Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-12-17, 18:03
Medlem
Jag har en precis nyinköpt iPhone 7 som jag har sparat ihop till länge efter att ha haft samma gamla mobil i 5 år. Jag har haft mobilen i ca en vecka. Häromdagen fick jag åka in ganska akut med ambulans till sjukhuset. Givetvis hamnade min mobil under mig när jag låg på båren. Jag upptäckte dagen efter att skärmen har lossnat från själva baksidan och är helt böjd längs hela vänstersidan. Jag är så himla ledsen och helt förstörd över detta.. jag är student också och vet inte hur jag ska få ihop pengar till det här. Jag har drulleförsäkring men vet inte ens om jag har råd att lägga ut 1500 spänn. Jag ringde mitt försäkringsbolag men de som har hand om sådana ärenden är inte där förrän på måndag. Jag är så himla nervös och orolig över det här.
Är det någon som har varit med om något liknande och vet hur det funkar? Jag tycker ju personligen att man borde få mer i ersättning vid ett sånt här tillfälle jämfört med om man bara är klumpig och tappar den i marken och får betala självrisk, men jag vet inte om det är så.

Tack på förhand!
Ledsen tjej
Senast redigerad av feliciaam 2016-12-17 kl. 18:06.
Citera
2016-12-17, 19:00
Medlem
Servals avatar
Tråkigt. Speciellt när telefonen är nyinköpt. Tyvärr kommer du nog inte undan självrisken.
Citera
2016-12-17, 19:29
Medlem
splitfaces avatar
Tips är även att köpa ett anständigt fodral/skydd, det är en liten investering i förhållande till priset av en ny telefon(även sett till självriskkostnaden) för att slippa dessa situationer.
Om du nu hade ett fodral lär det ha varit en riktigt oturlig situation...
Citera
2016-12-17, 22:22
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Köp en riktig telefon istället så går den inte sönder.

Vad räknas som riktig telefon?

Min Samsung S5 gick sönder snabbare än min iPhone, min Xperia gick sönder efter 4 veckor, min Samsung S6 Edge gick sönder snabbare än min iPhone. Min HTC Desire Z (när det begav sig) gick sönder snabbare än min nuvarande iPhone.

Snart sagt varenda Android-telefon jag haft har gått sönder snabbare än min nuvarande iPhone 6 (jag har oftast 2 telefoner parallellt varför jag har haft både android och iphone under samma tidsperiod).

Helt enkelt, det hela beror oftast på tur eller otur huruvida något går sönder, inte bara telefontillverkare.
Citera
2016-12-17, 23:53
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Vad räknas som riktig telefon?

Min Samsung S5 gick sönder snabbare än min iPhone, min Xperia gick sönder efter 4 veckor, min Samsung S6 Edge gick sönder snabbare än min iPhone. Min HTC Desire Z (när det begav sig) gick sönder snabbare än min nuvarande iPhone.

Snart sagt varenda Android-telefon jag haft har gått sönder snabbare än min nuvarande iPhone 6 (jag har oftast 2 telefoner parallellt varför jag har haft både android och iphone under samma tidsperiod).

Helt enkelt, det hela beror oftast på tur eller otur huruvida något går sönder, inte bara telefontillverkare.

Har haft min Android i 3-4 år, köpte den för 1000 kr. Fungerar utmärkt fortfarande.
Citera
2016-12-18, 00:24
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Och?

Ja, det här är ett diskussionsforum så jag svarade på ditt påstående. Man måste inte kasta sin telefon i marken och doppa den i toaletten hela tiden.
Citera
2016-12-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av splitface
Tips är även att köpa ett anständigt fodral/skydd, det är en liten investering i förhållande till priset av en ny telefon(även sett till självriskkostnaden) för att slippa dessa situationer.
Om du nu hade ett fodral lär det ha varit en riktigt oturlig situation...

Det första jag gjorde var att köpa det ett skal till och ett bra glasskydd för 350kr, så det blir ju ytterligare en kostnad, för antar att man inte kan sätta på det gamla på en ny telefon?
Citera
2016-12-19, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feliciaam
Jag har en precis nyinköpt iPhone 7 som jag har sparat ihop till länge efter att ha haft samma gamla mobil i 5 år. Jag har haft mobilen i ca en vecka. Häromdagen fick jag åka in ganska akut med ambulans till sjukhuset. Givetvis hamnade min mobil under mig när jag låg på båren. Jag upptäckte dagen efter att skärmen har lossnat från själva baksidan och är helt böjd längs hela vänstersidan. Jag är så himla ledsen och helt förstörd över detta.. jag är student också och vet inte hur jag ska få ihop pengar till det här. Jag har drulleförsäkring men vet inte ens om jag har råd att lägga ut 1500 spänn. Jag ringde mitt försäkringsbolag men de som har hand om sådana ärenden är inte där förrän på måndag. Jag är så himla nervös och orolig över det här.
Är det någon som har varit med om något liknande och vet hur det funkar? Jag tycker ju personligen att man borde få mer i ersättning vid ett sånt här tillfälle jämfört med om man bara är klumpig och tappar den i marken och får betala självrisk, men jag vet inte om det är så.

Tack på förhand!
Ledsen tjej

Nej SJÄLVKLART fungerar det inte så. Lär ni nittiotalister er ingenting i skolan numera?

Om du vill utnyttja en försäkring för att täcka en skada så betalar man självrisk. Undantagen från detta är extremt få och ingenting som kan appliceras på din situation så som du har beskrivit den.

Du kommer ju inte behöva bry dig om åldersavdrag iaf då telefonen är helt ny men i övrigt...vad hade du för förhoppningar egentligen? Att det på något magiskt sätt skulle finnas ett undantag från att betala självrisk om man är fattig student och jättejätteledsen över det inträffade?

Frågar inte för att vara elak eller spydig utan är uppriktigt nyfiken på dina egna tankar och förväntningar.
Citera
2016-12-19, 07:36
Medlem
Jag tänker att du kanske ska fokusera på att du verkar må bra efter att du fick åka ambulans till sjukhuset.
Citera
2016-12-19, 19:33
Medlem
Min spontana tanke är; varför köper man en iPhone7 om man måste spara jättelänge för att ha råd med den, och sen inte har 1 500 kr över för oväntade kostnader?

Prioriteringar...
Citera
2016-12-19, 23:09
Medlem
_killahs avatar
Man kan ju även köpa försäkring för att täcka självrisken.
Vet en tjejkompis vars familj har sådan. Alla deras självrisker täcks av den försäkringen.
Kan ju vara bra om man ofta har sönder saker.
Citera
2016-12-21, 17:01
Medlem
godboys avatar
Tråkigt att du var tvungen att fara med ambulans.

MEN:
Varför i hela friden köper du en så löjligt dyr telefon med svag inkomst? Och om du nu köper en sån telefon så borde du väl köpt ett skal till den, inkl displayskydd. Telefonen var så dyr att du inte hade råd att köpa fodral? Kanske ska tänka ett steg längre i fortsättningen. I din sits hade jag köpt en android för 1000-1500. Finns ofta på min ICA Maxi om inte elgiganten har.

Annars är det bara att hosta upp självrisken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in