Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-21, 06:21
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Jag hade en mejlkonversation om både Valmyndigheten och Länsstyrelsen om just detta för något eller några val sedan och det var inte helt svart eller vitt. Nu kommer jag inte exakt ihåg svaren men om jag minns rätt skulle en handskriven valsedel med "Moderaterna" på räknas till "Moderata Samlingspartiet". Det intressanta var dock att det var den enskilda Länsstyrelsen som tolkade lagen vilket gör att det kan tolkas olika.
Jag kikade på valmyndighetens sida och tog på måfå Stockholms kommun, såsom en rätt stor som kan ge litet underlag: http://www.val.se/val/val2014/slutre.../80/index.html

Kommunistiska partiet har fått 307 röster. Dessutom har Kommunisterna fått 2 röster och Kommunistpartiet 2 röster. De två rösterna till Feministiskt perspektiv var nog tänkta att gå till ett parti och inte räknas för sig. Nu gråter jag väl inte över att just dessa röster har spritts ut, jag vill bara illustrera problemet med att skriva partibeteckningar för hand.
Citera
2017-01-27, 05:13
  #26
Medlem
Charmaines avatar
Men herregud, vilket icke-problem! Det finns flera busenkla "lösningar":

1. Ta med valsedlar hemifrån (det kommer som sagt valsedlar från alla partier hem i brevlådan).
2. Ta alla partiers valsedlar, gå till båset, lägg i valsedlarna för det parti du vill rösta på, lägg resten av valsedlarna i fickan och knalla därifrån.
3. Ta blanka sedlar och skriv på partinamnet själv.
4. Sluta vara så paranoid.

Jag håller med om att det är viktigt med valhemlighet, men jag tror ärligt talat inte att det är så riskabelt att visa vad man röstar på för att de som vinner kanske skulle förfölja dig efter valet. Det skulle förutsätta att detta parti har spioner i varenda vallokal hela valdagen, som ser vad var och en röstar på. Skulle inte tro att någon har resurser till detta.

Det finns dessutom inget parti i Sverige som skulle göra så efter en valseger. Det skulle möjligtvis vara SD då, men att de skulle få absolut makt ser jag som lika troligt att jag vaknar upp med två huvuden i morgon...
Citera
2017-01-31, 07:32
  #27
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Såååå, varför vågar man säga det i många andra länder? Är dom mycket säkrare än Sverige eller vad?

Läs om, läs rätt. Jag har aldrig påstått att man inte vågar det i Sverige utan bara gett en förklaring till varför valhemlighet är bra. Om man kan sin historia och har någorlunda koll på hur det ser ut i en hel del länder idag förstår man rätt snabbt varför det är rätt vettigt att man ska kunna välja om man ska behöva deklarera öppet eller ej vad man röstar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Jag kikade på valmyndighetens sida och tog på måfå Stockholms kommun, såsom en rätt stor som kan ge litet underlag: http://www.val.se/val/val2014/slutre.../80/index.html

Kommunistiska partiet har fått 307 röster. Dessutom har Kommunisterna fått 2 röster och Kommunistpartiet 2 röster. De två rösterna till Feministiskt perspektiv var nog tänkta att gå till ett parti och inte räknas för sig. Nu gråter jag väl inte över att just dessa röster har spritts ut, jag vill bara illustrera problemet med att skriva partibeteckningar för hand.

Nu kan jag bara referera till svaren jag fick från respektive myndighet. Min fråga till myndigheterna och deras svar handlade sedan mer om att om en röst på "Moderaterna" räknas till "Moderata Samlingspartiet". Att en röst på "KAP" inte räknas som en röst på "Kalle Anka-partiet" förstår jag. Sedan är det som sagt en bedömningssak för respektive länsstyrelse.

Sedan kanske man ska avstå från att rösta om man inte klarar av att skriva det officiella namnet på partiet man röstar på?
Citera
2017-01-31, 07:45
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Nu kan jag bara referera till svaren jag fick från respektive myndighet. Min fråga till myndigheterna och deras svar handlade sedan mer om att om en röst på "Moderaterna" räknas till "Moderata Samlingspartiet". Att en röst på "KAP" inte räknas som en röst på "Kalle Anka-partiet" förstår jag. Sedan är det som sagt en bedömningssak för respektive länsstyrelse.

Sedan kanske man ska avstå från att rösta om man inte klarar av att skriva det officiella namnet på partiet man röstar på?

Har jobbat med val. För registrerade partier konsolideras rösterna under det officiella namnet, om det är rimligt att väljaren har menat det. Skriver man "sossarna" på en valsedel hamnar den hos Socialdemokraterna etc.

I vissa vallokaler är man lite försiktigare och gör inte den bedömningen där utan lägger de i osäkert-högen. Dessa sorteras sedan upp i den riktiga rösträkningen som görs några dagar efter valdagen (den som görs i vallokalen är enbart preliminär). Ett antal personer som inte känner varandra gör detta och rösträkningen gemensamt, så möjligheten till fusk är så minimal att den inte finns.
Citera
2017-03-24, 03:56
  #29
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Har jobbat med val. För registrerade partier konsolideras rösterna under det officiella namnet, om det är rimligt att väljaren har menat det. Skriver man "sossarna" på en valsedel hamnar den hos Socialdemokraterna etc.

I vissa vallokaler är man lite försiktigare och gör inte den bedömningen där utan lägger de i osäkert-högen. Dessa sorteras sedan upp i den riktiga rösträkningen som görs några dagar efter valdagen (den som görs i vallokalen är enbart preliminär). Ett antal personer som inte känner varandra gör detta och rösträkningen gemensamt, så möjligheten till fusk är så minimal att den inte finns.

Bra beskrivet. Den andra räkningen du beskriver är den så kallade onsdagsräkningen centralt hos kommunen. Efter detta räknas även rösterna på statlig nivå. Visst går det att fuska men för att det ska få ett genomslag och inte upptäckas behövs fusk i flera steg och då det i sådana fall skulle behöva vara ett större antal personer inblandade blir sannolikheten låg. Inget system är perfekt men jag hävdar att det system vi har i Sverige är tillräckligt säkert.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback