Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-17, 08:24
  #1
Medlem
bonobonos avatar
Familjen har ett gäng gamla diabilder som skulle behövas scannas in digitalt för att enklare kunna se på bilderna men också för att kunna spara bilderna på ett bra och enkelt sätt.
Har tittat lite snabbt på enklare apparater där man kan göra bilderna digitala men det verkar ju dels vara dyrt att köpa grejer som ger bra resultat och även som går hyfsat enkelt att använda.

Finns det något ställe där man tex kan hyra utrustning/scanner för detta?
Känns onödigt att köpa nåt som man bara kommer att använda en gång.
Finns det något företag som kan göra detta för en ok peng?

Att köpa nåt på typ Kjell & co för 500-1000kr verkar inte ge så bra upplösning så vad bör man ha?
Citera
2016-12-18, 10:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Familjen har ett gäng gamla diabilder som skulle behövas scannas in digitalt för att enklare kunna se på bilderna men också för att kunna spara bilderna på ett bra och enkelt sätt.
Har tittat lite snabbt på enklare apparater där man kan göra bilderna digitala men det verkar ju dels vara dyrt att köpa grejer som ger bra resultat och även som går hyfsat enkelt att använda.

Finns det något ställe där man tex kan hyra utrustning/scanner för detta?
Känns onödigt att köpa nåt som man bara kommer att använda en gång.
Finns det något företag som kan göra detta för en ok peng?

Att köpa nåt på typ Kjell & co för 500-1000kr verkar inte ge så bra upplösning så vad bör man ha?
Finns det inte firmor som kan göra det åt dig? Kostar säkert skjortan, men du slipper göra jobbet.

En skanner för 500-1000 kronor funkar inte till diabilder, det blir för dåligt.
Har du en systemkamera så kan du fota av dem. Beroende på optik kan det bli väldigt bra.
Citera
2016-12-18, 11:20
  #3
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Jag har en CanoScan 5600F, gav inte många hundralappar för den. Som gammal hobbyfotograf hade jag en massa negativ och några lådor dia, den scannern är overkill för mina bilder, scannern ger mer i upplösning än mina bilder har detaljer varför det bara är onödigt att scanna i full upplösning med den tid det tar(scannern är inte snabb när man läser in tusentals negativ).

Visst finns det bättre och främst dyrare scanners men för en normal fotograf vore dom att elda för kråkorna, när man en gång scannat allt i så mycket upplösning som går så behöver man inte scannern längre.

Men det är min personliga uppfattning.
Citera
2016-12-18, 11:46
  #4
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Jag har en CanoScan 5600F, gav inte många hundralappar för den. Som gammal hobbyfotograf hade jag en massa negativ och några lådor dia, den scannern är overkill för mina bilder, scannern ger mer i upplösning än mina bilder har detaljer varför det bara är onödigt att scanna i full upplösning med den tid det tar(scannern är inte snabb när man läser in tusentals negativ).

Visst finns det bättre och främst dyrare scanners men för en normal fotograf vore dom att elda för kråkorna, när man en gång scannat allt i så mycket upplösning som går så behöver man inte scannern längre.

Men det är min personliga uppfattning.
Har kollat lite begagnade men tycker de är svårt att veta vad man bör ha.
Är ju bra om man kan hitta någon där man kan scanna så många bilder som möjligt i taget, och samtidigt få bra upplösning.
Canoscan verkar ju finnas i många modeller men ser typ lika ut (för mig)
Hur bra är tex 9000F Mark II (såg att den fanns på Media Markt) eller en 8000F (8800F finns ju också)... eller 5600F... eller 9950F vad skiljer dom åt?
Brukar grejer för diabilder ingå eller måste man köpa till "ramar" osv?
__________________
Senast redigerad av bonobono 2016-12-18 kl. 11:56.
Citera
2016-12-18, 12:12
  #5
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Har kollat lite begagnade men tycker de är svårt att veta vad man bör ha.
Är ju bra om man kan hitta någon där man kan scanna så många bilder som möjligt i taget, och samtidigt få bra upplösning.
Canoscan verkar ju finnas i många modeller men ser typ lika ut (för mig)
Hur bra är tex 9000F Mark II (såg att den fanns på Media Markt) eller en 8000F (8800F finns ju också)... eller 5600F... eller 9950F vad skiljer dom åt?
Brukar grejer för diabilder ingå eller måste man köpa till "ramar" osv?

Jag har en Canoscan 9000F. Den är några år på nacken, en bra scanner men det ger kanske inte samma kvalitet som om du fotograferar med en digitalkamera. De inscannade bilderna blir lite mjuka och du får göra lite efterarbete i något bildbehandlingsprogram. De blir också rätt lätt damm och annat på den scannade bilden om du inte är noggrann. Det tar också rätt lång tid om du har den högsta upplösningen.

Mitt råd är att istället fotografera av negativen och diabilderna med ett makroobjektiv och en digitalkamera. Det går fortare och ger bra kvalitet. Men fortfarande behövs efterarbete...
Citera
2016-12-18, 13:50
  #6
Medlem
Kolla på Tradera efter en gammal Minolta Dimage scan. Googla på vilka modeller som är bäst, det fanns ett antal under åren. Kolla också att drivrutinerna klarar Win7 eller vad du kör samt att är det SCSI så kolla noga att det går att använda. En Minolta kan du sälja igen för samma pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback