Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-16, 11:58
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska ge mig in på att akustikbehandla mitt vardagsrum då jag känner att mitt 5.2 system inte levererar som förväntat. Jag har dubbla basar och de spelar OK men har en hel del döda zoner och peaks beroende på vart jag står vilket är störande.

Efter att ha fördjupat mig kring ämnet akustikbehandling så har jag bestämt mig att ge de ett försök.

Till sidor, tak och bakvägg kommer jag använda mig utav sk. spegelmetoden och sätta 40mm glasullskivor där det behövs.

Problemet blir att akustikbehandla lågfrekventa ljud (bas) och undrar hur folk här på forumet har gjort det?
Stora "bass traps" är inget alternativ då det är alldeles för stora delar och skulle bara se konstigt ut. Däremot har jag funderat att lägga innertak Fördelen som jag ser att sätta innertak är att man får med mycket "hörn" på köpet dvs. "ramen" runt om där vägg/tak möts. Det är väl där lågfrekventa ljud är som värst?

Jag har tänkt och använda mig utav Ecophons produkter. De har däremot inga mätningar som sträcker sig ner under 125Hz (Har ringt och kollat)

Detta är det effektivaste jag hittade på hemsidan:

https://s30.postimg.org/dy1dagej5/image.jpg

Då utgör taket av en synlig 20mm platta följt av 2st 50mm "Extra bass" (http://www.ecophon.com/sv/produkter/...ster--Rigid-A/) skivor staplade ovanpå. Resultat av detta blir 12cm isolering med 8cm luftspalt (20cm konstruktionshöjd) Om man kan nu göra så som jag gjort i grafen, förlängt den tanjerade linjen så bör man hamna på ett absorbtionsvärde strax över 0,6 vid 30-40Hz. Men frågan är om man kan tänka så och hur effektivt värdet är. Lägger man på ett tredje lager Extra bass så kanske man når effektiviteten? Detta bör då eliminera mycket av problemen tycker jag men det kanske inte fungerar så i praktiken.
Sen är det frågan hur mycket detta kommer hjälpa rent generellt? För jag blir ju fortfarande inte av med ljudvågor som går sid och längsled. Ambitionen är ju inte att få ett helt "perfekt" rum för förutsättningarna finns inte till detta utan rensa bort det värsta.

Sen har jag fråga kring akustikbehandling direkt bakom högtalare. Är det bra att lägga en 40mm skiva direkt bakom? Högtalarna står ca 10-20cm från väggen.

MVH
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback