2018-07-01, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Jag brukade också dricka korvspadet back in the day, så gott var det. Att man aldrig märkte tidigare hur illa det egentligen smakade. Folk brukade skämta och säga att bullens innehåller råttkött. Nu tänker jag nästan att om någon korv någonstans innehållet just råtta, då är det nog fan bullens.

Jag tror det knappt själv. Det ska ju vara gott, varför är det inte det?

tror nog att det beror på att kötthalten i bullens ligger på 29% om jag inte misstar mig.
Citera
2018-07-01, 10:07
Medlem
Opportunitiess avatar
Nåt år sen eller två umgicks jag med vänner kring en bytta Bullens, lagerblad, pepparkorn. Bara att öppna upp burken, ställa den på lägsta värmen på plattan, så får den stå där till den är slut. Fantastiskt god dessutom.
Citera
2018-07-06, 09:35
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dammage
tror nog att det beror på att kötthalten i bullens ligger på 29% om jag inte misstar mig.

Den är faktiskt på hela 33 % i Bullens varmkorv! Detta är alltså en procent lägre kötthalt än i Dennis hotdogs...
Citera
2018-07-08, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Den är faktiskt på hela 33 % i Bullens varmkorv! Detta är alltså en procent lägre kötthalt än i Dennis hotdogs...

och därmed kan vi fastslå att det beror på den låga kötthalten. allt under 50% är i mitt tycke skandal.
Citera
2018-07-08, 10:34
Medlem
Bullens pilsnerkorv är en helkonserv och ska väl inte ha något "bäst före datum". Produkten lanserades som en bakteriefri marrätt under det tidiga 50-talet, då diverse livsfarliga sjukdomar grasserade (salmonella paratyfus) - som folk dog av och som spreds via köttprodukter. Dock icke genom Bullens pilsnerkorvar.

På den tiden - 1950-talet - hade Bullens pilsnerkov en ytterst begränsad spridning. Möjligen gick det att sälja en och annan burk i början då salmonellahotet ännu uppfattades som allvarligt - detta är under första halvan av 1950-talet. Men sedan var Bullens pilsnerkorv i stort sett en död produkt. Jag jobbade som eftermiddags-schas på en stor livsmedelsbutik i slutet av 1950-talet och jag kan inte minnas att vi sålde en enda burk Bullens pilsnerkorv. En poäng var just att blanda in en av dåtidens kändisar i produktnamnet - Bullen Berglund var en känd skådis och även känd matskribent.

Nu har emellertid Bullens pilsnerkorv vaknat till liv på marknaden - detta tack vara aningslösa 70- och 80-talister m fl Jaq tror Bullens pilsnerkorv slog an i relativt modern tid hos 70- och kanske 80-talisterna genom det lite larviga produktnamnet. Troligen tände dessa generationer på begreppet "pilsnerkorv" - för Bullen - skådisen - är ju död, begraven, bortglömd och okänd sedan länge.

Vanlig "varmkorv" som alltid fanns (och finns) i charkdisken är och var mycket godare. Det fanns fler Bullens-produkter, alla helkonserver och i stort sett endast användbara som nödproviant.
Citera
2018-07-08, 10:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nej, det är inte seriefiguren Dennis på korvpaketen du avser.

Var har folk fått den befängda iden ifrån ?

Citera
2018-07-08, 12:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dammage
och därmed kan vi fastslå att det beror på den låga kötthalten. allt under 50% är i mitt tycke skandal.

Ja, det börjar närma sig en vegetarisk produkt. Gissningsvis är det mer slaktavfall än kvalitetskött dessutom, det lilla kött som faktiskt finns i dem...
Citera
2018-07-09, 21:48
Medlem
Vem0ths avatar
Det är 33% rent kött i Bullens, sen ingår det en hel del andra köttsorter som hjärta, lunga och blod. Animaliskt innehåll tror jag ligger på 55-58% som jag tror har stor påverkan i den rejäla smak Bullens ger. Fantastiskt god korv om man jämför med dessa 10packs vakuumpackade korvar, väljer dock hellre kryddkorvar med högre köttmängd.

Påminner en hel del om Lantkorven som samma där har låg kötthalt men rikt på animaliska komponenter som ändå smakar riktigt mycket.
Citera
2018-07-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ingredienser
Svenskt gris- och nötkött (33%), vatten, nöthjärta, nötlunga, potatismjöl, fett från gris, bindväv från gris, MJÖLKPROTEIN, salt, blodprotein av nöt och gris, potatisfiber, druvsocker, kryddor, arom, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, fårfjälster, rökarom. Korven innehåller endast svenskt kött och köttråvaror.

Näringsvärden
Näringsvärde per 100g: Energivärde 750 kJ, Energivärde 190 kcal, Fett 14g, varav mättat fett 4,9g, Kolhydrat 5,5g, varav 0,5g sockerarter, Protein 12g, Salt 2,3g.

Allergifakta
Mjölkprotein.
Korv av den gamla skolan med mycket av det som blir över vid slakt. Inget för den lättkränkta 90-talisten som tycker allt är äckligt som inte mor serverat. Den har klart sin plats med som även antyds en pilsner eller två. Korv ska inte vara rent kött men inte heller potatismjöl. Att man blandar in hjärta, lunga och annat ger den en annorlunda smak än mycket annat. Man kan faktiskt även äta den direkt ur burken skåpsvarm med en öl i goda vänners sällskap på en picknik eller så.

http://bullens.se/products/bullens-p...rv-klassikern/

Ser faktiskt att de har lite nya korvar under namnet Bullens på sin hemsida. Beer Banger: 90 % kött och bl.a. pilsner. Låter intressant, ska se om man hitter den i affären.
Citera
2018-08-01, 23:47
Medlem
Ja, det är konstigt. Jag minns Bullens som en supergod korv. Rena delikatessen.
När jag äter den nu så är det precis att dom går att tugga i sig. Får lite avsmak t.o.m.
Citera
2018-08-11, 17:41
Jodå, Bullens pilsnerkorv är grejer det. Kommer ihåg när man var ung och kröp runt på Hultsfredsfestivalen. Då var bullens den enda fasta födan man åt.
Brukade även blanda grogg på spadet.
Citera
2018-08-11, 23:20
Medlem
Den är ju supersmaskig.
Jag skiter i vad den är gjord av, den är god likförbannat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in