Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-05-01, 02:21
  #61
Medlem
vargenbaras avatar
Bra jobbat so far!

Jag slutade cold turkey med lyrica på doser på 2-3.5 gram om dagen.

Min upplevelse var att det var groteskt som satan i två veckor, sedan hade jag eftersläpande symptom i typ 1.5 månader. Efter en månad var det mycket bättre. Hade 100+ i vilopuls i ungefär 2 månader.

Detta var från riktigt höga doser. Trappar du ned till 25mg om dagen kommer du klara det galant. Klarar man att klippa xanor klarar man att klippa lyrica alla dagar i veckan! Det verkar vara individuellt hur lyrica-abs känns men jag är iallafall en av dem det var riktigt jävla jobbigt för.

Ska tilläggas att när jag käkat 600mg om dagen i 4-5 månader klippte jag också cold turkey, och den gången var det inte alls så jobbigt... Skumt.
Citera
2019-12-18, 10:31
  #62
Medlem
f30malmos avatar
Använder det här som min drogterapeut som jag inte kan få nu. Gammal tråd, men samma ämne. Benso slutade jag med det året, så det lyckades jag i alla fall med. Lyrica har jag klarat mig utan helt i fem dagar nu.

Fy fan vad tiden kryper fram. Bara väntar på att dagen kan vara över så jag kan lägga mig i mörkret och försöka sova någon timma, för det kan man ju inte heller av den här skiten. Första gången jag slutar med något helt utan någon annan drog. Idag är jag dessutom helt uppe i varv och samtidigt kryper det i hela kroppen, samtidigt som allt gör ont och jag inte orkar något och all föda rinner igenom mig och jag har ingen aptit och det sticker som små nålar överallt på huden och det rycker i musklerna och känns som jag har en dunderförkylning.

Provade neuroleptika för att få sova lite, men det blev typ värre av det. Provade alkohol vid ett tillfälle, men ballade ur och skällde ut folk, så det är en riktigt dålig idé. Provade motionera, men måste på toaletten sex gånger i timman och har ingen fysisk ork. Behöver nåt att göra akut, men orkar inte göra något mer än flashback. Orkar inte med människor i verkliga livet alls, så har slutat svara i telefon helt och hållet och blockat folk bara för att slippa.
Citera
2019-12-18, 10:54
  #63
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Bra jobbat so far!

Jag slutade cold turkey med lyrica på doser på 2-3.5 gram om dagen.

Min upplevelse var att det var groteskt som satan i två veckor, sedan hade jag eftersläpande symptom i typ 1.5 månader. Efter en månad var det mycket bättre. Hade 100+ i vilopuls i ungefär 2 månader.

Detta var från riktigt höga doser. Trappar du ned till 25mg om dagen kommer du klara det galant. Klarar man att klippa xanor klarar man att klippa lyrica alla dagar i veckan! Det verkar vara individuellt hur lyrica-abs känns men jag är iallafall en av dem det var riktigt jävla jobbigt för.

Ska tilläggas att när jag käkat 600mg om dagen i 4-5 månader klippte jag också cold turkey, och den gången var det inte alls så jobbigt... Skumt.

Sent svar, men jag har försökt sluta med lyrica förut, har upplevt det som mycket svårare än jag upplever benso. Kanske för att det är mer fysiskt än benso och påminner mig om opiod-at, och väldigt långdraget och intensivt för min del. Vet inte om det beror på att jag tagit det så länge eller vad det är.

Tror säkert jag klarar det, hade varit slöseri på så många dagar avklarade annars, orkar aldrig börja om igen. Önskar bara det hade varit lite lättare att stå ut och att jag haft mer stöd i det hela, då jag inte känner mig så stark.
Citera
2019-12-18, 18:46
  #64
Medlem
yournotlikemes avatar
Har suttit i exakt din sits. Var grovt beroende av både Lyrica och Alprazolam i ganska höga dygnsdoser (900mg Pregabalin, ~4mg Xanor) dagligen.

För din egen skull så borde du verkligen göra ALLT för att bli kvitt just dessa preparat. Finns få saker som är så personlighetsförändrande och svåra och sluta med som just Lyrica och Xanor.

Hade jag vart du hade jag börjat med att trappa ut Lyrican. Vad ligger du på för dygnsdoser på
båda?

Hade jag vart du hade jag vänt mig till TUB-kliniken på Torsplan. Jag lyckades få komma in där när mitt tablettmissbruk hade blivit för mycket och det är så guld värt.

Där hjälper de folk med tablettmissbruk bara och hjälper dig trappa ut på ett väldigt humant sätt.

Du får gå dit och hämta dina läkemedel 3 ggr/vecka och lämna UP så de ser att nivåerna sjunker.

Där hade de troligtvis satt in dig på Gabapentin och Diazepam (Stesolid) och långsamt trappa ner det under kanske 12 veckor. Var inte rädd för att söka hjälp för detta. Det är EXTREMT svårt att sluta själv och ännu svårare att försöka trappa ut saker själv. Har försökt hundratals gånger och misslyckats samtliga.
Citera
2019-12-18, 22:05
  #65
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Har suttit i exakt din sits. Var grovt beroende av både Lyrica och Alprazolam i ganska höga dygnsdoser (900mg Pregabalin, ~4mg Xanor) dagligen.

För din egen skull så borde du verkligen göra ALLT för att bli kvitt just dessa preparat. Finns få saker som är så personlighetsförändrande och svåra och sluta med som just Lyrica och Xanor.

Hade jag vart du hade jag börjat med att trappa ut Lyrican. Vad ligger du på för dygnsdoser på
båda?

Hade jag vart du hade jag vänt mig till TUB-kliniken på Torsplan. Jag lyckades få komma in där när mitt tablettmissbruk hade blivit för mycket och det är så guld värt.

Där hjälper de folk med tablettmissbruk bara och hjälper dig trappa ut på ett väldigt humant sätt.

Du får gå dit och hämta dina läkemedel 3 ggr/vecka och lämna UP så de ser att nivåerna sjunker.

Där hade de troligtvis satt in dig på Gabapentin och Diazepam (Stesolid) och långsamt trappa ner det under kanske 12 veckor. Var inte rädd för att söka hjälp för detta. Det är EXTREMT svårt att sluta själv och ännu svårare att försöka trappa ut saker själv. Har försökt hundratals gånger och misslyckats samtliga.

Har faktiskt slutat med xanor (var uppe i så sjuka doser att jag inte ens vågar skriva det).

Har varit av lyrica i fem dygn. Mår skit fysiskt och psykiskt. Verkligen skit.

Skulle göra detta i samarbete med vården, men de har skitit i mig eller glömt bort mig, och inte matchat nedtrappningen med den läkare och sjuksköterska jag skulle ha träffat.

Så de minskade receptet först, sex veckor senare fixade de vården jag skulle ha haft, när jag redan nollat. inte jättebra planerat, men jag kommer försöka stå ut denna gång ändå. Jag måste sluta med lyrica, så jag har inget val egentligen, kunde bara ha varit lite mer humant upplagt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback