Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-21, 11:22
  #1
Medlem
Nästan varje gång jag bytt blöja på barnen så har jag undrat, hur hamnade jag här? Jag menar, med tanke på hur livet och föräldraskapet såg ut för mina manliga förfäder under väldigt lång tid så är det ju värt att fråga sig hur det kom sig att faderskapet är så helt annorlunda för män idag och varför vi gör saker som antagligen varit kvinnorgöra i årtusenden.

Min fråga är, vem var den första mannen som fick för sig att han skulle byta blöja på småbarnen? Vad motiverade honom?
Citera
2016-12-21, 11:24
  #2
Medlem
Kakksakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MountStupid
Min fråga är, vem var den första mannen som fick för sig att han skulle byta blöja på småbarnen? Vad motiverade honom?

Sex förmodligen.

"Ta hand om ungjäveln medans jag läker så får du sex sen, annars inte!"

Så jag röstar sex.
Citera
2016-12-21, 11:25
  #3
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MountStupid
Nästan varje gång jag bytt blöja på barnen så har jag undrat, hur hamnade jag här? Jag menar, med tanke på hur livet och föräldraskapet såg ut för mina manliga förfäder under väldigt lång tid så är det ju värt att fråga sig hur det kom sig att faderskapet är så helt annorlunda för män idag och varför vi gör saker som antagligen varit kvinnorgöra i årtusenden.

Min fråga är, vem var den första mannen som fick för sig att han skulle byta blöja på småbarnen? Vad motiverade honom?
Att det inte fanns nån kvinna närvarande. Tror knappast han gjorde det av ideologiska skäl. Sex skulle inte motivera mig att byta blöjor.
Citera
2016-12-21, 12:45
  #4
Medlem
TS skulle ju kunna arbeta istället för att vara hemma.
Personligen så är jag hellre hemma o gungar med ungarna o äter glass än att cykla iväg till arbetet en regnig måndag.

Att byta en blöja som tar mindre än en minut är ett litet pris att betala.
Citera
2016-12-21, 13:04
  #5
Moderator
tobess avatar
Eftersom vi inte längre behöver gå ut i vildmarken för att klubba ihjäl något djur så är det förstås logiskt att båda deltar i de hushållssysslor som finns att göra (inräknat blöjbytande).

Att män och kvinnor numera delar jämnt på ansvaret har ju med en mängd olika faktorer att göra; möjlighet att göra karriär, bättre barndagvård, lönegapet har minskat, möjlighet att dela på föräldraledigt o.s.v. o.s.v.

Brytpunkten är väl nog någonstans där runt 50-60-talet när allt färre var hemmafruar och allt fler stannade i arbetslivet.

Sen kan jag ju tycka att blöjbytande är en rätt obetydande sak , det tar bokstavligen en minut att göra och efter man har gjort det ungefär en miljon gånger så är det ju något som man inte ens tänker på.

För egen del tycker jag det skulle kännas rätt märkligt om vi båda skulle gå till jobbet och jag själv skulle ligga och slappa i soffan och frun skulle ta hand om barnen när vi kommit hem. Jag vill ha precis lika mycket tid med sonen, även om en del innebär lite skitgöra ().
Citera
2016-12-21, 21:16
  #6
Medlem
Mooons avatar
Situationen. Situationen familjen befann sig i.

Hur konstigt det än verkar älskar pappor sina barn och en stund tillsammans med den nya bebisen var nog inte otänkbart för så många män även i äldre tider. Hur gjorde de tror du om mamman var sjuk och inga äldre barn kunde ta över hennes sysslor?


Citat:
Ursprungligen postat av MountStupid
Nästan varje gång jag bytt blöja på barnen så har jag undrat, hur hamnade jag här? Jag menar, med tanke på hur livet och föräldraskapet såg ut för mina manliga förfäder under väldigt lång tid så är det ju värt att fråga sig hur det kom sig att faderskapet är så helt annorlunda för män idag och varför vi gör saker som antagligen varit kvinnorgöra i årtusenden.

Min fråga är, vem var den första mannen som fick för sig att han skulle byta blöja på småbarnen? Vad motiverade honom?
Citera
2017-03-14, 01:57
  #7
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MountStupid
Min fråga är, vem var den första mannen som fick för sig att han skulle byta blöja på småbarnen? Vad motiverade honom?

Jag har bara hört att det var en svensk man som först började byta bajsiga blöjor på småbarn. Det ligger nog i våra karlars natur att vara oss kvinnor till lags.

Hans motiv var nog att han var rädd för att få en utskällning om han vägrade. Vi kvinnor har pli på våra karlar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback