Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2016-12-22, 16:02
  #97
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Nej jag tycker det är skillnad när en minister gör det. När arabiska monarker besöker väst har dom ju alltid på sig sina traditionella kläder, så man kan argumentera för att officiella besök från väst ska få klä sig som dom vill också.

Att dom du reser till gör ett undantag för just dig visst... men gör dom inte det så har man ju bara två val... göra som dom begär eller skita i resan... så tycker jag...

Bara så det inte bli något missförstånd (någon förut missförstod mig såg det ut som) så är jag emot allt vad det gäller Burka (och Islam som helhet)...
Citera
2016-12-22, 16:11
  #98
Medlem
Merwinnas avatar
En rent praktiskt detalj förresten: solen gassar stenhårt året om i Saudi, och det är därför vettigt för både män och kvinnor att hänga ett löst tygstycke över huvudet, som skapar skugga runt ansikte och huvud, för att undgå solsting. Många tror att man ska klä av sig så naken som möjligt när det är varmt, men det är inte alls bra. Man ska kolla på beduinerna som är experter på detta: de klär sig i hellånga, lösa plagg som skapar skugga under, lämnar en luftspalt för huden att svettas i, och skyddar mot direkt solstrålning som kan ge solsveda och rentav brännskador.

Att bära sådan klädsel i Stockholm i december blir däremot bara bisarrt...
Citera
2016-12-22, 17:31
  #99
Medlem
hansen.klass avatar
Hycklare är vad ni är, ni stör er på KSA men inte Iran?

Federica Mogherini

https://dadfc20f9dc98898440c-a75424f...1460963802.jpg

Catherine Ashton

http://www.trbimg.com/img-531f8176/t...women-20140311

m.m
Citera
2017-03-19, 21:01
  #100
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...
För övrigt var det klantigt av den tyska kvinnan, hur eller hur, för jag antar att meningen med besöket var att uppnå någonting - nå något slags samförstånd med saudierna. Och då är det inte bra att inleda besöket med att vara respektlös och reta upp dom. Så skulle UD-tjänstemännen som skickas ut i världen aldrig få bete sig.
Nu är det ju en minister i den tyska regeringen vi talar om. Går inte riktigt jämföra med en svensk tjänsteman.. Ursula gjorde helt rätt, hon kan inte undergräva sin auktoritet i sådana här lägen.
__________________
Senast redigerad av Svantevit 2017-03-19 kl. 21:11.
Citera
2017-03-26, 19:29
  #101
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
Bra eller anus? Bra tycker jag, religion har inget i politiken att göra.

Självklart är det utomordentligt bra. Araberna anpassar sig ju aldrig till vår klädsel när dom kommer till oss, så självklart ska vi köra med våra kläder när vi besöker dom.
Citera
2017-03-26, 19:42
  #102
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
Bra eller anus?
Bra tycker jag, religion har inget i politiken att göra.
Bra, tycker jag också. Med den skillnaden att religion har inte i något samhälle att göra.
Citera
2017-05-02, 18:35
  #103
Medlem
JDAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...hange_facebook
Female German minister REFUSES to wear a hijab during visit to Saudi Arabia, days after Angela Merkel calls for a burka ban
Defence Minister Ursula von der Leyen wore a business suit for her meetings at the Divan Palace in Riyadh
She was criticised on Twitter by Saudis for not wearing traditional Saudi clothing
Von der Leyen said she was annoyed that visitors are expected to wear an abaya
It comes a week after Angela Merkel called for the burka to be banned
On Monday a Saudi woman was arrested for taking off her veil and posing for photographs

Bra eller anus?
Bra tycker jag, religion har inget i politiken att göra.



Naturligtvis bra att man skippar religösa plagg

SVERIGE gör tvärtom och bär religösa plagg samt att den feministiska regeringen röstar in Saudiarabien i FN kvinnokommission hahaha vilket självmål
Citera
2017-05-03, 09:46
  #104
Medlem
Alla tycks acceptera "ta seden dit man kommer" eller på engelska "when in Rome do as the Romans"
som någon typ av international lag eller moralisk/etisk dogma eller gudagiven lag.
grunden till denna princip är inte speciellt gammal eller speciellt universell.
wikipedia

Så i en förhandlingssituation så anpassar man sig ju om det gagnar en.
Så om du har en avvikande position inom ett antal områden jmf med din motpart så är det ju inte givet att du börjar förhandlingarna på motståndarens planhalva.
Många fina exempel i denna tråd hur absurt det blir man åker till vissa länder och annammar "seden".
apartheid, bastkjolar och om man vill utöka listan, slaveri? judar i nazi tyskland???

om "seden" är politisk, religös, juridisk eller på annat sätt en icke "neutral" sed så kan man ju inte bara okritiskt som en gråsosse anamma den, utan i dessa fall så beror det ju på.

Vidare så är detta med svart huvudduk ett ganska nytt fenomen, så att påstå att det är en sed är att missa att det är en påtvingad förändring som har sin grund i vissa tolkning av islam.
denna bild är rätt så bra
__________________
Senast redigerad av gron-brandbil 2017-05-03 kl. 09:59.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback