Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-22, 14:54
  #13
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Vilken 3-månaders och 3-års bolåneränta kan en normal kund förvänta sig hos LF? Hemsidan ger inte mycket vägledning, bara listräntor.

Bankerna måste redovisa snitträntor nuförtiden.

https://www.lansforsakringar.se/osfi...msnittliga.pdf

https://www.compricer.se/borantor/?g...s_to_two_years
Citera
2017-03-22, 20:18
  #14
Medlem
polagoms avatar
Min bank gav mig ungefär 1400 kronor när jag bytte till de ifrån en annan bank. Utöver det sa far jag tillbaka 5% upp till ett varde av cirka 1000 kronor per manad for alla betalningar gjorda contactless. Sen sa far jag en sparränta pa 5% pa pengarna jag har pa mitt konto (mellan 20,000-50,000kr) per manad. Betala något for att fa vanligt bankkort, kreditkort eller annat gör jag sa klart inte.
Citera
2017-03-22, 21:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Min bank gav mig ungefär 1400 kronor när jag bytte till de ifrån en annan bank. Utöver det sa far jag tillbaka 5% upp till ett varde av cirka 1000 kronor per manad for alla betalningar gjorda contactless. Sen sa far jag en sparränta pa 5% pa pengarna jag har pa mitt konto (mellan 20,000-50,000kr) per manad. Betala något for att fa vanligt bankkort, kreditkort eller annat gör jag sa klart inte.

Antingen trollar du eller så får du specificera dig lite närmare för såvitt jag vet så finns det ingen BANK som 1. Ger ny kund 1400kr (konstig summa) som välkomsbonus 2. Ger 5% sparränta MED insättningsgaranti, per månad dessutom eller 3. Bjuda på kortavgifter/internetbank etc.

Har du låst sparpengar i 15 år för att få 5% per månad i sparränta? 20-50k dessutom. Insättsgaranti? Utfärdar de bankid? Swish?

Var lite tydligare och säg bankens namn istället.
Citera
2017-03-22, 21:36
  #16
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Antingen trollar du eller så får du specificera dig lite närmare för såvitt jag vet så finns det ingen BANK som 1. Ger ny kund 1400kr (konstig summa) som välkomsbonus 2. Ger 5% sparränta MED insättningsgaranti, per månad dessutom eller 3. Bjuda på kortavgifter/internetbank etc.

Har du låst sparpengar i 15 år för att få 5% per månad i sparränta? 20-50k dessutom. Insättsgaranti? Utfärdar de bankid? Swish?

Var lite tydligare och säg bankens namn istället.

Sa aldrig att det var i Sverige. Jag ville upplysa om hur daliga de produkter och erbjudanden ar i Sverige.

Har ar pengarna inte lasta for att fa tillgang till sadana sparrantor heller. Och sa fungerar det for de flesta bankerna har. Alla vill locka till sig kunderna till sina banker. De forstar att kunder = pengar.
Citera
2017-03-22, 21:42
  #17
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Bankerna måste redovisa snitträntor nuförtiden.

https://www.lansforsakringar.se/osfi...msnittliga.pdf

https://www.compricer.se/borantor/?g...s_to_two_years
Tack! Lite skumt att ettåringen fluktuerar så pass mycket som den gjort de senaste tre till fyra perioderna. Det är trots allt genomsnittsräntor vi talar om. Oavsett vilket så är deras räntor för höga för min smak.
Citera
2017-03-23, 01:17
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Forex Privat tror jag fungerar bra om du bara gör enkla saker (som du verkar göra). Har en kompis som kör det som "extrakonto + extrakort", fungerar bra tycker han.

Gratis.

Fungarar prima. Dom har dom flesta tjänsterna förutom swish och bankid/mobilt bankid

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Forex, som nämndes i ett tidigare inlägg, funkar i princip bara om du klarar dig utan saker som Swish, mobilt bank-id och Bank-ID. Särskilt mobilt bank-id och vanligt Bank-ID är vanligt förekommande på olika hemsidor där du behöver legitimera dig, oavsett om du ska göra bankärenden, legitimera dig hos svenska myndigheter eller något annat. Helst bör man ha Forex tillsammans med en annan bank, istället för att ha Forex som enda bank.

Skandia kanske? Vardagspaketet är gratis första året, sedan betalar man 20 kr per månad och det är för bankkortet.

Går att kringå och behålla mobiltbankid, swish. Men det kräver att du säger upp alla tjänster som kostar. Jag har bara konto och mobiltbankid hos swedbank. Ingen internetbetalning eller dylikt.
Citera
2017-03-23, 06:24
  #19
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Tack! Lite skumt att ettåringen fluktuerar så pass mycket som den gjort de senaste tre till fyra perioderna. Det är trots allt genomsnittsräntor vi talar om. Oavsett vilket så är deras räntor för höga för min smak.
TS fråga handlar inte om räntenivån på bolån. Välj en annan tråd eller starta en ny. Kanske du kan kolla i denna tråd vad bolånekunder hos LF har för ränta:

(FB) Vad har du för ränta på ditt bolån?
__________________
Senast redigerad av Blissummer 2017-03-23 kl. 06:27.
Citera
2017-03-23, 06:47
  #20
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Grejen är det att en bekanta till mig jobbar på Handelsbanken och jag gillar inte att hon ska ha möjlighet att kolla på mina kontohändelser.

Ok.
Du skulle kunna säga upp dig som Nyckelkund och även bankkortet och bara behålla Internetbetalning i Swedbank som kostar 175 kr/år. Och skaffa ett bankkort hos Forex som är gratis. Du kommer att spara 293 kr/år.
Citera
2017-03-23, 07:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Min bank gav mig ungefär 1400 kronor när jag bytte till de ifrån en annan bank. Utöver det sa far jag tillbaka 5% upp till ett varde av cirka 1000 kronor per manad for alla betalningar gjorda contactless. Sen sa far jag en sparränta pa 5% pa pengarna jag har pa mitt konto (mellan 20,000-50,000kr) per manad. Betala något for att fa vanligt bankkort, kreditkort eller annat gör jag sa klart inte.

Ja kan du varken bemöda dig berätta i vilket land det är eller bank så kan jag avslöja att olika länder har olika inflation... Tyvärr har du inte dina pengar i svensk valuta så det är helt ointressant vilken ränta du har! Visst kanske det finns banker som ger 5% ränta, men är inflationen 10% är det helt ointressant!

Själv skulle jag rekommendera Forex bank alla gånger. Samt möjligtvis ICA banken. Med Skandiabanken banken som tredje alternativ.

Själv har jag dock Swedbank utan några tjänster som kostar och sedan ett Okq8 kort som är gratis.
Citera
2017-03-23, 07:17
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Ok.
Du skulle kunna säga upp dig som Nyckelkund och även bankkortet och bara behålla Internetbetalning i Swedbank som kostar 175 kr/år. Och skaffa ett bankkort hos Forex som är gratis. Du kommer att spara 293 kr/år.

Internetbetalningen är gratis hos Forex Bank. Så den tjänsten kan man dra in på om man vill spara pengar. Men däremot behålla bankkonto och internetbank just för bankid/mobilt bankid samt Swish.

Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Fungarar prima. Dom har dom flesta tjänsterna förutom swish och bankid/mobilt bankid

Går att kringå och behålla mobiltbankid, swish. Men det kräver att du säger upp alla tjänster som kostar. Jag har bara konto och mobiltbankid hos swedbank. Ingen internetbetalning eller dylikt.

Tyckte bara att det var värt att nämna, så att TS inte säger upp allt från Swedbank och satsar på att ha Forex som enda bank. För att senare ångra sig när ett behov av Swish samt bankid/mobilt bankid skulle uppstå. Har själv Forex bank, men skulle snarare rekommendera det som en andra bank istället för ha det som enda bank.
Citera
2017-03-23, 07:41
  #23
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Internetbetalningen är gratis hos Forex Bank. Så den tjänsten kan man dra in på om man vill spara pengar. Men däremot behålla bankkonto och internetbank just för bankid/mobilt bankid samt Swish.

Tyckte bara att det var värt att nämna, så att TS inte säger upp allt från Swedbank och satsar på att ha Forex som enda bank. För att senare ångra sig när ett behov av Swish samt bankid/mobilt bankid skulle uppstå. Har själv Forex bank, men skulle snarare rekommendera det som en andra bank istället för ha det som enda bank.

Stämmer bra. Men jag tycker Forex internetbank känns lite för simpel jämfört med Swedbanks.

Ja bra, Swish och mobilt bankid saknas hos Forex.
Citera
2017-03-23, 09:54
  #24
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Ja kan du varken bemöda dig berätta i vilket land det är eller bank så kan jag avslöja att olika länder har olika inflation... Tyvärr har du inte dina pengar i svensk valuta så det är helt ointressant vilken ränta du har! Visst kanske det finns banker som ger 5% ränta, men är inflationen 10% är det helt ointressant!

Själv skulle jag rekommendera Forex bank alla gånger. Samt möjligtvis ICA banken. Med Skandiabanken banken som tredje alternativ.

Själv har jag dock Swedbank utan några tjänster som kostar och sedan ett Okq8 kort som är gratis.

I UK sa ar inflationen ungefar 2% sa det ar samma som i Sverige. Sa nej det ar ett valdigt liknande land. Med en massa vanliga manniskor som tjanar lika mycket som i Sverige. Forutom topparna och dalarna som har det battre/samre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback