Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMet
Historiker sysslar av naturliga skäl inte med genetik. Det kan folk som är utbildade till göra.
Om vi utgår från att raser finns där olika raser har olika egenskaper osv tror jag, precis som du misstänker, att det inte hade lett till mycket mer än cirkelresonemang. Det intressanta för merparten globalhistoriker hade fortfarande varit att fokusera på saker som handel och teknologi. Kanske skulle någon koppla vissa raser till mer uppfinningsrikedom eller något sånt, men mycket längre är det svårt att göra det intressant. Sedan är de flesta inriktade på nationell historia, där en typ av rasdimension inte skulle ge särskilt mycket av värde.
Viss nationell historia är intressant ur rasperspektiv. USAs historia, till exempel, är ju ytterst spännande i den här frågan då vi än idag långt efter slaveriet kan se enorma skillnader mellan svarta och vita vad gäller kultur, beteende och status. Kan sådant verkligen helt o hållet förklaras socialt?
Och alla östasiater i USA. De har klarat sig betydligt bättre än andra grupper och vi vet att östasiater har högre IQ, i synnerhet de från Kina, Korea och Japan. Och då ska vi inte heller glömma judarna, som det är genetiskt bevisat att de är intelligentare än alla andra etniska grupper i världen.
Vi vet att IQ till största del, vissa säger till och med 90%, är genetiskt betingat. Vi vet också att IQ leder till större framgång i våra samhällen. Alltså är det väl ändå helt logiskt att förklara olika rasers historiska utveckling med deras IQ-nivå som förklaring? Eller?
Jag tror också att historiker måste bli mer tvärvetenskapliga och lyssna på biologin och psykologin. Men visst finns det en massa problem med ras och historia, både metodologiskt och kunskapsteoretiskt. Det ska inte förnekas.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekerilar
Jag skulle vilja svara inte alls. Högkulturer uppstod till synes oberoende av varandra i Egypten, Mesopotamien, Indien, Kina och Sydamerika av människor med olika ursprung.
Ingen negercivilisation..?
Det är såklart att det finns en gemensam mänsklig natur som leder till att vissa sociala former, som civilisationer, kan uppstå rent historiskt. Då blir förstås frågan om varför de uppstår vid olika tidpunkter och varför de också kunde se så olika ut, och, ja, varför en kunde gå under medan en annan segrade.
Samtidigt så måste skillnader vi kan hitta idag mellan olika raser också kunna projiceras bakåt i tiden för att förstå varför, i varje fall i en mer heltäckande mening, historien sett ut som den gör.