Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-19, 23:27
  #1
Medlem
Funkat det att på något vis få trådlöst internet till min router? Jag har internet uttaget vid ytterdörren och måste ha internet till tv-boxen, men vill slippa dra sladd genom hela lägenheten. Alltså trådlöst från väggen till routern och från routern in i tv-boxen. Går det att göra så?
Citera
2016-12-20, 00:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zleiN
Funkat det att på något vis få trådlöst internet till min router? Jag har internet uttaget vid ytterdörren och måste ha internet till tv-boxen, men vill slippa dra sladd genom hela lägenheten. Alltså trådlöst från väggen till routern och från routern in i tv-boxen. Går det att göra så?

Du kan ha router vid väggen som ger trådlösa signaler till en annan router/switch som är vid tv-boxen. Eller router vid väggen som ger trådlös internet till tv-boxen.
Citera
2016-12-20, 00:28
  #3
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zleiN
Funkat det att på något vis få trådlöst internet till min router? Jag har internet uttaget vid ytterdörren och måste ha internet till tv-boxen, men vill slippa dra sladd genom hela lägenheten. Alltså trådlöst från väggen till routern och från routern in i tv-boxen. Går det att göra så?

Ska jag tolka det som att du vill ha routern i närheten av TV-apparaten istället för i hallen? Jag skulle satsa på en teknik som kallas HomePlug, där man använder fastighetens befintliga elkablar som nätverk.

Om du har ett strömuttag i hallen, så kan du ansluta en HomePlug adapter där och en vid TV-apparaten. Om ditt internet är 100/100 Mbit/s, så behöver du HomePlug adaptrar som klarar minst 500 Mbit/s.


http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...moms#prodlista
Citera
2016-12-20, 07:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Du kan ha router vid väggen som ger trådlösa signaler till en annan router/switch som är vid tv-boxen. Eller router vid väggen som ger trådlös internet till tv-boxen.

Boxen måste han ha sladd till, inget trådlöst internet i den, vad för router ska man ha om jag ska göra som det förstnämnda du sa?
Citera
2016-12-20, 07:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Ska jag tolka det som att du vill ha routern i närheten av TV-apparaten istället för i hallen? Jag skulle satsa på en teknik som kallas HomePlug, där man använder fastighetens befintliga elkablar som nätverk.

Om du har ett strömuttag i hallen, så kan du ansluta en HomePlug adapter där och en vid TV-apparaten. Om ditt internet är 100/100 Mbit/s, så behöver du HomePlug adaptrar som klarar minst 500 Mbit/s.
"

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...moms#prodlista

Okej, ska kika in det, tack för tips!
Citera
2016-12-20, 07:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Ska jag tolka det som att du vill ha routern i närheten av TV-apparaten istället för i hallen? Jag skulle satsa på en teknik som kallas HomePlug, där man använder fastighetens befintliga elkablar som nätverk.

Om du har ett strömuttag i hallen, så kan du ansluta en HomePlug adapter där och en vid TV-apparaten. Om ditt internet är 100/100 Mbit/s, så behöver du HomePlug adaptrar som klarar minst 500 Mbit/s.


http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...moms#prodlista

Kan man stoppa in en homeplugg i hallen och en vid tvn som jag sedan pluggar in i min router, och sen via routern till tvn? Måste använda routern då vi behöver wifit till tex telefon och laptop!
Citera
2016-12-20, 09:21
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zleiN
Kan man stoppa in en homeplugg i hallen och en vid tvn som jag sedan pluggar in i min router, och sen via routern till tvn? Måste använda routern då vi behöver wifit till tex telefon och laptop!
Ja det det skall funka. När du köper dina homeplugg's köp sådana som stödjer minst AV2 (mer än 500 Mbit/s) Sätt inte homepluggen i ett grenuttag utan direkt i vägguttaget.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2016-12-20 kl. 09:28.
Citera
2016-12-25, 07:16
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zleiN
Kan man stoppa in en homeplugg i hallen och en vid tvn som jag sedan pluggar in i min router, och sen via routern till tvn? Måste använda routern då vi behöver wifit till tex telefon och laptop!

Är det bara en smart-TV du ska ansluta till routern eller har du TV via internet?
Vilken internetleverantör isåfall?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback