Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-17, 09:50
  #1
Medlem
Hej! Är det någon här som kör Bredband2 eller annan ISP och fått en IP-adress (till routern) som ligger i 100.64.0.0/10-blocket? Enligt Wikipedia används detta för ”communications between a service provider and its subscribers when using a carrier-grade NAT”. Så sett verkar det helt normalt, har dock aldrig påträffat det tidigare.
Citera
2016-12-17, 17:08
  #2
Medlem
Carrier Grade NAT.
Det är inte den IP adressen som du kommer synas med på Internet utan ISPn kommet natta din CGN adress till en publik. En stor nackdel är att du inte kommer kunna hosta något lokalt som du kan komma åt från Internet eftersom du inte har en publik adress.
Citera
2016-12-17, 22:48
  #3
Medlem
8bitrages avatar
Går oftast ringa leverantören och kräva att dom ger en en publik IP om man vill, Bahnhof har så på vissa stadsnät och där är det bara ringa och skrika så får man en statisk ip
Citera
2016-12-18, 21:19
  #4
Medlem
Tack för bra svar, Heisenbug och 8bitrage. Det är just möjligheten att bli nådd utifrån jag tänkte på. Om det blir aktuellt får jag väl ringa Bredband2 och be dem fixa en publik IP-adress åt mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback