Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-20, 08:51
  #13
Medlem
siddharaapocalypses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locho
Jag anser att den är hårfin till att vara en pessimist. Om man ska vara en realist i dagens samhälle som är väldigt strukturerat utifrån Niccolo Machavellis filosofiska tänk samt analyser, denna filosof har mer realitet än de andra filosoferna i dagens samhälle.
Men med det så är grunden i hans bok att man inte riktigt kan lita på någon.

Drömmare är väl någon som inte lägger ner tid på progressen eller som för den delen inte vet vilket sätt man ska utföra progressen så att den tid man lägger ner spelar roll.

Men själv så tror jag väldigt mycket på tur. Då tur kan ha en metafor, denna metafor kan beskrivas som en våg som man surfar på, man kan surfa på den ett tag men sedan så falnar den bort, sedan är det ju att man måste hitta vågen som antingen är stor eller liten och vissa får turen att vågen hamnar på just den platsen vid den tidpunkten utan att de sökt efter den, men här gäller det att vara medveten.
Momentumet ska man vara väldigt försiktig med så att inte energitjuvar försöker att ta sig en plats som egentligen är din.

Intressanta tankar, gillar den liknelsen. följdfråga. Menar du medvetenhet om att uppfylla drömmen? Eller medvetenhet om vad.

Själv tror jag också på tur, eller kanske slump är ett bättre ord. Gillar livet som kasta tärning eller roulette. Man vet aldrig var man hamnar på de konstigaste platser. Men störst momentum har det som är helt stilla, tex solen. Kallar vi oss energitjuvar för att vi snurrar runt?
Citera
2016-12-20, 13:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddharaapocalypse
Intressanta tankar, gillar den liknelsen. följdfråga. Menar du medvetenhet om att uppfylla drömmen? Eller medvetenhet om vad.

Själv tror jag också på tur, eller kanske slump är ett bättre ord. Gillar livet som kasta tärning eller roulette. Man vet aldrig var man hamnar på de konstigaste platser. Men störst momentum har det som är helt stilla, tex solen. Kallar vi oss energitjuvar för att vi snurrar runt?

Att vara medveten över situationer som kan öppna upp möjligheter, alltså att kunna se om vågen är stor nog för den tid man lägger ner för att surfa på den. För den tid som man lägger ner så vill man ju helst att det ska innefatta progress för värdet (tiden) till det man vill åstadkomma.
Vissa gånger så surfar folk på små vågor för att sedan undra varför andra lyckas fast du gör samma sak.

Energitjuvar är väl på sätt och vis ett begrepp som har en negativ klang, vet inte direkt hur man ska definiera det där med rätt mening.
Men jag tror att energi tjuvar är dessa som lever på andras välmående alltså försöker tränga sig på din surfbräda liksom. Däremot så är personer som vägleder dig för att hitta den perfekta vågen, de kanske inte kan surfa lika bra som dig, men de vet att du är bättre så varför inte hjälpa till, dessa personer ger energi istället för att roffa åt sig.

Finns en annan metafor för en dröm, man gillar själva tanken för den värmer själen lik en brasa, vissa har inte någon dröm eller för den delen en mindre dröm där brasan är lite mindre, men om de stöter på någon som har en större brasa så är det rätt så behagligt att stanna kvar och tillägna sin "dröm" för den andras dröm om det är behagligt och detta har dessa "härskare" som Alexander den store, Julius Ceasar tagit till vara på.
Men om man börjar att använda ett annat material (girighet, måttlöshet, arrogans, ignorans, frestelser etc) så kommer det inte ge ifrån en så behaglig värme.
Men drömmen i sig är något som man liksom inte kan ta tag i utan den finns i tomma intet som något subjektivt som förklarar hur du som person uppfattar t.ex Odödlighet.
Citera
2016-12-20, 13:51
  #15
Avstängd
Lagom är alltid bäst, lagom av bägge delarna.
Citera
2016-12-21, 00:39
  #16
Medlem
Apologists avatar
Här är en definition av realist:

person som har realistiska (genomförbara) idéer och åsikter, till skillnad från idealister och drömmare
Citera
2016-12-23, 15:34
  #17
Medlem
Roxanas avatar
Jag tänker att en drömmare tenderar att vara sämre på riskkalkyleringar, känns naiv och är alltför snabb med att ta ut segern i förskott.
Citera
2016-12-24, 11:29
  #18
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Vissa jagar onåbara drömmar och tror att världen är fri från elände. Man blundar för all idioti och förstörelse som sker. Men visst ska man drömma och försöka

Att jaga onåbara drömmar och tro att världen är fri från elände har som tur är mycket lite med varandra att göra, sålänge man inte har en domedagsläggning.

Att blunda för all idioti som sker ser jag inte riktigt vilka problem det skulle generera. Att haka upp sig på elände och låta det ta upp hela ens tillvaro tror jag är ett större bekymmer, särskilt i de fall man låter det gå ut över sin omgivning vilket inte är sällan.
Citera
2017-01-04, 09:14
  #19
Medlem
Sådana frågor irriterar mig alltid. Just för att det är inte bra att vara något av dessa två. En realists tankar kan vara omotiverande för en viss person, precis som en drömmares tankar kan kännas för stora och för svåra att uppnå och därför bli omotiverande för en annan person.

"Kombinationen är nog bäst, rätt personlighetstyp till realisten, och likaså för drömmaren". Visst. Men jag skulle snarare säga, bara rent ut, att en person med drivkraft har den största chansen till att nå sina drömmar eller mål. En realist och en drömmare är båda nakna, det är inga kvalitéer som talar för ifall personen kommer kunna nå sitt mål eller inte. De kan båda vara omotiverande och motiverande beroende på sitt scenario. Men bara en person med drivkraft (det mytomspunna, gör en ny tråd för detta!) kan nå sitt mål.

Enkelt ju! Jag löste din fråga 100% Är vi tillbaka i lågstadiet mamma? Vad trevlig med lite uppvärmning
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback