Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-16, 16:09
  #1
Medlem
https://www.flashback.org/t560369
Inspirerad av den här tråden angående en övergiven by någonstans i Ångermanland tänkte jag fråga er här på Flashback vilka som skulle kunna tänka sig att flytta dit och skapa ett eget samhälle? Vad gör polisen vid sådana här situationer? Dvs att alla husen ockuperas av folk som vägrar flytta? Problemet ligger väl mest i att få alla att hjälpa till och att hålla ordning. Vad tycker ni? Är det genomförbart och vart hittar man likasinnade?
Citera
2016-12-16, 16:16
  #2
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
https://www.flashback.org/t560369
Inspirerad av den här tråden angående en övergiven by någonstans i Ångermanland tänkte jag fråga er här på Flashback vilka som skulle kunna tänka sig att flytta dit och skapa ett eget samhälle? Vad gör polisen vid sådana här situationer? Dvs att alla husen ockuperas av folk som vägrar flytta? Problemet ligger väl mest i att få alla att hjälpa till och att hålla ordning. Vad tycker ni? Är det genomförbart och vart hittar man likasinnade?
Nej, vi får verkligen hoppas att det inte är genomförbart. Låter som en jävla zigenaridé.
Citera
2016-12-16, 17:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Nej, vi får verkligen hoppas att det inte är genomförbart. Låter som en jävla zigenaridé.

Haha, ge fan i att svara i tråden då.
Citera
2016-12-16, 17:27
  #4
Medlem
Andersdamaans avatar
Istället för att ockupera andras egendom (Även "Övergivna hus" har en ägare) så vore det stiligare av ev. intressenter att köpa upp husen för en billig peng. Minns en tysk som köpte en hel by i Västernorrland för en struntsumma. Han skulle visst göra om den till en semesterby, men hur det sedan gick med den saken vet jag ej.

Någon "Fristad" a´la Christiania kommer ni iaf inte att få till, då ingen undkommer staten i detta land. Iof så finns ju hoppet att polisen inte kommer att störa er speciellt ofta då polisens resurser är rätt ansträngda speciellt i Norrland, men helt utanför samhället kommer ni inte att kunna stå.

Vill ni leva helt laglöst så får ni nog ta er iväg till Afrika eller till de ödsligare delarna av Sydamerika.
Citera
2016-12-16, 18:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Istället för att ockupera andras egendom (Även "Övergivna hus" har en ägare) så vore det stiligare av ev. intressenter att köpa upp husen för en billig peng. Minns en tysk som köpte en hel by i Västernorrland för en struntsumma. Han skulle visst göra om den till en semesterby, men hur det sedan gick med den saken vet jag ej.

Någon "Fristad" a´la Christiania kommer ni iaf inte att få till, då ingen undkommer staten i detta land. Iof så finns ju hoppet att polisen inte kommer att störa er speciellt ofta då polisens resurser är rätt ansträngda speciellt i Norrland, men helt utanför samhället kommer ni inte att kunna stå.

Vill ni leva helt laglöst så får ni nog ta er iväg till Afrika eller till de ödsligare delarna av Sydamerika.

Nej självklart är det bästa att köpa hus och mark. Men finns det verkligen intresse för detta i sverige? Jag personligen har ingenting att förlora på att bara dra. Väl där gäller det dock att alla har ett ganska bra sparkapital för att bunkra mat, bygga, börja odla mm. Funkar det rent praktiskt? Vet att det finns i alla fall en sådan by norrut som är kvar sen gröna vågen
Citera
2016-12-16, 18:41
  #6
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Nej självklart är det bästa att köpa hus och mark. Men finns det verkligen intresse för detta i sverige? Jag personligen har ingenting att förlora på att bara dra. Väl där gäller det dock att alla har ett ganska bra sparkapital för att bunkra mat, bygga, börja odla mm. Funkar det rent praktiskt? Vet att det finns i alla fall en sådan by norrut som är kvar sen gröna vågen
Finns kapitalet så går det, och nog så finns det tillräckligt med folk som skulle kunna tänka sig ett grönavågenliv i Norrland.

De största problemen blir nog detta med försörjningen. Norrland är ju inte optimalt ur odlingssynpunkt, och många av dem som kan vara intresserade av den alternativa livsstilen tenderar till att inte äta kött (Iaf så gäller detta bland de få neohippisarna i min bekantskapskrets) så jakt och fiske kan isof strykas från dagordningen. Dessutom så är jakten reglerad så den enda stadiga födkroken i animalisk väg blir isof fiske.

Sedan så måste ni ju också ha en inkomstkälla då det alltid finns tjänster och saker som ni kommer att behöva och inte kan producera själva utan därför måste köpas in. El och internet kanske vissa klarar sig utan, men många har vant sig vid sådana saker och skulle ha mycket svårt att avstå ifrån.

Den största faktorn är alltså pengar. Tillräckligt med pengar för att kunna driva infrastrukturen samt tillräckligt för att kunna stödköpa det som ni inte kan producera tillräckligt av själva.
Citera
2017-05-10, 09:59
  #7
Medlem
Jag och min familj är på om det gäller att köpa upp en by, har länge gått i sådana tankar men inte orkat gå vidare med det.
Citera
2017-05-10, 10:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
https://www.flashback.org/t560369
Inspirerad av den här tråden angående en övergiven by någonstans i Ångermanland tänkte jag fråga er här på Flashback vilka som skulle kunna tänka sig att flytta dit och skapa ett eget samhälle? Vad gör polisen vid sådana här situationer? Dvs att alla husen ockuperas av folk som vägrar flytta? Problemet ligger väl mest i att få alla att hjälpa till och att hålla ordning. Vad tycker ni? Är det genomförbart och vart hittar man likasinnade?
Gäller det knarkar******* så tar polisen i med hårdhandskarna direkt. Är du så okunnig så att du tror att husen står övergivna? Någon äger dem och sköter dem fastän de inte bor där.
Många älgjägare med vapenlicens finns i de här områdena också så stöld och vandalisering från drogmissbrukare är nog mer riskfritt på Södermalm.
Tror det är rätt många rättrådiga svenskar som skulle ställa upp frivilligt och åka 40-50 mil för att tillsammans driva ut knarkande husockupanter till storskogen där både björn varg och troll lurar på ett byte.
Känner för övrigt en familj som ledsnat på knarkare och utlänningar och vill skapa ett självhushåll genom hårt arbete på en plats där inga människor bor. De har bjudit på övergivna hus med jord och skog men ingen säljer.
Drogliberalismen är också på stark tillbakagång. Ingen tycker synd om en knarkare längre. Så där finns inte heller något stöd att hämta för den här iden.
Citera
2017-05-10, 15:01
  #9
Medlem
ExtremParanoias avatar
Riktigt fin idé.
Citera
2017-05-10, 18:12
  #10
Medlem
forfoxsakes avatar
Nu menar jag inte att jag sätter mig på bussen om du/ni PM:ar men jag söker för fullt efter ett nytt samhälle att delta i eller bygga. Även om jag är både knarkare och knarkliberal söker jag dock efter en anarkokommun, inte en knarkkommun. Vill man bara få röka sin holk ifred finns ju ett flertal alternativ annars.
Det svåraste är nog inte polis och militär utan att få alla födda med silversked i mun att orka jobba, alla åsiktsanammare att lära sig diskutera och komma överens och alla bråkstakar att lära sig empati.
Citera
2017-05-10, 20:30
  #11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
https://www.flashback.org/t560369
Inspirerad av den här tråden angående en övergiven by någonstans i Ångermanland tänkte jag fråga er här på Flashback vilka som skulle kunna tänka sig att flytta dit och skapa ett eget samhälle? Vad gör polisen vid sådana här situationer? Dvs att alla husen ockuperas av folk som vägrar flytta? Problemet ligger väl mest i att få alla att hjälpa till och att hålla ordning. Vad tycker ni? Är det genomförbart och vart hittar man likasinnade?
I Lungvik finns många stora hus som bara står där och ingen använder, och bara faller isär.
Så där kan du hitta boende i alla fall.
Citera
2017-05-31, 18:34
  #12
Medlem
Grouse37s avatar
Låter intressant men jag tror det blir svårt att hålla igång ett sånt samhälle. Ett samhälle fullt av hardcore knarkar skulle nog inte vara en perfekt idé. Jag skulle tro att eran by skulle börja ganska bra ett litet och fritt samhälle som snuten inte vet om men efter ett tag så springer alla runt gör inbrott för att kunna köpa lite mer meth från den lokala Heisenberg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback