Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-12-20, 16:21
  #61
Medlem
Anledning tilll att de scannar är för att de ska kunna skydda sig mot falskleg. Ett enkelt sätt för den som sitter i kassan att skydda sig då den personen kan åka dit om de
säljer till någon med ett bra tillverkat falskleg.
Citera
2016-12-25, 06:42
  #62
Medlem
godboys avatar
Tror nog att man blir rätt trött i skallen av att sitta i kassan eller ännu värre, stå i förbutiken.

På min lokala Maxi tycker jag tjejerna och killarna är generellt bra. Finns enstaka träskallar men det gör det ju på alla ställen med många anställda. Men Maxi är ca 1000 ggr bättre än Willys.

Sen det där med att inte kunna räkna baklänges verkar blivit allt vanligare. När jag själv jobbade i kassan på tidigt 90 tal var man tvungen att kunna / lära sig det. Dessutom fick man slå in varje vara manuellt innan EAN koderna började nyttjas. Man hade en jävla massa PLU nr o priser i huvudet.

Men om man idag av någon gång tvingas betala kontant av nån anledning och kassan inte ger retursumman av någon orsak kan det bli rätt kul om nån under 35 står bakom disken.

Sen tror jag rätt säkert att det blir en logg i samband med köp när körkortet skannas för att kolla ålder. Det är ju så IT system är byggda. Särskilt kassasystem som loggar allt som registreras.

Sen kan det ju vara att informationen lagras som död info, men att den på något sätt lagras kan vi vara säkra på, även om den inte används till något i nuläget.
__________________
Senast redigerad av godboy 2016-12-25 kl. 06:46.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback