Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-30, 18:26
  #217
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Evolutionen fungerar inte som du säger. Det finns inga exempel (som jag kan komma på, rätta mig om jag har fel) på "följdegenskaper" av den typ du nämner. Däremot finns det gott om exempel på saker som en gång i tiden hade en funktion, men som inte har det nu längre, men det är ju en helt annan sak.

Tänker framförallt på mentala "följdegenskaper", t ex. olika sexuella böjelser. Vi tänder på cyklar, betongkonstruktioner, att tappa en kroppsdel.. att ha sex i armhålan osv. vilket knappast gynnar populationen. Antar att dragning till det egna könet bör räknas som en följdegenskap också.
Och varför inte spiritualism i de flesta av dess former. Att vi går omkring och är rädda för spöken känns mindre optimalt.

Så oavsett att det är ett slöseri att bry sig om saker som inte påverkar den egna populationen så är det något vi gör.
Citera
2017-01-30, 18:40
  #218
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Är bananflugor inget värda? Bör vi kunna döda dem utan att det minsta få dåligt samvete?

Fick en liten "bananas" i morgonkaffet idag och kunde inte låta bli att dricka upp den.

Reflekterade bara över att jag kanske fick i mig lite protein.

Hade väl förväntat mig lite avsky, men icke. Allt i ära till trådens rubrik.
Citera
2017-01-30, 20:27
  #219
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Tänker framförallt på mentala "följdegenskaper", t ex. olika sexuella böjelser. Vi tänder på cyklar, betongkonstruktioner, att tappa en kroppsdel.. att ha sex i armhålan osv. vilket knappast gynnar populationen. Antar att dragning till det egna könet bör räknas som en följdegenskap också.
Och varför inte spiritualism i de flesta av dess former. Att vi går omkring och är rädda för spöken känns mindre optimalt.

Så oavsett att det är ett slöseri att bry sig om saker som inte påverkar den egna populationen så är det något vi gör.
Aha, sådant. Ja. Jag misstänker (men kan inte bevisa) att konstiga sexuella böjelser är en mekanism som minskar risken för att dåliga genkombinationer förs vidare. Men jag är inte säker. Vad gäller spiritualism är det mindre optimalt, håller med, men å andra sidan är religiösa regler nästan utan undantag kvarlevor från regler som en gång i tiden hjälpte folk att överleva (eller hålla kontroll på en folkmassa).
Citera
2017-02-23, 13:09
  #220
Medlem
Positivavibbarrs avatar
Japp hämta snaran.
Citera
2017-02-24, 11:43
  #221
Medlem
Var går gränsen för vad som är vad?
Vissa vill inte påverka något.. ens flytta en sten.. för trotts allt finns det människor som jag som tror att allt lever..

Flugan hade inte hamnat på fel ställe.. den var på rätt ställe.. det var du som inte ville ha den där..

Vi är tyvärr skapta för att döda och leva på det döda.. vilket i sig är intressant.. vi "lever" för att något "dödat"..
__________________
Senast redigerad av peertop 2017-02-24 kl. 11:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback