Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-19, 00:37
  #1
Medlem
Går det att fritt välja mobiltelefonnummer hos de olika operatörerna, dvs har de listor på lediga nummer, eller hur funkar det nuförtiden ?

Jag funderar på fello-abbonnemang, men det står inget om möjlighet att välja telefonnummer.

Om man hittar ett icke använt nummer, går det att lägga beslag på det ?
Citera
2016-12-19, 09:52
  #2
Medlem
KonstigaGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbox
Går det att fritt välja mobiltelefonnummer hos de olika operatörerna, dvs har de listor på lediga nummer, eller hur funkar det nuförtiden ?

Jag funderar på fello-abbonnemang, men det står inget om möjlighet att välja telefonnummer.

Om man hittar ett icke använt nummer, går det att lägga beslag på det ?

Senast jag frågade om detta så fick operatörerna fram typ 5 nummer man fick välja emellan då man bokade ett abonnemang till exempel.

Bara 5 var meningen att man inte skulle uppehålla dem hela dagarna i jakten på bättre nummer

Proceduren är inte så enkel att kolla upp dock. Man kan kolla via SNPAC vilken operatör som äger ett visst nummer (som ingår i en nummerserie) och kontakta operatören och fråga om numret är upptaget av en kund. Om det inte är det kan du boka ett avtal och ta numret i samband med det oftast och sedan portera ut det till annan önskvärd operatör.

Kommer kosta tid och pengar
Citera
2016-12-19, 15:20
  #3
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstigaGrannen
Senast jag frågade om detta så fick operatörerna fram typ 5 nummer man fick välja emellan då man bokade ett abonnemang till exempel.

Bara 5 var meningen att man inte skulle uppehålla dem hela dagarna i jakten på bättre nummer

Proceduren är inte så enkel att kolla upp dock. Man kan kolla via SNPAC vilken operatör som äger ett visst nummer (som ingår i en nummerserie) och kontakta operatören och fråga om numret är upptaget av en kund. Om det inte är det kan du boka ett avtal och ta numret i samband med det oftast och sedan portera ut det till annan önskvärd operatör.

Kommer kosta tid och pengar

Samtliga nummer till firman och till familjens privata har vi fått tag på, på det sättet du beskriver. Men i slutänden tycker vi alla att det varit värt tiden och pengarna som gick åt. I långa loppet tycks det ändå vara bagatellartat.
Citera
2016-12-19, 20:46
  #4
Medlem
Enydrions avatar
jag skaffade nummer hos Telia, på nätet, man kunde när man tecknade abonnemang välja mellan ett antal nummer, om man inte gillade nåt av dem kunde man trycka fram fler nummer, så höll jag på ett tag tills det kom ett jag gillade, vet inte om det fortfarande funkar så?
Citera
2016-12-20, 05:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstigaGrannen
Proceduren är inte så enkel att kolla upp dock. Man kan kolla via SNPAC vilken operatör som äger ett visst nummer (som ingår i en nummerserie) och kontakta operatören och fråga om numret är upptaget av en kund. Om det inte är det kan du boka ett avtal och ta numret i samband med det oftast och sedan portera ut det till annan önskvärd operatör.

Kommer kosta tid och pengar

#31#ring och lyssna...
Citera
2016-12-20, 09:27
  #6
Medlem
hopp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
#31#ring och lyssna...

Resultat okänt (tele2)
Unknown applikation (Telenor)
Citera
2016-12-20, 13:15
  #7
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
#31#ring och lyssna...
#31#och telefonnummer man ringer upp=Skyddat nummer i displayen hos B, en gammal goding. Haha!
Citera
2021-05-07, 18:29
  #8
Medlem
Operatören Tre tillät att man gjorde sökningar med wildcard på deras hemsida i samband med en beställning. Jag vet inte om detta längre är möjligt. Någon som nyligen har beställt får gärna berätta hur det fungerar i dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback