Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-01, 08:50
  #13
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilanPerra
Det är väldigt mycket hemlösa barn och även allmänt konstigt folk som kommer fram pga du är vit och vill ha pengar.


Vita som vill ha pengar har för Afrika varit ett gissel allt sedan kolonialtiden.
Citera
2017-04-01, 13:47
  #14
Medlem
Jag undrar också vart man skulle åka.
Citera
2017-04-03, 14:54
  #15
Medlem
Också sugen på Afrika varit det väldigt länge. Vart åker man där man inte vill se misär hemlösa barn osv äter god mat och har lite halv lyxigt för en ok peng. Även tips på flygbolag som går från Köpenhamn eller Landvetter
Citera
2017-04-03, 20:05
  #16
Medlem
Sugen på kongo, vart kan man bo för billig penning?
Citera
2017-04-06, 09:48
  #17
Medlem
Du kan ta en titt på min blog om mina resor i olika afrikanska länder, kanske hittar du där någonting?
http://mkhamlia.blogspot.com/
Citera
2017-04-20, 23:45
  #18
Medlem
Situationss avatar
Av erfarenhet så kan jag rekommendera Tanzania. Jämfört med många andra afrikanska länder så verkar det vara rätt säkert att vistas där som turist, och få saker slår safari i Serengeti och de andra närliggande nationalparkerna
Citera
2017-04-24, 19:57
  #19
Medlem
Jag planerar att åka till Afrika för första gången i Juli (i 4-5 veckor).

Planen är att flyga T/R till Tanzania och besöka (Zanzibar, olika nationalparker och... Kenya eller Malawi)

Ni som har rest/varit i den delen av östra Afrika, har ni några rekommendationer/avrådan?

Jag kommer resa med min flickvän.
Citera
2017-04-25, 22:44
  #20
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Jag planerar att åka till Afrika för första gången i Juli (i 4-5 veckor).

Planen är att flyga T/R till Tanzania och besöka (Zanzibar, olika nationalparker och... Kenya eller Malawi)

Ni som har rest/varit i den delen av östra Afrika, har ni några rekommendationer/avrådan?

Jag kommer resa med min flickvän.

Vad har ni för budget? Är ni backpackers eller vill ni ha bättre hotell?
Citera
2017-04-26, 00:37
  #21
Medlem
Vi har ingen särskild budget att anpassa oss efter, men vi vill ändå vara ekonomiska i valet av boende, cirka 4-500 kr /natt skulle passa oss bra för ett dubbelrum.

Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Vad har ni för budget? Är ni backpackers eller vill ni ha bättre hotell?
Citera
2017-04-26, 12:27
  #22
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Jag planerar att åka till Afrika för första gången i Juli (i 4-5 veckor).

Planen är att flyga T/R till Tanzania och besöka (Zanzibar, olika nationalparker och... Kenya eller Malawi)

Ni som har rest/varit i den delen av östra Afrika, har ni några rekommendationer/avrådan?

Jag kommer resa med min flickvän.

Jag har varit i Tanzania (inkl Zanzibar) och Malawi fast inte på samma resa, utan vid olika tillfällen för 12-15 år sen. Mina erfarenheter är alltså inte purfärska, men det jag kan säga är att det är rätt dyrt med turistrelaterade aktiviteter. Inträdet till nationalparkerna tror jag i dagsläget ligger på US$60 pp/dag. Sen tillkommer safarifirmans påslag och hotellkostnader. Ni kommer förstås billigare undan om ni hyr en bil och gör en selfdrive och campar, men det kräver en betydligt större planeringsinsats från er själva. Tänk på att det är högsäsong juni-okt och ett jäkla besökstryck. Om ni inte redan börjat kontakta hotell/resebyråer/safarioperatörer/biluthyrare är det alltså hög tid, minst sagt. Det finns en del lycksökare som hoppas göra snabba pengar på blåögda turister, så kolla gärna på branschorganisationen TATO's hemsida att de ni kontaktar är medlem där: http://www.tatotz.org/ sen vidare på Members Directory-->Mainland Tour Operators. Det är också bra att hålla koll på diskussionsforumen på LonelyPlanet och TripAvisor och tråla efter rekommendationer där.

Om ni bestämmer er för att fortsätta till Malawi är TAZARA-tåget ett spännande alternativ. Kliv av i Mbeya (tar ca ett dygn från Dar) och fortsätt med buss några timmar ner till gränsen. När jag var i Malawi kom jag dock söderifrån, från Moçambique, så jag kan inte norra delen av landet så bra. Men det finns många strandhålor längs sjön där rastas, hippies och flummare/drömmare i största allmänhet flockas och i vissa fall fastnar. Monkey Bay, Senga Bay och Nkhata Bay t.ex. Det senare ligger bäst till om man kommer från Tanzania.
Citera
2017-04-26, 12:52
  #23
Avstängd
jag skulle nog säga, åk till de lite rikare länderna i afrika för det första annars kan det vara jobbigt. och om du är brud åk inte till sydafrika för risken att bli våldtagen är stor.
Citera
2017-04-26, 13:23
  #24
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallesvejs
jag skulle nog säga, åk till de lite rikare länderna i afrika för det första annars kan det vara jobbigt. och om du är brud åk inte till sydafrika för risken att bli våldtagen är stor.

Vet inte vad du är för en nyreggad liten pajas som uttalar sig med auktoritet om en världsdel du gissningsvis aldrig har besökt? Men för ordningens skull, vad syftar du på när du nämner "de lite rikare länderna i Afrika"? Och vilken statistik lutar du dig mot med påståendet att risken för besökande "brudar" är stor att bli våldtagen i Sydafrika? Tusentals svenskar semestrar där varje år och jag minns inte att jag läst om någon enda som råkat illa ut på det sättet. Jag och min familj är regelbundet i Sydafrika, och genom att använda det sunda förnuft man förhoppningsvis utrustats med är risken minimal att något jobbigt inträffar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2793476

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback