Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-18, 23:52
  #1
Medlem
Tjena alla tekniska hjältar!
Köpte en USB-sticka då min dator måste ha det för att få internet. Problemet är - trots att usb-uttaget funkar felfritt så hittar inte datorn USB-minnet! Jag bytte dessutom usb-minnet då jag trodde den krånglade men samma problem kvarstod. Datorn har hittat samma USB-minne tidigare så undrar vad som kan vara fel?
(kan vara värt att nämna att på diskhantering hittas bara disk 0 och CD-rom 0, ingen flyttbar disk.)
Alla tips är uppskattade!
__________________
Senast redigerad av danneboi1 2016-12-19 kl. 00:26.
Citera
2016-12-19, 00:11
  #2
Medlem
sebnies avatar
Nu förstår jag inte. Använder du ett USB-minne, altså ett lagringsmedia, för att få åtkomst till ditt nätverk?

Klart det inte fungerar då...

Eller menar du en "Wifi-sticka", dvs en USB-sticka som är ett nätverkskort?


Mitt förslag är att du kollar enhetshanteraren.
Håll nere knappen med en windows-flagga på tangentbordet, här kallat "Win", och tryck R, såhär: [WIN]+[R].
I rutan som kommer upp, skriver du "devmgmt.msc" och trycker enter.

Kolla sedan under nätverkskort om du hittar USB-stickan, och om denna har ett rött kryss eller gult utropstecken på.
Kontrollera också ifall du har någon "Okänd enhet" eller liknande längst upp.

Om du hittar USB-stickan i devmgmt.msc och den "fungerar normalt", tryck sedan [WIN]+[R], skriv "control netconnections" och tryck enter.
Du ska nu se nätverksanslutningen där. Kontrollera att den inte är gråskalefärgad, i så fall högerklicka och välj "Aktivera".

Till sist, kan du behöva trycka på den lilla pratbubblan längst ner till höger om klockan, och klicka på Nätverk.
Klicka även på den lilla datorskärmen med en nätverkskabel, och se till att flygplansläge INTE är aktiverat.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2016-12-19 kl. 00:13.
Citera
2016-12-19, 00:20
  #3
Medlem
Ja en usb-sticka. Jag vet inte vilken av usb-enheterna på enhetshanteraren som är rätt men ingen av dem har ett rött kryss eller gult utropstecken.
Citera
2016-12-19, 00:23
  #4
Medlem
I nätverksanslutningar så finns stickan där! Så tydligen har den hittats av datorn(?) men internet funkar inte då det är ett rött kryss på :/
Citera
2016-12-19, 00:28
  #5
Medlem
sebnies avatar
Klicka då på ikonen längst nere till höger, med det röda krysset på, och välj att ansluta.
Och välj ditt trådlösa nätverk i listan.
Citera
2016-12-19, 00:34
  #6
Medlem
Ok. När jag skrivit in lösenordet till mitt wifi (som funkar på andra datorer) står det "oidentifierat nätverk, internetåtkomst saknas, säker". Försöker jag diagnostisera står det att nätverkskort saknas
Citera
2016-12-19, 02:14
  #7
Medlem
sebnies avatar
Högerklicka på stickan i nätverksanslutningar och välj "inaktivera", därefter gör samma sak och välj "Aktivera" och se vad som händer.
Citera
2016-12-19, 15:17
  #8
Medlem
Det händer inget
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback