Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-18, 21:10
  #1
Medlem
Idag sitter jag med en AirPort Extreme som router och en AirPort Express för att utöka det trådlös nätverket.
Tyvärr får jag inte riktigt bra nätverk i lägenheten som är på 140kvadrat och har många tjocka betongväggar så signalstyrkan minskar ganska kraftigt längs bort, tyvärr kan jag inte heller flytta routern.

Därför har jag börjat fundera på hur jag kan få bättre signalstyrka, vore en UniFi AP AC Lite lösningen?
Har läst att dessa ska vara något alldeles extra. Ska man behålla routern också eller byta den också?
Citera
2016-12-19, 07:16
  #2
Medlem
Som du bor, så är nog EN AP/WiFi-router aldrig tillräckligt.

Du kan istället prova att göra rätt:
Fixa kabel-anslutning(-ar) (ej "powerline") från din huvudrouter till AP som placeras så att någon alltid är inom nio meter och direkt synhåll på de platser du vill använda WiFi.

Har du råd så satsa på produkter med MIMO och 5+2,4 GHz. Men även hemmaroutrar/AP för ca 200kr blir okej när de placerats rätt.

Låt frekvens/kanal vara inställd på "automatisk", så kommer de att (dynamiskt) välja rätt för din placering.
Citera
2016-12-19, 20:31
  #3
Medlem
En fråga bara, måste en UniFi AP vara ansluten med en kabel eller kan den fungera som en extender?
Citera
2016-12-20, 05:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jperss10
En fråga bara, måste en UniFi AP vara ansluten med en kabel eller kan den fungera som en extender?

Det är BARA med kabelanslutning som du kan få prestanda i ditt WiFi. En "extender" (oavsett fabrikat) gör knappt nån nytta.
Citera
2016-12-21, 18:10
  #5
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det är BARA med kabelanslutning som du kan få prestanda i ditt WiFi. En "extender" (oavsett fabrikat) gör knappt nån nytta.


Beror iofs på hur nätverket ska användas, men man brukar räkna med att man får 1/4 kapacitet, beror lite på hur det är uppsatt. Kan ju köra mesh med en backhaul på 5 Ghz och att klienter ansluter på 2,4 t.ex, vilket förbättrar omständigheterna.

Jag skulle inte rekommendera att använda det, men om man bara kollar mail, surfar och inte bryr sig om latens så kan det fungera.

Kör TS ubiquiti APs (accesspuntker), vilket är ett alternativ så har jag för mig att man behöver sätta upp en WLAN controller (som är en virituell maskin) för att det ska fungera.

Räkna på att varje accesspunkt tar 60-100 m i fri sikt, detta varierar dock stort mellan dessa konsumentfabrikat(enterprise enheter har bättre RF amplifiers mm därmed klarar de höga rates, överförinshastigheter, längre). För varje betongvägg så delar du avståndet med 10, om den är precis bakom en betongvägg räkna med 6-10 m räckvidd. För en lätt vägg(typ gipsvägg), halvera avståndet. (2,4 Ghz går lättare genom väggar och därmed går det längre än 5Ghz).

Alltså beroende på hur TS kåk ser ut så kan 1-3 APs räcka. Jag skulle rekommendera valfri 2x2 MIMO .ac. Det du även kan göra för att se om du har god täckning är att ladda ner en applikation för att se vilken signalstyrka som du hör dina APs på t.ex. inssider, en god signalstyrka ligger på ca -70 dBm. Du kan säkert surfa lite på lägre signalstyrkor också men -70 dBm brukar man kunna hålla bra rates på.

Lycka till.
Citera
2017-01-01, 20:11
  #6
Medlem
Vattenposts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jperss10
En fråga bara, måste en UniFi AP vara ansluten med en kabel eller kan den fungera som en extender?

En Unifi AP måste vara ansluten med kabel och strömförsörjs även genom denna kabel.
Antingen genom en switch som har PoE eller genom medföljande "PoE-adapter"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback