Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-17, 01:37
  #1
Medlem
PsychoticAliens avatar
Som rubriken antyder.. vad ger mig rätten att ta död på ett annat liv, stort som smått, utan andra orsaker än min lathet? Har en viss individ i den här världen lyckats hitta fram till livet så vem är jag att avsluta det för att jag inte orkar med det eländiga fäet som hittade in i lägenheten... för att jag själv inte orkade stänga dörren i tid?
Den jäveln surrade framför TV:n. Panik!!!!! Han ska döööö!!!! Varför är det första tanken istället för att tänka - oj nu har en liten krabat hamnat fel. Bäst jag fångar in hen i min behållare och släpper ut det lilla krypet innan det tar skada av min krävande utbredning i hens naturliga miljö?

Är en blomfluga mer värd än en trollslända? Är en trollslända mer värd än en krabba? Är en krabba mer värd än en kolibri? Är en kolibri mer värd än en panter? Är en panter mer värd än en schimpans? Är en schimpans mer värd än en människa?
Är en blomfluga mer värd än en människa?

Ur mänsklig synvinkel, i allmänhet ja kanske..? Men har vi verkligen tänkt igenom biten med människans överlägsenhet? Tycker vi verkligen att människan förtjänar den här gräddfilen i förhållande till andra arter eller agerar vi bara så för att andra trångsynta människor anser det vara den rätta moraliska nivån och för att de accepterat beteendet som något normalt?

Om högre stående aliens kom till jorden och tyckte vi var bananflugor värda, hade vi funnit förståelse i att de tyckte det rimligaste vore att ta död på oss så de slapp vårt irriterande surrande, eller hade vi protesterat om vi kunde?

Är bananflugor inget värda? Bör vi kunna döda dem utan att det minsta få dåligt samvete?
Citera
2016-12-17, 02:12
  #2
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Som rubriken antyder.. vad ger mig rätten att ta död på ett annat liv, stort som smått, utan andra orsaker än min lathet? Har en viss individ i den här världen lyckats hitta fram till livet så vem är jag att avsluta det för att jag inte orkar med det eländiga fäet som hittade in i lägenheten... för att jag själv inte orkade stänga dörren i tid?
Den jäveln surrade framför TV:n. Panik!!!!! Han ska döööö!!!! Varför är det första tanken istället för att tänka - oj nu har en liten krabat hamnat fel. Bäst jag fångar in hen i min behållare och släpper ut det lilla krypet innan det tar skada av min krävande utbredning i hens naturliga miljö?

Är en blomfluga mer värd än en trollslända? Är en trollslända mer värd än en krabba? Är en krabba mer värd än en kolibri? Är en kolibri mer värd än en panter? Är en panter mer värd än en schimpans? Är en schimpans mer värd än en människa?
Är en blomfluga mer värd än en människa?

Ur mänsklig synvinkel, i allmänhet ja kanske..? Men har vi verkligen tänkt igenom biten med människans överlägsenhet? Tycker vi verkligen att människan förtjänar den här gräddfilen i förhållande till andra arter eller agerar vi bara så för att andra trångsynta människor anser det vara den rätta moraliska nivån och för att de accepterat beteendet som något normalt?

Om högre stående aliens kom till jorden och tyckte vi var bananflugor värda, hade vi funnit förståelse i att de tyckte det rimligaste vore att ta död på oss så de slapp vårt irriterande surrande, eller hade vi protesterat om vi kunde?

Är bananflugor inget värda? Bör vi kunna döda dem utan att det minsta få dåligt samvete?



Näringskedjan, är dessa varelser ute så skapar de mat åt andra, (förmodligen) men inne så är de ingen mat eftersom du förmodligen inte kommer äta dem, släpp ut eller döda.
Citera
2016-12-17, 02:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Som rubriken antyder.. vad ger mig rätten att ta död på ett annat liv, stort som smått, utan andra orsaker än min lathet? Har en viss individ i den här världen lyckats hitta fram till livet så vem är jag att avsluta det för att jag inte orkar med det eländiga fäet som hittade in i lägenheten... för att jag själv inte orkade stänga dörren i tid?
Den jäveln surrade framför TV:n. Panik!!!!! Han ska döööö!!!! Varför är det första tanken istället för att tänka - oj nu har en liten krabat hamnat fel. Bäst jag fångar in hen i min behållare och släpper ut det lilla krypet innan det tar skada av min krävande utbredning i hens naturliga miljö?

Är en blomfluga mer värd än en trollslända? Är en trollslända mer värd än en krabba? Är en krabba mer värd än en kolibri? Är en kolibri mer värd än en panter? Är en panter mer värd än en schimpans? Är en schimpans mer värd än en människa?
Är en blomfluga mer värd än en människa?

Ur mänsklig synvinkel, i allmänhet ja kanske..? Men har vi verkligen tänkt igenom biten med människans överlägsenhet? Tycker vi verkligen att människan förtjänar den här gräddfilen i förhållande till andra arter eller agerar vi bara så för att andra trångsynta människor anser det vara den rätta moraliska nivån och för att de accepterat beteendet som något normalt?

Om högre stående aliens kom till jorden och tyckte vi var bananflugor värda, hade vi funnit förståelse i att de tyckte det rimligaste vore att ta död på oss så de slapp vårt irriterande surrande, eller hade vi protesterat om vi kunde?

Är bananflugor inget värda? Bör vi kunna döda dem utan att det minsta få dåligt samvete?


Är du så klar?
Så att det är bananflugorna du bryr dig om?
Mer än dig själv?
Ärligt talat.
Jag kan inte ta det mer än som ett skämt.
Citera
2016-12-17, 02:22
  #4
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Näringskedjan, är dessa varelser ute så skapar de mat åt andra, (förmodligen) men inne så är de ingen mat eftersom du förmodligen inte kommer äta dem, släpp ut eller döda.

Hårda ord från en mätt predator.
Citera
2016-12-17, 02:22
  #5
Medlem
BallaKlavas avatar
Intelligenta människor ser sig ibland som mer värda än mindre intelligenta människor. Kanske detta är svar på dina funderingar?

Sen ska jag tillägga att barn ofta besitter en fascination inför dödandet av insekter. Och av denna vetskap kan vi vuxna människor dra vissa slutsatser.
Citera
2016-12-17, 02:27
  #6
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Är du så klar?
Så att det är bananflugorna du bryr dig om?
Mer än dig själv?
Ärligt talat.
Jag kan inte ta det mer än som ett skämt.

Vem sa att jag bryr mig om dem mer än mig själv? Antagligen är det ämnet i sig jag är intresserad av? Hur vi resonerar, vem och vilka vi skonar, vilka vi dödar. Bananflugorna skiter jag såklart i, jag är ju människa. Självklart bör jag totalt släppa omtanken om bananflugorna, det är ditt klara budskap. Och varför skulle du ha fel? Du är ju människa, hur skulle du kunna ha fel? En hel art fick gärna gå om intet om du vore den som bestämde, förstår jag dig rätt då?
Citera
2016-12-17, 02:30
  #7
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Hårda ord från en mätt predator.


Levande ting som varken skadar eller hjälper, att hålla detta levande eller döda är väl vad vi kallar moralisk glappa.

Kommer det väldigt avancerade varelser ned till jorden och kollar på/utreder oss så dödar de oss eftersom allt vi gjort är att förpesta/förstöra denna planet och vi gör allt vi kan för att utöka

och nu har vi förstört så mycket så vi börjat forska i hur vi ska fly planeten och befolka andra planeter.
(DVS förstöra fler planeter)
Citera
2016-12-17, 02:32
  #8
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Intelligenta människor ser sig ibland som mer värda än mindre intelligenta människor. Kanske detta är svar på dina funderingar?

Sen ska jag tillägga att barn ofta besitter en fascination inför dödandet av insekter. Och av denna vetskap kan vi vuxna människor dra vissa slutsatser.

Kanske är det så att barnen ser det självklara och "ni vuxna" har gått och blivit blinda i den här världen av hemskheter och terror? En jävla blomfluga... vem bryr sig?
Uppenbarligen inte vissa.

Jag önskar på riktigt aliens på oss alla så ni fick ångra era uttalanden.
Citera
2016-12-17, 02:39
  #9
Medlem
Kort svar: ja.

Längre svar: Hur hjävla god får man bli, om en fluga typ håller på drunknar i toaletten så väljer jag att inte rädda den på grund av att det är för mycket begärt.
En spindel ramlar ner i duschen och flyter mot avloppets och en säker död - orkar liksom inte kämpa alldeles för mycket så man lämnar den ju halvt åt sitt öde om man inte lyckas inom dom första fem sekunderna.

Att hysteriskt försöka hjälpa insekter omkring är att offra för mycket av sitt eget liv för andras men att rent ut avliva små varelser låter som sånt små barn får experimentera med.

Är av ståndpunkten att vuxna som plågar djur är efterblivna, barn däremot har naturligt inte utvecklat den delen av hjärnan.

Så ond nja möjligtvis inte, smått efterbliven jo- väx upp och omfamna existensen.
Tre gram svamp cooking up och blejz en feting.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad, gyllene regel annars kanske en stor muterad blomfluga mosar just dig nästa gång
Citera
2016-12-17, 03:09
  #10
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor.peppah
Kort svar: ja.

Längre svar: Hur hjävla god får man bli, om en fluga typ håller på drunknar i toaletten så väljer jag att inte rädda den på grund av att det är för mycket begärt.
En spindel ramlar ner i duschen och flyter mot avloppets och en säker död - orkar liksom inte kämpa alldeles för mycket så man lämnar den ju halvt åt sitt öde om man inte lyckas inom dom första fem sekunderna.

Att hysteriskt försöka hjälpa insekter omkring är att offra för mycket av sitt eget liv för andras men att rent ut avliva små varelser låter som sånt små barn får experimentera med.

Att hysteriskt hjälpa insekter? Nån läser in för mycket i frågan helt klart. Vem snackade om hysteriskt hjälpande av insekter? Var det inte onödigt dödande av insekter som var frågan?
Jag är inne på spåret att man kanske kunde låta bli att döda en lättfångad insekt som lätt kunde föras ur fara, du fick det till att vara hysterisk? Man kan lätt undra vem det är som är hysterisk här.
Att hålla på och kliva ur duschen och härja med en liten jävel och blöta ner parketten till större kostnader var inte riktigt min tanke. Those fuckers can die, bestämmer jag. Det är tydligen min rätt, eller hur? Min rätt som överlägsen ras jämtemot insekternas? Vi har rätt att bestämma när de ska dö. Det är den gräddfilen vi har här på jorden. Vi har bestämt att vi inte är jämbördiga med de andra arterna. Visst känns det rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av doctor.peppah
Är av ståndpunkten att vuxna som plågar djur är efterblivna, barn däremot har naturligt inte utvecklat den delen av hjärnan.

Så ond nja möjligtvis inte, smått efterbliven jo- väx upp och omfamna existensen.
Tre gram svamp cooking up och blejz en feting.

Eller så kör vi fem gram och 10 års rökande, och vad fan gav det mer än medömkan till blomflugorna snarare än min egna ras?
Vi är så jävla vidriga och inte bättre blev det med sociala medier.
Citera
2016-12-17, 03:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Att hysteriskt hjälpa insekter? Nån läser in för mycket i frågan helt klart. Vem snackade om hysteriskt hjälpande av insekter? Var det inte onödigt dödande av insekter som var frågan?
Jag är inne på spåret att man kanske kunde låta bli att döda en lättfångad insekt som lätt kunde föras ur fara, du fick det till att vara hysterisk? Man kan lätt undra vem det är som är hysterisk här.
Att hålla på och kliva ur duschen och härja med en liten jävel och blöta ner parketten till större kostnader var inte riktigt min tanke. Those fuckers can die, bestämmer jag. Det är tydligen min rätt, eller hur? Min rätt som överlägsen ras jämtemot insekternas? Vi har rätt att bestämma när de ska dö. Det är den gräddfilen vi har här på jorden. Vi har bestämt att vi inte är jämbördiga med de andra arterna. Visst känns det rätt?



Eller så kör vi fem gram och 10 års rökande, och vad fan gav det mer än medömkan till blomflugorna snarare än min egna ras?
Vi är så jävla vidriga och inte bättre blev det med sociala medier.

Det är ju inte direkt så att man offrar människor för att rädda insekter, självklart räddar man sin egen art framför en annan eftersom vi kan ha större inlevelse med en annan människas uplevelse.
En släktstege av empati med utgångspunkt i sig själv, räddar hellre en chimpans än en panter eftersom chimpansens lidande är mer lik vår egen.

Om du ställen en fråga huruvida det är av ondo att döda insekter så blir det ju inverterat en fråga om det är av godo att rädda dom, det kokar ju ner i hur mycket man är beredd att offra eller tjäna på att göra detta.

Ta bilen ner på stan en sommarkväll och du har aktivt valt att mörda 500 insekter på dina framlyktor, var det värt ett paket mjölk och kakor att massmörda insekter och kanske någon groda eller två?
Javisst, det hade helt enkelt varit för mycket begärt att försöka parera varenda liten buse.

Din fråga lyder om det är rätt att mörda bara för att man kan göra det, upp till dig att avgöra, ligger på ditt samvete sedan att du aktivt har valt att skapa en upplevelse av skräck såväl som att eliminerat en upplevelse av FANVADGOTTDETÄRMEDHALLONSAFT helt i onödan.
Citera
2016-12-17, 03:57
  #12
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor.peppah
Ta bilen ner på stan en sommarkväll och du har aktivt valt att mörda 500 insekter på dina framlyktor, var det värt ett paket mjölk och kakor att massmörda insekter och kanske någon groda eller två?
Javisst, det hade helt enkelt varit för mycket begärt att försöka parera varenda liten buse.

Din fråga lyder om det är rätt att mörda bara för att man kan göra det, upp till dig att avgöra, ligger på ditt samvete sedan att du aktivt har valt att skapa en upplevelse av skräck såväl som att eliminerat en upplevelse av FANVADGOTTDETÄRMEDHALLONSAFT helt i onödan.

Jag gillar din poäng. Fick mig att skratta lite faktiskt. Tyvärr av anledningen att jag inser vilka omedvetna mördarmaskiner vi är. Jag kan sitta här och tycka det är fel att "mörda" insekter utan orsak men samtidigt kan jag ju gladeligen glida ner på stan och ta med mig hundratals insekter i döden egentligen "utan anledning". Nån slags dubbelmoral ligger helt klart i det hela. Men som du också verkar inse, vilket är min huvudsakliga fråga, så handlar det som sagt inte om en överdriven medömkan till insekter, utan om det där onödiga dödandet vi människor tycker oss berättigade att utföra. När vi dödar insekter i våra hem istället för att släppa ut dem. Men jag vet inte.. kanske är det nåt jag inbillar mig. För som du säger... vad är det för skillnad på att döda insekter på väg ner till ICA (då jag kunnat ta cykeln och besparat deras liv) och att döda mygghelvetet framför min TV?

Tåls att funderas på...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback