Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-19, 18:30
  #1
Medlem
Ovcharkas avatar
Vad är egentligen chansen att en vanlig svensk - såsom du och jag - faktiskt kan lokalisera en stridserfaren viking i de bakre leden s.a.s.?
Citera
2016-12-19, 18:33
  #2
Avstängd
ilpobres avatar
Rätt liten i rakt nedstigande led eftersom världens befolkning är så pass uppblandad. Men i andra avlägsnare släktband så är det nog troligare att vi svenskar (etniska sedan 3-4 generationer bak) är släkt med vikingar än vad en slumpmässigt utvald kongoles är. Vikingarna härjade de facto med utgångsläge i Norden.
Citera
2016-12-19, 18:55
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Rätt liten i rakt nedstigande led eftersom världens befolkning är så pass uppblandad.

Förklara vad du menar med "rakt nedstigande led"!

Samtliga av dina förfäder är ju lika mycket dina förfäder. Menar du att väldigt få av svenskarnas förfäder är svenskarnas förfäder? Jag fattar ingenting...
Citera
2016-12-19, 18:57
  #4
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Förklara vad du menar med "rakt nedstigande led"!

Samtliga av dina förfäder är ju lika mycket dina förfäder. Menar du att väldigt få av svenskarnas förfäder är svenskarnas förfäder? Jag fattar ingenting...
Trådstarten handlar ju om huruvida en vanlig svensk har vikingar som förfäder, varpå jag besvarade just det. Mina förfäder behöver nödvändigtvis inte vara direkt sprungna ur vikingarna.
Citera
2016-12-19, 18:58
  #5
Medlem
Alla etniska svenskar härstammar från "vikingar", det vill säga från personer som bodde i nuvarande Sverige för 1000 år sedan. Givetvis härstammar också så gott som alla etniska svenskar också från personer som bodde i andra länder.
Citera
2016-12-19, 19:03
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Trådstarten handlar ju om huruvida en vanlig svensk har vikingar som förfäder, varpå jag besvarade just det. Mina förfäder behöver nödvändigtvis inte vara direkt sprungna ur vikingarna.

Om man med vikingar menar det folk som på vikingatiden bodde i det som nu kallas för Sverige, så är givetvis alla etniska svenskar släkt med dem, t.o.m ättlingar till dem.

Om man inte är direkt sprungen vad är man då? Indirekt sprungen? Vad är det?

TS skrev "stridserfaren viking". Ja då blir det svårare att bedöma. Jag vet inte hur stor andel av befolkningen då som var "stridserfarna".
Citera
2016-12-19, 19:23
  #7
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om man med vikingar menar det folk som på vikingatiden bodde i det som nu kallas för Sverige, så är givetvis alla etniska svenskar släkt med dem, t.o.m ättlingar till dem.

Om man inte är direkt sprungen vad är man då? Indirekt sprungen? Vad är det?

TS skrev "stridserfaren viking". Ja då blir det svårare att bedöma. Jag vet inte hur stor andel av befolkningen då som var "stridserfarna".
Ja, det beror väl iofs var man sätter gränsen för när man betraktas som etnisk svensk.
Citera
2016-12-19, 20:22
  #8
Medlem
KilgeRs avatar
Ca 40% av etniska svenskar har haplogrupp I1, haplogruppen ärvs endast från far till son. I1 har funnits i Skandinavien sedan bronsåldern, kanske ännu längre. Så 40 % har ett raka fäderna sedan bronsåldern i Skandinavien.
Citera
2016-12-19, 20:27
  #9
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KilgeR
Ca 40% av etniska svenskar har haplogrupp I1, haplogruppen ärvs endast från far till son. I1 har funnits i Skandinavien sedan bronsåldern, kanske ännu längre. Så 40 % har ett raka fäderna sedan bronsåldern i Skandinavien.

40% har anor bak till vikingar? (Eller fel hapgrupp?) I sin tur, hur många åkte på dessa "vikningar"? 1/3 av var familj typ?

Så med berusad hjärna och lätt resonemang skulle man kunna höfta att var tionde etnisk svensk har en gammalfarfar i leden som svingat yxan mot fienden?
Citera
2016-12-19, 20:41
  #10
Medlem
KilgeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
40% har anor bak till vikingar? (Eller fel hapgrupp?) I sin tur, hur många åkte på dessa "vikningar"? 1/3 av var familj typ?

Så med berusad hjärna och lätt resonemang skulle man kunna höfta att var tionde etnisk svensk har en gammalfarfar i leden som svingat yxan mot fienden?

40 % har en farfarsfarfarsfarfar.. som levde under vikingatiden i Skandinavien. Sen har man ju många andra led som också går tillbaka till vikingatiden men dessa är svårare att testa med DNA. Om man har en förfader som verkligen drog i viking är ju svårare att veta, har för mig jag läst att mindre än 5% av befolkningen drog i viking.
Citera
2016-12-19, 20:57
  #11
Medlem
KilgeRs avatar
Haplogrupperna R1a och R1b finns också hos en stor del av befolkningen, de fannd också i Skandinavien under vikingatid. Men eftersom de är vanliga i hela europa är det svårt att veta om man har Skandinavisk ursprung med dessa.
Citera
2016-12-19, 23:22
  #12
Medlem
Det finns en bok som handlar om det, delvis. "Svenskarna och deras fäder - de senaste 11 000 åren" jag har däremot inte läst den så jag vet inte om den är bra eller dålig.
http://www.svd.se/en-genvag-till-svenskarnas-historia
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback