Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-19, 19:40
  #13
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Att du kan göra det mesta ur det mesta. Man kan förbjuda hur mycket man vill, men med enkla kemikalier kan man lätt framställa sprängämnen ändå.
Jo, men det handlar ju om att ta bort de mest uppenbart användbara kemikalierna, så att endast proffs med dyr, professionell utrustning kan producera de explosiva ämnena. Man ska liksom inte kunna svabba fram en bomb med hjälp av kemikalierna och verktygen som man till vardags har i garaget.
Citera
2016-12-19, 19:44
  #14
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jo, men det handlar ju om att ta bort de mest uppenbart användbara kemikalierna, så att endast proffs med dyr, professionell utrustning kan producera de explosiva ämnena. Man ska liksom inte kunna svabba fram en bomb med hjälp av kemikalierna och verktygen som man till vardags har i garaget.

Jag vet inte jag, har någon gett sig fan på att göra något så kommer det ske ändå till slut.
Citera
2016-12-19, 19:48
  #15
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag vet inte jag, har någon gett sig fan på att göra något så kommer det ske ändå till slut.
Då får Säpo och FRA göra sitt och speja på dem som tycks ha märkliga transaktioner och mycket fritid över .
Citera
2016-12-19, 19:52
  #16
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Då får Säpo och FRA göra sitt och speja på dem som tycks ha märkliga transaktioner och mycket fritid över .

Fast det ger inte så mycket ändå. Reducerar det hela, naturligtvis. Men dom som inte syns kommer ju alltid finnas kvar.
Citera
2016-12-28, 11:16
  #17
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag kan inte köpa Nitrometan längre. Har kunnat köpa det sedan jag var i koltåldern, nåja, sedan jag började använda det, dvs. vid 11 års ålder.

Nu kan jag inte blanda den moderna blandningen för flygmotorer: Metanol + Fuchs Aeorosynt + Nitrometan 80-10-10 eller 72- 18 - 10 längre.

Jag röstade mot EU och har ingen skuld. Jag får väl sluta med hobbyn, för de bränslen som finns färdiga duger inte, för det går inte att få motorerna att gå på tomgång med komersiella bränslen.

Det går inte att köpa missbildade bränsleblandningar och tro att motorerna skall fungera som avsett, för det finns flera hundrade olika motorer som är alla olika.

Någon gång fixade farsan nitroetan när jag var barn, men det är inte bra för motorer, det är för knarktillverkning Han hade rätt att hantera det men visste inte att det inte var bra för motorer Han jobbade med knark

Dessutom tror jag att Nitroetan är giftigt, långt giftigare än Nitrometan. Tur att det brann upp i motorn och jag inte blev skadad som barn. Eller blev jag ?
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2016-12-28 kl. 11:32.
Citera
2016-12-30, 18:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Norrmännen är värre, tack vare dem har de förbjudit eller begränsat de bästa fyrverkerikemikalierna (flera nitrater, klorater och perklorater om jag minns rätt) och stängt ner flera uppskattade säljare (Czort var en trevlig prick som fick mycket trassel fast han inte alls var inblandad, till exempel).
Fast det är inte riktigt sant. Norrmännen följer ett EU direktiv, trots att de inte ens är med i EU. Samma EU direktiv gäller här, och svensk lagstiftning hade bara att följa efter.
EU direktivet hade varit spikat länge innan norrmännen hade sin runda med Czort...

Jag skulle tro att merparten av alla roliga förbud som kommit de senaste 10-15 åren är EU's fel.
Däremot tror jag inte att förbuden försvinner för att vi lämnar EU. Det är snart tid för en ny revolution helt enkelt. Lite fransk hederlig högaffel-politik, hängningar, och politiker med samvete som följd... Men sådant är inte modernt, och de senaste palatsrevolutionerna i världen cisar ju med tydliga facit vilka effekter det får. Så det verkar inte vara värt det. Rösta liberalt, och tvinga alla man käner att rösta liberalt, med hot om våld, är kanske en lösning. Och då menar jag inte att man ska rösta på liberalerna. De är fan inte liberaler.
B!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback