Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-19, 18:44
  #1
Medlem
Ja som rubriken säger så funderar jag på att resa till Afrika nån gång nästa år för första gången. Jag söker info om länder i sig, städer om man stannar där ett tag, kringliggande områden och aktiviteter mm. Säkerhet och dylikt är det viktigaste tycker jag.

Dom länder jag funderat lite på och behöver info om är Senegal - Dakar, Etiopien - Addis Abeba, Kenya - Nairobi och Mombasa, Uganda - Entebbe/Kampala och Sydafrika - Johannesburg och Kapstaden.
Som sagt lite generell info från folk som varit där.
Citera
2016-12-19, 18:45
  #2
Medlem
Läst dessutom att det just nu är undantagstillstånd i Etiopien om nån har info om det?
Citera
2016-12-20, 18:52
  #3
Medlem
Lobengulas avatar
Du får nog berätta lite mer om du ska få några vettiga svar:

Hur lång resa?
Budget?
Intressen?
Vilka språk pratar du?
Något speciellt som du vill se/uppleva?

Ja vi kan väl börja där.
Citera
2016-12-20, 18:56
  #4
Medlem
Hej! Jag åkte för första gången till Afrika (okej jag har varit i egypten med) i år.

Jag spontanbokade Sydafrika och var riktigt nöjd!

Jag var där i 2 veckor och hann med massor. Skulle dock råda dig att antingen åka med någon eller under högsäsong. Med tanke på säkerheten. Jag kände mig lite begränsad, ensam, under lågsäsong.

Jag gjorde en video därifrån så är du intresserad så är det bara kika.
https://www.youtube.com/watch?v=KGfo5uBEDtc
Citera
2016-12-20, 21:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleedholm
Hej! Jag åkte för första gången till Afrika (okej jag har varit i egypten med) i år.

Jag spontanbokade Sydafrika och var riktigt nöjd!

Jag var där i 2 veckor och hann med massor. Skulle dock råda dig att antingen åka med någon eller under högsäsong. Med tanke på säkerheten. Jag kände mig lite begränsad, ensam, under lågsäsong.

Jag gjorde en video därifrån så är du intresserad så är det bara kika.
https://www.youtube.com/watch?v=KGfo5uBEDtc

Nejnejnej, det där tror jag inte. Har du inte läst här på forumet att du blir våldtäktsmördad så fort du landar i Sydafrika, grabben!?
Citera
2016-12-20, 22:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Du får nog berätta lite mer om du ska få några vettiga svar:

Hur lång resa?
Budget?
Intressen?
Vilka språk pratar du?
Något speciellt som du vill se/uppleva?

Ja vi kan väl börja där.
Jag tänkte mig ungefär 2-3 veckor. Har inte tänkt mig 5 stjärnigt eller så, normal budget eller så billigt man kan men ändå säkert.
Nån slags safari av nåt slag är av intresse, men vet inte vad som finns där, därför jag undrar vad som finns därnere att göra förutom safari. Jag är ganska alltiallo i intressen så.
Talar bara engelska tyvärr och tänkt åka själv (varit i Asien 2 ggr själv).
Citera
2016-12-20, 23:58
  #7
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resorolig
Jag tänkte mig ungefär 2-3 veckor. Har inte tänkt mig 5 stjärnigt eller så, normal budget eller så billigt man kan men ändå säkert.
Nån slags safari av nåt slag är av intresse, men vet inte vad som finns där, därför jag undrar vad som finns därnere att göra förutom safari. Jag är ganska alltiallo i intressen så.
Talar bara engelska tyvärr och tänkt åka själv (varit i Asien 2 ggr själv).

Det är en utmärkt sammanfattning som hjälper.

Afrika är ju en kontinent som är tre gånger större än Europa så där ligger nog största problemet. Södra Afrika är mestadels engelsktalande och tilltalar turister. Norra Afrika är mer arabiskt om man gillar det. Västafrika är mer fransktalande.

Billigast är att ta sig till Johannesburg som är knutpunkten i södra Afrika. Ta en safari i Krugerparken. Det finns olika priser beroende på vilken lyx man vill ha. Sedan är ju Kapområdet svårslaget vad gäller upplevelser och natur även om det inte finns vilda djur där.
Citera
2016-12-21, 09:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian

Nejnejnej, det där tror jag inte. Har du inte läst här på forumet att du blir våldtäktsmördad så fort du landar i Sydafrika, grabben!?

Du tror inte på det? Nej jag har inte läst att folk blir våldtäktsmördad. Men bodde dock med folk som bodde i sydafrika och var sydafrikaner. Men då bodde jag i muizenberg också
Citera
2016-12-21, 22:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleedholm
Du tror inte på det? Nej jag har inte läst att folk blir våldtäktsmördad. Men bodde dock med folk som bodde i sydafrika och var sydafrikaner. Men då bodde jag i muizenberg också


Haha, sorry, trodde du förstod att jag är på din sida och bara driver med den löjliga och okunniga rädslan för Afrika som finns här på forumet. Jag har tillbringat ett par år i Afrika, besökt 23 länder på kontinenten, tältat ensam i bushen flera hundra nätter och cyklat runt säkert ett par tusen mil - helt utan problem. Lycka till!!
Citera
2016-12-23, 01:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian

Haha, sorry, trodde du förstod att jag är på din sida och bara driver med den löjliga och okunniga rädslan för Afrika som finns här på forumet. Jag har tillbringat ett par år i Afrika, besökt 23 länder på kontinenten, tältat ensam i bushen flera hundra nätter och cyklat runt säkert ett par tusen mil - helt utan problem. Lycka till!!

I see, men för en nybörjare så är inte kulturen och samhällskoderna lätta alla gånger.
Citera
2016-12-29, 20:44
  #11
Medlem
MilanPerras avatar
Jag var i Kenya som volontär i två månader, en månad i Nairobi och en månad i Mara Naboisho. Jag bodde i utkanten av Nairboi och trivdes väldigt bra. Jag rekommenderar att du försöker röra dig med folk som är från Nairobi om du ska ut på kvällstid i staden. Det är väldigt mycket hemlösa barn och även allmänt konstigt folk som kommer fram pga du är vit och vill ha pengar.

Berätta gärna lite mer vad du vill göra i landet så kan jag försöka delge lite bättre tips.
Citera
2016-12-30, 18:48
  #12
Medlem
JehovasFittslems avatar
I Sydafrika finns ju det mesta i form av safari, natur, badstränder osv, men det är också lite "vanligt" och trist och våldsamt där. Ungefär som USA fast fler svarta och färre vita.

Vill du ha ett engelskspråkigt land som är mer Afrika på riktigt så skulle kanske Ghana kunna vara något för dig? Mer spännande kultur, det finns sol och badställen och går att se vilda djur i till exempel Mole National Park. Det kräver lite mer av dig som resenär men kan bjuda på fler äventyr också.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2793476

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback