Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-20, 19:13
  #1
Medlem
Hej Flashback,

Tänkte göra egen glögg med hjälp av färdiga glöggkryddor + lite egen kryddning. Processen lyder ungefär; värm kryddor, vin och 1 dl socker till 80 grader och låt stå i en timme. Tillsätt brännvin.

Min fråga till er är: Vad är den optimala vinsorten till glögg? Har använt en något ekig rioja tidigare vilket var helt okej, men jag tror att det borde finnas något annat vin som funkar bättre. Vad tror ni?

God jul!
Citera
2016-12-20, 21:06
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Intressant. Jag fyller på och undrar vilken typ för det första som skulle passa bäst av ett mjukt & bärigt vin, ett kryddigt & mustigt vin, ett fruktigt & smakrikt vin eller ett stramt & nyanserat vin?
Citera
2016-12-20, 21:41
  #3
Medlem
cacas avatar
Det är inte så stor mening med att köpa något dyrt vin till glögg eftersom du smaksätter det själv med kryddor. Välj ett rött, lätt vin. Från början så krydda man riktigt dåligt vin med kryddor och glödgade ner socker för göra skiten drickbar igen.
Testa denna för 66kr https://www.systembolaget.se/dryck/r...evedere-262001
Citera
2016-12-20, 23:58
  #4
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Intressant. Jag fyller på och undrar vilken typ för det första som skulle passa bäst av ett mjukt & bärigt vin, ett kryddigt & mustigt vin, ett fruktigt & smakrikt vin eller ett stramt & nyanserat vin?

En smaksak givetvis, men jag skulle inte välja ett lättare vin på exempelvis merlotdruvan, snarare t.ex. australiensiska Jacob's Creek Shiraz Cabernet som redan har en del hetta i sig: https://www.systembolaget.se/dryck/r...s-creek-206601. Alternativt ett vin på superfruktiga druvorna primitivo eller zinfandel.
Citera
2016-12-21, 13:42
  #5
Medlem
Tack för svar allihop! Tror att jag satsar på zinfandel eftersom att jag gillar fruktig glögg - brukar låta den dra med extra apelsinskal också
Citera
2016-12-22, 09:20
  #6
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivalenceissexy
Tack för svar allihop! Tror att jag satsar på zinfandel eftersom att jag gillar fruktig glögg - brukar låta den dra med extra apelsinskal också

Leta efter Zinfandel med hög sockerhalt eller annat fruktigt vin med hög sockerhalt och som inte är så strävt. Sen skadar det inte att skicka i lite sött portvin också.
Citera
2016-12-22, 19:44
  #7
Medlem
pollenpers avatar
Jag gjorde glögg på ett hemgjort vin som var knappt drickbart, men som glögg blev det helt OK.
Kryddorna fixar det.
Citera
2020-11-16, 11:31
  #8
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag brukar göra egen glögg. Har använt lite olika viner men Sunrise Cabernet Sauvignon https://www.systembolaget.se/produkt...nrise-1667601/ är den jag blivit mest nöjd med.
Citera
2020-11-19, 08:30
  #9
Medlem
Jag glödgar det Franska Bordeauxvinet Château de Seguin.
Prisvärt och ger en mycket god glögg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback