ens är någon skillnad då på nyöversättningen?
Citera
2017-10-22, 15:12
  #77
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Mm, håller med att elixiret låter mer gotisk och passande för boken. Det känns mer 1700-1800-tal över det hela. Kanske att de tyckte det var lite förlegat och ville modernisera, locka nya läsare.

Läste en knappt 50 sidor på boken ifjol innan lånetiden på bibblan tog slut. Gillade skarpt det jag hann läsa och älskade språket och stämningen, men valde till slut att vänta med att läsa ut boken tills denna nyutgåva skulle släppas istället. Låneexemplaret jag hade var i ganska risig kvalité fysiskt sett.

Inser nu när jag kollat upp det lite mer att Stubbendorff är ju samma snubbe som översatte boken på 1940-talet. Undrar ifall det ens är någon skillnad då på nyöversättningen?

Det är C/M Edenborg som uppdaterat Stubbendorffs gamla.

Läste Djävulselixiret för en massa år sen. Jag har en känsla av att den här historien vinner på en lite gammaldags språkdräkt. Leta upp 1942 års utgåva på antikvariat, eller låna den igen är mitt tips!
Citera
2017-10-23, 09:22
  #78
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Den tredje oktober så släpper Cohibas favoritförfattare Dan Brown () sin senaste roman Origin. Den svenska översättningen, Begynnelse, släpps den 30:e oktober.

https://en.wikipedia.org/wiki/Origin..._Langdon_novel)

Å helvete! Redan om en vecka och jag som glömt att förbeställa! Blir väl till att rulla ut sovsäck och liggunderlag och ta med en termos kaffe och kampera framför Akademibokhandeln dagen före släpp. Skönt att den kommer på svenska så här snabbt. På engelska blir det alldeles för svårt.
Citera
2017-10-25, 15:23
  #79
Medlem
Magnus Dahlström kommer ut med ny bok i januari, om det kan glädja någon. Hemman är titeln.
Citera
2017-10-25, 18:05
  #80
Medlem
Pierre Guyotats Eden, Eden, Eden, vars tidigare engelska utgåvor kanske inte är så svårfunna men kostar desto mer, släpptes tidigare i år i en ny utgåva från brittiska Vauxhall & Company. Översättningen är en reviderad version av den som tidigare gavs ut av Creation Books.
Citera
2017-11-08, 18:44
  #81
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Lars Lönnroth – Det germanska spåret. En västerländsk litteraturtradition från Tacitus till Tolkien (Natur och Kultur).

Verkar mycket spännande!

Nu har jag fått tassarna på denna bok - perfekt för novembermörkret!
Citera
2017-11-09, 12:05
  #82
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameradschaft
Tranan ger under hösten ut de sista två novellsamlingarna av Bolaño, såväl som en volym med tre dramer av Thomas Bernhard, däribland den tidigare i år Dramatenaktuella Ritter, Dene, Voss.
I december smäller det!
Citera
2018-01-07, 13:54
  #83
Medlem
Atlantis fortsätter med sin satsning på Plutarchos, med Om religion som utkommen i september 2017.
https://www.adlibris.com/se/bok/om-r...-9789173539012
__________________
Senast redigerad av Caesare 2018-01-07 kl. 14:04.
Citera
2018-01-08, 06:18
  #84
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Atlantis fortsätter med sin satsning på Plutarchos, med Om religion som utkommen i september 2017.
https://www.adlibris.com/se/bok/om-r...-9789173539012

Är det hela Moralia de ger ut? Nån som vet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback