Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-19, 11:22
  #1
Medlem
WykkedWitchs avatar
I ett par nu år tvingar jag mig att slumra till nån gång per dygn.

Det började med att jag var vaken två veckor i ett svep helt utan någon sömn alls. Det brukades inga droger under den perioden och för övrigt är jag drogfri.

Det konstiga är att jag känner mig aldrig trött.

Finns här andra med samma "problem"?
Citera
2016-12-19, 11:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
I ett par nu år tvingar jag mig att slumra till nån gång per dygn.

Det började med att jag var vaken två veckor i ett svep helt utan någon sömn alls. Det brukades inga droger under den perioden och för övrigt är jag drogfri.

Det konstiga är att jag känner mig aldrig trött.

Finns här andra med samma "problem"?

Problem? Du är väl antagligen bara nybliven pensionär.

Dessa brukar ofta gnälla över hur de aldrig sover på nätterna eller att de vaknar kl 05, trots att de bara slumrat "ett par minuter dagtid" (fast dessa minuter brukar ofta uppgå till kanske 12-14 timmar vid närmare undersökningar).
Citera
2016-12-19, 11:33
  #3
Medlem
Svar ja - fast i mitt fall har jag haft det sedan barndomen. Har några olika mediciner, men tar det bara i extremfall då jag måste vara tip-top tidigt nästa morgon pga viktigt jobbmöte eller liknande.
Citera
2016-12-19, 11:39
  #4
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Problem? Du är väl antagligen bara nybliven pensionär.

Dessa brukar ofta gnälla över hur de aldrig sover på nätterna eller att de vaknar kl 05, trots att de bara slumrat "ett par minuter dagtid" (fast dessa minuter brukar ofta uppgå till kanske 12-14 timmar vid närmare undersökningar).
Jag är 30 år och har dagen till mitt förfogande.
Citera
2016-12-19, 12:00
  #5
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Har väldigt svårt att tro på att du aldrig sover. Du är, i så fall, sannerligen ett unikum och vetenskapen skulle gagnas av en upptäckt som denna.

För att inte vara ett alltför stort rövhål så tror jag att det kan skilja sig väldigt mycket i människors sömnbehov, men inte en minut på två veckor utan droger? Jo, kyss mig.
Citera
2016-12-19, 12:05
  #6
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Har väldigt svårt att tro på att du aldrig sover. Du är, i så fall, sannerligen ett unikum och vetenskapen skulle gagnas av en upptäckt som denna.

För att inte vara ett alltför stort rövhål så tror jag att det kan skilja sig väldigt mycket i människors sömnbehov, men inte en minut på två veckor utan droger? Jo, kyss mig.
Jag har faktiskt tänkt på att ta kontakt med Guinness rekordbok! Det är väl det smidigaste sättet. Eller något universitet kanske vill testa mig.
Citera
2016-12-19, 14:56
  #7
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Det var ju ett reportage för en tio år sedan eller så om en kvinna som inte kunde sova. Hon var dock tvungen att sitta still med slutna ögon i några timmar varje natt för att inte hjärnan skulle stänga ner.

Kolla så du inte har: https://en.wikipedia.org/wiki/Fatal_familial_insomnia

Typiskt tråkigt medicinskt tillstånd.
Citera
2016-12-19, 15:39
  #8
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
I ett par nu år tvingar jag mig att slumra till nån gång per dygn.

Det började med att jag var vaken två veckor i ett svep helt utan någon sömn alls. Det brukades inga droger under den perioden och för övrigt är jag drogfri.

Det konstiga är att jag känner mig aldrig trött.

Finns här andra med samma "problem"?

Att du var helt vaken i två veckor utan någon sömn alls betvivlar jag är utan överdrifter...

Hur mycket hallucinerade du under denna perioden...? Kraftiga hallucinationer tenderar att uppstå efter 2-3 dagar.

Vad har du fått för råd av läkare...?

Mitt personliga tips är att börja med droger :P :P. Cannabis, sömntabletter (benzo) eller lättare opiater som subutex vore förmodligen de mest lämpliga. Ingenting du bör göra varje dag, men i ett par dagar hade kanske hjälpt att återfå någon slags normal dygnsrytm.
Citera
2016-12-19, 15:45
  #9
Medlem
Jofs avatar
Utan sömn blir man psykotisk.
Så det verkar inte troligt med 1 timmes sömn.

Men en del behöver mindre sömn, kanske TS tillhör den gruppen. Grattis. Får ett långt medveten liv.
Kan dubbelarbeta ex v.
Citera
2016-12-19, 19:20
  #10
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
I ett par nu år tvingar jag mig att slumra till nån gång per dygn.

Det började med att jag var vaken två veckor i ett svep helt utan någon sömn alls. Det brukades inga droger under den perioden och för övrigt är jag drogfri.

Det konstiga är att jag känner mig aldrig trött.

Finns här andra med samma "problem"?

Jag har sedan ca 6 år tillbaka svårt att sova. När problemen började så sov jag bara 2-3 timmar per natt och ibland var jag vaken i flera dagar. Och jag höll på så i 9 månader. Jag hade hemska hallucinationer och mådde skit. Inget funkade och när jag är ledig är det lätt att jag glider tillbaka i problematiken. Jag kan vara vaken i flera dygn i hemska fallet och det är jobbigt. Spelar inte roll om jag är ute och går flera mil. Jag kan vara hur trött som helst men inget händer.

Men du verkar i ditt inlägg inte ha denna problematiken. Eller missförstår jag dig?
Citera
2016-12-20, 03:54
  #11
Medlem
WykkedWitchs avatar
Nu har jag inte sovit nåt på nästan två dygn och jag känner mig klarvaken. Inte det minsta trött. Det känns alltid numera sådär som ni nog känt när ni gett er 17 på att vara vakna genom den typ 45 minuter trötthetsväggen för att efteråt bli pigga igen! kommer ihåg att man hade det jävligt svårt ibland att hålla sig vaken tills man blev pigg igen.

Bor i en av Sveriges tre största städer och kommer att kontakta ett universitet med forskare som nog kommer att se mitt case som ytterst intressant.
__________________
Senast redigerad av WykkedWitch 2016-12-20 kl. 04:19.
Citera
2016-12-20, 04:17
  #12
Medlem
WykkedWitchs avatar
De första veckorna hade jag jävligt skumma visioner i periferin i ögonvrån och hade ständiga perceptioner av mkt mystisk natur. Skuggvarelser som visade mig häftiga sätt att tänka osv.
Det förekom att jag såg fåglar och fjärilar eller ljuspunkter eller bara "fladder", nästan aldrig mitt i synfältet.
Var allt detta är nu vet jag ej.

Jag verkar inte ha blivit psykotisk (iaf inte som jag lider av) och alla kognitiva ting funkar utmärkt.
Glöm inte att det alltid finns undantag som bekräftar regeln. I Indien finns det juh fakirer och andra helige män som aldrig dricker aldrig äter och får sin näring direkt från solen likt växterna som driver in sin energi bla från sina klyvöppningar.
Jag är fullkomligt övertygad om att jag skulle kunna vara vaken två veckor till eller längre utan en enda blund i ögonen överhuvudtaget!!. Någon som kan tipsa mig om forskare eller professorer på ämnet och vart jag skall vända mig. Var inte lustiga i att skriva "psyk", "kbt-teurapeut" el dylikt.
__________________
Senast redigerad av WykkedWitch 2016-12-20 kl. 04:21.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback