Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-20, 19:44
  #1
Medlem
bluka94s avatar
Hej!

Nu är det så att jag går i tankar på att skaffa mig en "mickad" (semi-akustisk?) gitarr. En kompis och jag kommer att lira ute på en del ställen i uppställningen "två gitarrer och tvåstämmigt".

Har provat en del gitarrer och slutligen "fastnat" för två. Det handlar om en Martin DCPA5 och en Takamine EF341SC.

Takamine har jag hört på youtube, ärligt talat, men Martin (av sagda modellen) har jag provat i en musikaffär. Dock, bara "torrt". Musikaffären har beställt in en Takamine EF341SC för mig att prova. Ska dit nu på fredag och testa båda via PA, som de kommer att gå på spelningar.
Egentligen, ljudet via PA är det som är intressant då gitarren kommer att spelas på det viset.
Varför just dessa två gitarrer då? Ja, som allt annat så styrs även detta av pengar man har till sitt förfogande. Senare kan man skaffa nåt i högre prisklass om behovet uppstår.

Viktigt för mig är att ljudet är fylligt och tydligt, kommer mestadels att kompa, med undantag för ett och annat arrangemang i låten som man kan dra förbi samt att gitarren är lättspelad, dvs att action (heter så på engelska) ,alltså, avståndet mellan strängar och 12-te band inte är alltför stor. Vill orka med full barré Bm, Em och C i några timmar utan att varken klyva fingertoppar eller få kramp i näven/tappa ork i näven (med följd att ackorden börjar låta som en blöt skokartong man sparkar ute på gatan).

Är det någon som har erfarenhet av dessa två modeller? Ni får gärna skriva vad ni tycker om dessa.

Martin DCPA5 (Mexico)
Elektroniken är Fishman F1 Analog pickup system

Takamine (Japan)
Elektroniken är egna(?) CT4B II preamp med Palathetic pickup system

Tack på förhand!
//Bluka94
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback