Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-12-22, 18:10
  #49
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlemm
Tycker att du skall uttala dig den gången när du har fått vänta på dina pengar i 3 veckor..

Jag fick vänta 2,5 vecka nu när jag sålde mitt PS4 eftersom det var första gången jag tog betalt via Klarna.
Citera
2016-12-23, 08:39
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlemm
Min privata ekonomi har varken du eller detta ämne något att göra med. Det är sakfrågan vi diskuterar här. Du tycker att detta är bra, jag tycker att det är av uppenbara skäl kasst.

Nej, jag har inte med din privata ekonomi att göra!

Däremot frågade jag om du tog kontakt med Tradera. En fråga jag tycker rör ämnet. En fråga du inte behagade att svara på.
Citera
2016-12-23, 10:22
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Alltid använt klarna, har aldrig stött på de problem du nämner.

Det har jag. Köpte lite grejer i en webshop och betalade med kort. Eftersom Klarna hade hand om det tyckte de det var nödvändigt att ta en kreditupplysning trots att de hade mina kortuppgifter...
Citera
2016-12-23, 10:55
  #52
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Det sjuka är att du får vänta på pengarna även om köparen lämnat ett positivt omdöme, köparen lämnar omdöme efter 2 dagar - du får vänta 2-3 veckor på pengarna ändå - för din egen "säkerhet" host harkel
Citera
2016-12-27, 02:08
  #53
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
.
Går att kringgå det genom att välja alternativet "Handla utan personnummer".
Poängen med att ta en kreditupplysning är att när du handlar med personnummer, så handlar du egentligen mot faktura, för att sedan betala fakturan med kort. Därför tas det en kreditupplysning.

Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
.
Fast klarna vet ju inte om du lurat någon annan emellan. Poängen är altså att även om just DE pengarna är "säkra" så måste klarna hålla på dem ifall någon av dina tidigare eller senare transaktioner går snett.
Ungefär såhär:
Om du säljer X till Y, och ska få 500 kr. Men dagen innan så lurade du Z på A för 500 kr, och dessa pengar har du redan fått utbetalt. Poängen är då att man ska kunna ta pengarna du fick från Y, för att ersätta Z.
Citera
2016-12-27, 21:04
  #54
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
..

Om pengarna från X blir frisläppta när X trycker på omdömet så finns Y`s pengar fortfarande kvar i deponi om man lurar Y, ditt resonemang är således helt meningslöst. Z:as pengar finns kvar tills Z tryckt in omdöme etc etc - köparen kan inte själv välja att släppa pengarna till säljaren, Klarna har inte ens fattat hur ESCROW ska funka (inte du heller), ändå integreras det...
Så hjärndöd, FI`s kärnväljare...
__________________
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2016-12-27 kl. 21:07.
Citera
2016-12-28, 02:43
  #55
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
.
Dock är det så att Klarna släpper pengarna i "förväg" om den bedömer motparten som "pålitlig", även om omdöme inte lämnats. Därav krävs samma säkerhet åt andra hållet om motparten inte sålt på den senaste tiden och är "opålitlig".
Citera
2016-12-28, 03:03
  #56
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Dock är det så att Klarna släpper pengarna i "förväg" om den bedömer motparten som "pålitlig", även om omdöme inte lämnats. Därav krävs samma säkerhet åt andra hållet om motparten inte sålt på den senaste tiden och är "opålitlig".

Hur ger det extra säkerhet åt någon när en säljare får vänta 1 1/2 vecka efter att köparen tagit emot sin vara och lämnat positivt omdöme för densamma?
Försök förklara hur det gagnar någon annan än Klarna..
Citera
2017-08-04, 14:26
  #57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det har jag. Köpte lite grejer i en webshop och betalade med kort. Eftersom Klarna hade hand om det tyckte de det var nödvändigt att ta en kreditupplysning trots att de hade mina kortuppgifter...

Jag vill betala med kort i en webshop, vie eSecure och dosa till banken. Men Klarna Checkout vill ändå ha mitt personnummer...

Hade det varit säljaren som möjligen skulle vilja ha mitt personnummer (men då fick de ha goda skäl), så må det vara hänt. Men att lämna ut det till Klarna är inte aktuellt. Klarna lägger pussel, behåll din bit.

Detta med att kräva personnummer när man vill betala direkt med kort är ren phishing från Klarnas sida. Inget som har någon reell effekt. På bauhaus.se måste man inte ange personnummer när man betalar med kort.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-08-04 kl. 14:29.
Citera
2017-08-04, 15:19
  #58
Medlem
Jag fattar inte varför någon anlitar Klarna och alla andra firmor vars enda affärside är att överföra betalningsmedel med fördröjning.

Jag har sålt och köpt på Tradera i över tio år - vet faktiskt inte säkert när jag började - på 00-talet i alla fall.

Jag använder "banköverföring" till såväl köp- som säljaffärerna. Alla som handlar på Tradera är anslutna till en internetbank, och alla svenska banker har service via internet, som anses fullständigt säkra. Jag såväl betalar som tar betalt via ett vanligt bankkonto (cleringnr 4 siffror och kontonr 7 siffror). Det kallas "banköverföring" i Traderas alternativkatalog.

Jag har försökt få banken (Nordea) att berätta om detta larvigt enkla system har några nackdelar som kan äventyra säkerheten. I processen ingår en liten dosa och ett särskilt plastkort. Men hittills har ingen knäckt detta system, uppger Nordea.

Om snabbhet: om jag sätter in pengar på säljarens konto en tisdag, då har säljaren pengar på sitt konto dagen efter, på onsdagen. Bankgiro funkar också bra för vanliga enkla överföringar.
__________________
Senast redigerad av HgF 2017-08-04 kl. 15:23.
Citera
2017-08-04, 17:51
  #59
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag fattar inte varför någon anlitar Klarna och alla andra firmor vars enda affärside är att överföra betalningsmedel med fördröjning.

Jag har sålt och köpt på Tradera i över tio år - vet faktiskt inte säkert när jag började - på 00-talet i alla fall.

Jag använder "banköverföring" till såväl köp- som säljaffärerna. Alla som handlar på Tradera är anslutna till en internetbank, och alla svenska banker har service via internet, som anses fullständigt säkra. Jag såväl betalar som tar betalt via ett vanligt bankkonto (cleringnr 4 siffror och kontonr 7 siffror). Det kallas "banköverföring" i Traderas alternativkatalog.

Jag har försökt få banken (Nordea) att berätta om detta larvigt enkla system har några nackdelar som kan äventyra säkerheten. I processen ingår en liten dosa och ett särskilt plastkort. Men hittills har ingen knäckt detta system, uppger Nordea.

Om snabbhet: om jag sätter in pengar på säljarens konto en tisdag, då har säljaren pengar på sitt konto dagen efter, på onsdagen. Bankgiro funkar också bra för vanliga enkla överföringar.
Du måste väl förstå skillnaden med två klick där pengarna dras från dina sparade kortuppgifter jämfört med att logga in på internetbanken med någon stenålders dosa eller, i bästa fall, bank id och därefter lägga till ny mottagare och skit. Palla!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback