Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-01-19, 18:21
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
3 månaders regelbunden användning resulterar i en IQ-minskning på ca 6 poäng, alltså motsvarande den från blyförgiftning.

Vart fan fick du det ifrån?
Citera
2020-01-21, 14:00
  #26
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Påstod aldrig att jag har full kunskap inom området, tyckte faktiskt jag var relativt tydlig med att jag INTE är en psykolog.
Nja, du uttrycker dig mest som en amatör.

Du började med att tjurskalligt utgå från att jag inte vet vad psykopati är;
Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Du kanske borde läsa på om sociopati och psykopati innan du börjar blanda in droger i det. Vet inte riktigt vad du teoriserar i då du inte ens verkar förstå vad en psykopat/sociopat är för något.

Sedan verkar du inte fullt begripa vad vetenskap är för något;
Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Du skriver forskning visar "potentiellt", RECORD SCRATCH! Potentiellt är knappast en garanti va?

All forskning är "potentiell". Människans kunskap utmanas hela tiden av nya upptäckter. En gång i tiden vägrade det samlade läkaretablissemanget erkänna att bakterier existerar, detta med katastrofala resultat till följd. Liknande i-efterhand-pinsamma dumhetsnormer har kommit både före och efter. Det är mer intressant att titta på självaste forskningen, än att ägna sig åt argumentationsfel som call to authority.

Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Jag är ingen forskare så kan inte säga om det är sant eller falskt, det jag däremot kan säga är att forskning hittills verkar tyda på att det inte alls är botbart.
Och det jag kan säga då är att du inte har läst all forskning. Du verkar ha nöjt dig med det man kan googla fram på 10 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Tills det finns något konkret bevis för att det inte är så tror jag att jag håller mig till den accepterade sanningen av experterna på området.
Detta är varför jag antydde att du är okunnigare än vad du själv ens är medveten om. Du tror "experter" är en enhetlig grupp, när experter oftast inte håller med varandra.

Jag var nämligen tydlig på den här punkten:
Citat:
Som akademikern i sista länken påpekar är det ofta samhällets inställning till psykopater som gör att även de professionella oftast inte ens försöker behandla tillståndet. Därav finner man aldrig rättvisa omständigheter att göra en fullständig bedömning, men när man väl idkar intensiv behandling ser man påtaglig förbättring.

Du utövar religiöst blind tro gentemot experter som har gett upp. Testa att lyssna på experterna som inte har gett upp, och vad de har att säga. Jag länkade spännande läsning som en "kunskapsökande" människa som du verkar vara helt ointresserad av.

När det kommer till min teoribildning, det här är knappast raketforskning jag håller på med och jag försöker inte utmana något etablerat etablissemang. Jag är nyfiken och ställer frågor, ber om anekdoter från de berörda. Medan det enda du bidragit med till tråden är jantelagsmentalitet. Skippa attityden, helt enkelt.
Citera
2020-02-19, 08:13
  #27
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Att cannabis har möjligheten att utlösa psykiska störningar är vida känt. Allt från psykoser till panikångestsyndrom kan triggas igång och komma till ytan om det ligger latent.

Men det är ju skillnad på störning och personlighetsstörning. Låt oss ponera att någon har starka sociopatiska drag, och har haft det sedan ung ålder. Hur påverkas en sån människa av att röka i längden? Till det bättre eller sämre, ur samhällets synvinkel?

Jag undrar om cannabis har någon effekt på t.ex. empati och impulskontroll. Vi vet ju att alkohol tar bort spärrar/hämningar och gör att man inte kan hejda sig lika väl. Men det känns inte som att cannabis funkar på samma sätt, även om det kan släppa på hämningarna.


Frågar åt en kompis såklart.

Cannabis är ångestdämpande och gör att man blir mindre utagerande. Så om en person med psykopatiska drag bli lugnare på CB, så beror det inte detta, inte på att empati eller impulskontroll påverkats. Empati är en kognitiv process, och man tänker ju inte bättre på CB.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback