Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 19:06
  #49
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jävlar vad välkommet. Och i tre volymer! Underbart.

Jag antar, av alla översättarnamn att döma, att det är en blandning av återutgivet och en del nyöversatt (för allt det här har väl inte funnits på svenska förr, eller?). Men det är ju en välgärning ändå. De äldre översättningarna behöver ofta inte skämmas för sig, och dessutom kan de vara både dyra och knepiga att hitta antikvariskt. En behändig och utförlig utgåva, som man inte behöver dra sig för att göra anteckningar i, är om inte annat praktisk att ha.
Det hade förstås varit ännu festligare med en helt komplett Gesamtausgabe på svenska, men jag vet inte om allt i de tidiga böckerna och alla essäer är tillräckligt intressanta för att motivera det. Någon som har koll?
Citera
2017-07-29, 23:20
  #50
Medlem
Paul Linjamaa – Valentinianernas evangelium : gnosticismen och den antika kristna idévärlden i ljuset av texterna från Nag Hammadi (Arcus förlag)

Jävlar vad nice! Måste läsning. Den är redan utkommen. Valentinus är ju en av de där man känner sådan sorg över att han inte bevarats annat än i brottstycken.

http://www.bokus.com/bok/97891885532...n-nag-hammadi/
__________________
Senast redigerad av Caesare 2017-07-29 kl. 23:24.
Citera
2017-08-02, 11:55
  #51
Medlem
Många som läser "böcker med tuggmotstånd" här i tråden. Lite lättsammare, jag undrar om sista i Zafons serie som började med Vindens Skugga, som har kommit ut i Spanien, kommer ut översatt till svenska i år? Trean var ju inte den vassaste direkt, men jag och fler tyckte den kändes som en transportsträcka till fyran.

Har försökt läsa lite recensioner, min spanska är bara snäppet än min kinesiska, men vad jag förstår verkar den vara ett lyft jämfört med trean. De första två "Vindens skugga" och "Ängelns lek" och även "Marina" är fantastiska som CD-böcker, brukar lyssna på dem i under veckans bad med ett stearinljus på hyllan bredvid fönstret. Så nära feelgood för män man kan komma tror jag.
Citera
2017-08-02, 13:31
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Många som läser "böcker med tuggmotstånd" här i tråden. Lite lättsammare, jag undrar om sista i Zafons serie som började med Vindens Skugga, som har kommit ut i Spanien, kommer ut översatt till svenska i år? Trean var ju inte den vassaste direkt, men jag och fler tyckte den kändes som en transportsträcka till fyran.

Har försökt läsa lite recensioner, min spanska är bara snäppet än min kinesiska, men vad jag förstår verkar den vara ett lyft jämfört med trean. De första två "Vindens skugga" och "Ängelns lek" och även "Marina" är fantastiska som CD-böcker, brukar lyssna på dem i under veckans bad med ett stearinljus på hyllan bredvid fönstret. Så nära feelgood för män man kan komma tror jag.

Det gör ju du också, att döma av din bokblogg.

Alla slags boksläpp är självfallet välkomna i denna tråd!
Citera
2017-08-02, 19:54
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Det gör ju du också, att döma av din bokblogg.
:

Ja och nej. Jag läser mycket filosofi, och det är väl inte helt lättsmält kanske, men det är mer i den genrens natur. Sen är inte platons dialoger särskilt svårlästa, till exempel, mycket filosofi är enklare än vad de flesta tror. Det är lite att de riktigt stora verken, typ Varat och Tiden och Kants "kritik" är liksom skrivna för en akademisk publik. (Varat och tiden har ett tuggmotstånd som ett traktordäck). Men mycket filosofiskt är väldigt lättillgängligt. Bertrand Russell som jag skrivit om senast är fantastiskt trevlig, om man räknar bort hans rent akademiska verk. "history of western philosophy" rekommenderar jag verkligen till alla som gillar typ Guillou och GW's böcker.

Att skönlitterära böcker skall vara så här blytunga, typ Kafka eller Dostojevskij har jag dock inte funnit någon mening med. Har läst t.ex. många Dostojevskij, och den enda som gav mig något var Brott och Straff, som onekligen är väl hopskruvad och tar upp grejer som angår de flesta. Men jag säger inte att jag har rätt i det. Jag har inte en bakgrund som gav mig att sitta i bokcirklar vid 16 års ålder och analysera Camus Främlingen, den fick man läsa i lönndom, en boknörd stod inte högt i kurs i Stockholms ruffligare förorter. De lite tyngre böckerna vill man gärna diskutera. Men det har blivit att jag lägger mitt tuggmotstånd på filosofin. Vad det gäller skönlitteraturen läser jag mer lättillgängliga böcker, även ren feelgood. Kanske jag missar något med det?
Citera
2017-09-09, 11:52
  #54
Medlem
Tjyvass avatar
Modernista släpper Turgenjevs Fäder & söner senare i höst, om det nu roar någon i tråden. Själv hoppades jag på att de skulle få ut En jägares dagbok i år, men så verkar inte vara fallet.


http://www.modernista.se/bocker/fader-soner
Citera
2017-09-09, 14:35
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Modernista släpper Turgenjevs Fäder & söner senare i höst, om det nu roar någon i tråden. Själv hoppades jag på att de skulle få ut En jägares dagbok i år, men så verkar inte vara fallet.


http://www.modernista.se/bocker/fader-soner

Trevligt. Har inte läst något av Turgenjev, men ligger högt upp på läslistan.
Citera
2017-09-09, 17:12
  #56
Medlem
Shalashaskas avatar
Frederick Crews- Freud: The Making of an Illusion (Metropolitan Books)
Crews sammanfattar sin kritik mot Freud och freudianismen.

Jonathan Israel - The Expanding Blaze: How the American Revolution Ignited the World, 1775-1848 (Princeton University Press)

Stephen Kotkin - Stalin: Waiting for Hitler, 1929-1941 (Penguin)
Andra delen, av tre, i vad som kommer att vara den definitiva Stalin-biografin.

Yuri Slezkine - The House of Government: A Saga of the Russian Revolution (Princeton University Press)
Slezkine tecknar ett porträtt av det revolutionära Ryssland genom att berätta historien om de boende i ett höghuskomplex byggt för den kommunistiska partieliten.

Odd Arne Westad - The Cold War: A World History (Basic Books)
Ett nytt standardverk om Kalla krigets historia i världen.
Citera
2017-09-18, 18:55
  #57
Medlem
I oktober ger Norstedts äntligen ut en till bok av László Krasznahorkai på svenska under titeln Seiobo där nere, och förra veckan utkom Mario Vargas Llosas roman En peruansk affär på samma förlag.

Tranan ger under hösten ut de sista två novellsamlingarna av Bolaño, såväl som en volym med tre dramer av Thomas Bernhard, däribland den tidigare i år Dramatenaktuella Ritter, Dene, Voss.
Citera
2017-09-18, 23:57
  #58
Medlem
AE86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameradschaft
I oktober ger Norstedts äntligen ut en till bok av László Krasznahorkai på svenska under titeln Seiobo där nere
Tusen tack för denna information! Riktigt kul att se intresse för denna författare i Sverige och Norstedts översättningar brukar ju vara hyffsade iallafall. Ska definitivt läsas
Citera
2017-09-19, 12:32
  #59
Medlem
macys avatar
Javier Marías Ditt ansikte i morgon ges ut i dagarna. Har precis lånat den digitalt från mitt bibliotek.
Citera
2017-09-19, 20:42
  #60
Medlem
Carobnjaks avatar
Glöm inte att Sandra Grimm & Clara Suetens klassiker Toakungen kommer ut i december på Tukan förlag. Som jag (säkert ni också) har längtat! Undrar om man kan förboka den biblan?!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback