Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-19, 18:00
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dagensmedia.se/medier/rob...ington-6812652

"Robert Laul reser från och med idag till Washington där han bosätter sig tillsammans med sambon Carina Bergfeldt, utrikeskorrespondent på SVT. Under årets sista dagar kommer han ta ut semesterdagar och med start i januari 2017 tar han tjänstledigt från Sportbladet.

– Jag åker till Washington och firar jul. Sedan kommer jag vara hemmaman i Washington, jag tror att alla moderna män mår bra av att sköta markservicen åt en kvinna åtminstone ett år av ditt liv, säger Robert Laul till Dagens Media och fortsätter."

Har han rätt i att att alla moderna män mår bra av att sköta markservicen åt en kvinna åtminstone ett år av ditt liv?
__________________
Senast redigerad av Knullkungen 2016-12-19 kl. 18:03.
Citera
2016-12-19, 18:03
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Har han rätt i att att alla moderna män mår bra av att sköta markservicen åt en kvinna åtminstone ett år av ditt liv?

Självklart inte, men han gör så klart helt rätt i att göra det han själv känner för.
Citera
2016-12-19, 18:08
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Skönt för honom, och ett bra val.
Givetvis kommer han ändå få en bra inkomst.
Citera
2016-12-19, 18:51
  #4
Medlem
Pungterings avatar
Jag har testat.

Mig passar det definitivt inte.
På tok för lite att göra hemma.
Citera
2016-12-19, 18:53
  #5
Medlem
Dofternas avatar
Smart. Men alla fattar väl att han kommer att skriva en bok?
Citera
2016-12-19, 18:56
  #6
Medlem
Tveksamt. Ja, kanske förresten, att det är nyttigt för vem som helst ett tag bara för erfarenhetens skull. Om inte annat så lär man sig väl vad man absolut inte vill hålla på med sen.

Har inget med könet att göra dock. Somliga kommer att trivas med det, andra inte.
Citera
2016-12-19, 19:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Smart. Men alla fattar väl att han kommer att skriva en bok?

Hehe ja, något vill han nog dra fördel av när han basunerar ut det faktum att han kommer konvertera till en hemmaman. Som mediamänniska har man ju viss makt att påverka och inspirera. Han kommer kanske skaffa en blogg med en helt ny inriktning. Jag har dessvärre inte vidare koll på Laul i övrigt så jag vet inte exakt vad han gör i dagsläget... Jag tycker iallafall det låter skönt för honom, han kanske behöver lite ledighet och han och hans partner har förmodligen den möjligheten ekonomiskt just nu.

Det är individuellt betingat huruvida det skulle passa att vara hemma. För vissa är det kanske enkelt att anpassa sig till hemmalivet med dess fördelar medan vissa blir rastlösa. Det gäller att strunta i det normativa också. Tekniska personer lär ju fortsätta sitta vid datorn men nu hemifrån, man kanske börjar läsa mer om man har ett litterärt intresse... Man skapar sig nog nya rutiner om man har lite disciplin. Det finns ju en risk att man blir lite slö och prokrastinerar. Sedan är det här med självkänsla centralt, tar den stryk när ens partner jobbar och producerar om dagarna? Jämförelseperspektivet. Å andra sidan, om man vet att det är en kortsiktig period, why not have a good time for a year or so, lol.
Citera
2016-12-19, 19:54
  #8
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.dagensmedia.se/medier/rob...ington-6812652

"Robert Laul reser från och med idag till Washington där han bosätter sig tillsammans med sambon Carina Bergfeldt, utrikeskorrespondent på SVT. Under årets sista dagar kommer han ta ut semesterdagar och med start i januari 2017 tar han tjänstledigt från Sportbladet.

– Jag åker till Washington och firar jul. Sedan kommer jag vara hemmaman i Washington, jag tror att alla moderna män mår bra av att sköta markservicen åt en kvinna åtminstone ett år av ditt liv, säger Robert Laul till Dagens Media och fortsätter."

Har han rätt i att att alla moderna män mår bra av att sköta markservicen åt en kvinna åtminstone ett år av ditt liv?
Var någonstans står det att han sagt upp sig?

Tjänstledig är inte riktigt samma sak.
Citera
2016-12-19, 20:27
  #9
Medlem
Har han kanske äntligen bestämt sig för att börja dricka på heltid?
Skönt att slippa hans krönikor..
Citera
2016-12-19, 20:36
  #10
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Var någonstans står det att han sagt upp sig?

Tjänstledig är inte riktigt samma sak.

Nej, där blev det fel. My bad.
Citera
2016-12-19, 20:45
  #11
Medlem
Jag är av den uppfattningen att det, om ekonomin tillåter, är en mycket bra lösning att en i familjen jobbar mindre och servar familjen så gemensam ledig tid kan utnyttjas maximalt.

Jag tycker också att det med fördel är mannen som kan ta den rollen.

En modern man behärskar ofta samtliga traditionella kvinnosysslor och behärskar ofta fortfarande dom traditionella manliga göromålen.

I vårt jämställda arbetsliv har kvinnan i princip lika goda chanser till samma höga inkomst som mannen.

Med andra ord om mannen är hemma behöver man inte förlora så mycket ekonomiskt men man kan få ut betydligt mer i genomfört arbete om det är han i stället för kvinnan som är hemma.

Men det här fungerar inte i praktiken.

1. Ska man göra sig glödhet på äktenskapsmarknaden och få en fru med tillräckligt hög inkomst måste man själv ha en position eller tjänst som i sin tur kräver minst10h arbetspass per dag.

2. Du kommer bli stämplad som en kuf av så väl andra män som kvinnor och resten av samhället att inte ens den starkaste individ klarar av situationen utan att det får konsekvenser på det sociala planet.

Ytterligare ett exempel på där kvinnan har all frihet i världen och kan göra precis vad hon vill mellan att vara hemmafru något år till super-karriärist utan att någon reflekterar medans mannen ska leva upp till könsroller från 60-talet.
Citera
2016-12-19, 20:45
  #12
Medlem
Tlagnojs avatar
Kul för honom, hade gärna stannat hemma ett år också och kommer göra det när jag får barn. Men tror verkligheten är att han förstår att han inte kommer kunna hålla sig från spriten ensam hemma i ett år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback