Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-20, 12:50
  #1
Medlem
Hej, satt och skrollade blocket efter gaming-laptops när jag hittade en som nyss lagts upp, ca 10 minuter sedan. Snabbt som fan hörde jag av mig till säljaren och sa att jag ville ha den, det var en ASUS G751JY som säljaren lagt ut för 10 500:-
I annonsen stod det att säljaren själv köpt den för 19 000 tidigt 2015, något som jag först tvivlade på men när jag köpte datorn av honom fick jag även det gamla kvittot, och det stod faktiskt 18 990 från Webhallen. Allt gick väldigt hastigt och jag försökte inte pruta eftersom jag var säker på att jag gjort ett kap men nu börjar jag i efterhand bli lite fundersam på om jag kanske skulle prutat ner priset lite.

Datorn verkar hittills vara i perfekt skick

(köpte den som sagt för 10 500:-)

Här är specifikationerna: ASUS G751JY

CPU 2.5-GHz Intel Core i7-4710HQ processor
Operating System Windows 8.1 (uppgraderat till Windows 10)
RAM 16GB
SSD 256GB
Hard Drive 1TB
Display 17.3 IPS No-glare
Native Resolution 1920x1080
Optical Drive BD-R/DVDRW
Graphics Card Nvidia GeForce GTX 980M GPU
Video Memory 4GB

Någon som tror att man kan ge sig på att överklocka processorn? Eller är det alltid en dum idé när man handskas med bärbara datorer?

mvh bigguy4u
Citera
2016-12-20, 12:51
  #2
Medlem
Du blev lurad mao.
Citera
2016-12-20, 12:55
  #3
Medlem
Sikkans avatar
Att gå på ursprungspris på begagnade datorer är ALLTID en idiotisk idé. Så, ja. Det känns spontant som att du inte fick en superbra dator för pengarna, och att klocka CPUn kan du nog inte göra, GPUn kan du nog klocka men räkna med en varmare dator och mer högludda fläktar.


edit* Sen är datorn inte helt kass, utan den kommer säkerligen prestera ganska gott i spel och så, men som sagt, det är ganska gammal hårdvara i burken.
Citera
2016-12-20, 13:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigguy4u
Hej, satt och skrollade blocket efter gaming-laptops när jag hittade en som nyss lagts upp, ca 10 minuter sedan. Snabbt som fan hörde jag av mig till säljaren och sa att jag ville ha den, det var en ASUS G751JY som säljaren lagt ut för 10 500:-
I annonsen stod det att säljaren själv köpt den för 19 000 tidigt 2015, något som jag först tvivlade på men när jag köpte datorn av honom fick jag även det gamla kvittot, och det stod faktiskt 18 990 från Webhallen. Allt gick väldigt hastigt och jag försökte inte pruta eftersom jag var säker på att jag gjort ett kap men nu börjar jag i efterhand bli lite fundersam på om jag kanske skulle prutat ner priset lite.

Datorn verkar hittills vara i perfekt skick

(köpte den som sagt för 10 500:-)

Här är specifikationerna: ASUS G751JY

CPU 2.5-GHz Intel Core i7-4710HQ processor
Operating System Windows 8.1 (uppgraderat till Windows 10)
RAM 16GB
SSD 256GB
Hard Drive 1TB
Display 17.3 IPS No-glare
Native Resolution 1920x1080
Optical Drive BD-R/DVDRW
Graphics Card Nvidia GeForce GTX 980M GPU
Video Memory 4GB

Någon som tror att man kan ge sig på att överklocka processorn? Eller är det alltid en dum idé när man handskas med bärbara datorer?

mvh bigguy4u

Om du köpte den för det som du påstår gjorde du ett bra kap. Nackdelen är väl att den köptes 2015, så garantin lär väl försvinna snart.

Annars, ett helt OK köp!
Citera
2016-12-20, 13:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
det är ganska gammal hårdvara i burken.
Vilken hårdvara syftar du på?
Citera
2016-12-20, 13:47
  #6
Medlem
oldeubois avatar
Hur hade du tänkt överklocka processorn? Jag skulle inte tro att du kan få så mycket bättre hårdvara för de pengarna. Ha i åtanke att garantin löper ut om en månad dock.
Citera
2016-12-20, 13:54
  #7
Medlem
Du gjorde inget dunderkap.
Men blev heller inte blåst.

Jag har själv en laptop av modellen du nämner , fast med 960 M istället.

Köpte den ny för 1.5 år sen och den "håller" än, men jag kommer nog tvingas uppdatera det närmaste halvåret ifall jag vill kunna köra nya spel med hyfsad grafik + lättare VR etc..

Generellt så tycker jag att Asus Rog serien är som "mellanmjök". Du får ungefär vad du betalar för, men förvänta dig ingen "wow" upplevelse.
Mitt största problem med serien är kylsystemet som inte riktigt klarar av det mest kraftfulla, så det blir ofta att man ställer ner grafiken på medium/low för att få hyfsad framerate.

Så ska du ha den som arbets laptop, inte är superkräsen med grafikinställningar etc så kan du nog vara nöjd, men räkna som sagt inte med en Gamingdator som du kan använda långt framåt i tiden...
Citera
2016-12-20, 13:58
  #8
Medlem
Erikons avatar
Skulle säga att du varken blev lurad eller gjorde ett klipp, du gav något mer än vad den egentligen är värd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback