Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-16, 14:21
  #1
Medlem
Räcker det med att man äter litegrann, så har kroppen ändå tillräckligt med energi för att träna och få muskler. Eller skall man alltid äta tills man är mätt?

Jag åt precis litegrann med grönsaker till. Jag känner mig hungrig och vill helst inte äta för mycket, jag har en bullmage, inte jätteator, men en bullmage i alla fall. Som jag försöker bli av med.

Jag är bara lite orolig att jag skall förlora muskler istället för fett, bara för att jag äter så pass lite. Måste man alltid äta tills man blir mätt, är det obligatorisk?
Citera
2016-12-16, 14:27
  #2
Medlem
Namecopys avatar
Hur mycket vätska får du i dig per dag?
När du egentligen bara är törstig kan kroppen luras och sända ut hungersignaler – vilket kan få dig att äta helt i onödan.
Citera
2016-12-16, 14:33
  #3
Medlem
Det beror på hur mycket du tränar och vad du äter för någonting. Men rent generellt så äter vi gärna lite för mycket och det här med att känna sig mätt handlar mycket om vad du äter.

Huruvida du ska äta så du förbrukar av kroppens fettlager eller för att bygga upp muskler är också en fråga. Är du överviktig så vill du gå ner i vikt. Vill du träna för att få muskler är målsättningen motsatsen.

Just när det gäller magen är det också viktigt vad du äter. En del får ballongmage för att det bildas gaser i tarmarna. Det kan man undvika med rätt kost.

Vill du få platt mage så ska du mer titta på hur du ska träna.

Men det kan även vara intressant notera att sköter man sig under veckan och sen "syndar" lite under helgen så finns där en tendens att man tappat hela veckans träning. Så det gäller att vara konsekvent.
Citera
2016-12-16, 14:43
  #4
Medlem
Simpelt om du är hungrig så ska du äta (ínte skräpmat) och om du inte är nöjd med din mage gör magövningar och stärk din core och öka din muskelmassa o minska ditt kroppsfett på det visset.lycka till
Citera
2016-12-16, 15:03
  #5
Medlem
Vet du ungefär hur mycket protein och kolhydrater du får i dig per dag?
Citera
2016-12-16, 15:06
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Räcker det med att man äter litegrann, så har kroppen ändå tillräckligt med energi för att träna och få muskler. Eller skall man alltid äta tills man är mätt?

Jag åt precis litegrann med grönsaker till. Jag känner mig hungrig och vill helst inte äta för mycket, jag har en bullmage, inte jätteator, men en bullmage i alla fall. Som jag försöker bli av med.

Jag är bara lite orolig att jag skall förlora muskler istället för fett, bara för att jag äter så pass lite. Måste man alltid äta tills man blir mätt, är det obligatorisk?

Har du en mage du vill bli av med är kaloriunderskott ett måste, den försvinner inte genom att göra magövningar. Så först kaloriunderskott, därefter för att minimera förlusten av muskelmassa och viktnedgången ska bestå utav fett krävs styrketräning, och till sist proteinrik kost.
Citera
2016-12-16, 15:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Har du en mage du vill bli av med är kaloriunderskott ett måste, den försvinner inte genom att göra magövningar. Så först kaloriunderskott, därefter för att minimera förlusten av muskelmassa och viktnedgången ska bestå utav fett krävs styrketräning, och till sist proteinrik kost.
Kaloriunderskott, det är lite det som jag försöker. Jag åt i lite mängder idag.

Jag känner mig lite hungrig, dock har den känslan försvinnit nästan, eller jag känner mig fortfarande lite, lite hungrig.

Är det okej att träna, eller skulle mina muskler börja försvinna, bara för att jag är hungrig och så?
Citera
2016-12-16, 15:42
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Kaloriunderskott, det är lite det som jag försöker. Jag åt i lite mängder idag.

Jag känner mig lite hungrig, dock har den känslan försvinnit nästan, eller jag känner mig fortfarande lite, lite hungrig.

Är det okej att träna, eller skulle mina muskler börja försvinna, bara för att jag är hungrig och så?

Nej, dina muskler försvinner inte bara för du känner dig hungrig. Dock är det svårt att veta vad du menar med att du åt "lite", det säger egentligen inte så mycket om mängden kalorier du faktiskt äter.
Citera
2016-12-16, 17:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Räcker det med att man äter litegrann, så har kroppen ändå tillräckligt med energi för att träna och få muskler. Eller skall man alltid äta tills man är mätt?

Jag åt precis litegrann med grönsaker till. Jag känner mig hungrig och vill helst inte äta för mycket, jag har en bullmage, inte jätteator, men en bullmage i alla fall. Som jag försöker bli av med.

Jag är bara lite orolig att jag skall förlora muskler istället för fett, bara för att jag äter så pass lite. Måste man alltid äta tills man blir mätt, är det obligatorisk?

Hur mycket är lite? Ända sättet att få säkra svar är att räkna kalorier. Finns bra appar för detta, t. ex. My fitness pal.
I början när man lägger om sin kost så är det väldigt vanligt att man känner sig hungrig. Det tar ett tag att ställa om till en ny livsstil. Sen handlar inte så mycket om när eller hur stora portioner man äter utan mer dagens samlade kalorivärde.
Citera
2016-12-23, 10:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Måste man alltid äta tills man blir mätt, är det obligatorisk?

På Okinawa praktiserar väldigt många Hara Hachi Bu, vilket betyder ungefär "ät tills du känner dig 80 % mätt". Det vill säga, lägg ner gaffeln ett tag innan du känner dig helt mätt.

Okinawa är klassad som en s.k. blå zon, ett område där folk blir exceptionellt gamla.
__________________
Senast redigerad av EmeraldForest 2016-12-23 kl. 10:53.
Citera
2016-12-23, 11:13
  #11
Medlem
Ett högt proteinintag är viktigt för att bibehålla muskelmassa vid viktnedgång, man brukar räkna 1,5 - 2 gram per kg/kv. Många har fördel av att minska kolhydrats intaget, med undantag för innan och direkt efter träning (då är det fördelaktigt med en del kolhydrater).

Mvh dqdqd
Citera
2017-01-05, 17:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dqdqd
Ett högt proteinintag är viktigt för att bibehålla muskelmassa vid viktnedgång, man brukar räkna 1,5 - 2 gram per kg/kv. Många har fördel av att minska kolhydrats intaget, med undantag för innan och direkt efter träning (då är det fördelaktigt med en del kolhydrater).

Mvh dqdqd

Sluta sprida myter, 1g kilo har riktiga forskningar kommit fram till. Det är sällan svenskar lider av protein brist
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback