Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-16, 08:36
  #1
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd...r-muhammedbild

Citat:
Sverigedemokraternas ungdomsförbund har anmält ett bombhot efter att ha lagt ut en teckning på Muhammed som Lucia på sociala medier. Polisen har inlett en förundersökning om olaga hot mot grupp. ”Jag ska komma till ungdomsförbundet med handgranater och döda er alla”, uppges personen ha sagt.

Citat:
Informerat Säpo

Polisen på den aktuella orten bekräftar att det har kommit in en anmälan och uppger att man har startat en utredning om olaga hot mot grupp. Men i nuläget finns ingen misstänkt.

Undrar om någon har sett denna på väg?

Edit: Muhammedbild https://www.facebook.com/Ungsvenskar...type=3&theater
__________________
Senast redigerad av idkidkidk 2016-12-16 kl. 08:46.
Citera
2016-12-16, 09:02
  #2
Avstängd
ihatemes avatar
Hotet är ett falsklarm och min vän har ringt in det från ett kontantkort och jag skojar inte ens.

Eftersom Säpo tar detta på allvar så kan jag redan nu säga att jag inte har någon kommentar. Han köpte kontantkortet på en kiosk, satte i det i en sån där DORO-mobil för 199:- eller nåt och sedan skrotade han kortet.

Bra sätt att bränna 199:- +35:- +100:- på.

Jag är själv sverigedemokrat så det är därför jag är öppen med detta, jag är starkt emot hans tilltag.
Citera
2016-12-16, 09:08
  #3
Avstängd
ihatemes avatar

För er som måste påpeka det: Nej det är inte coolt, och ja det är såhär man gör om man i princip vill ringa så anonymt som möjligt. Det du kan göra ytterligare är att köpa kontantkortet av en vän med flera mellanhänder eller bara från en skiten kiosk som garanterat inte har kameror. Telefonen bör vara av äldsta modell möjlig och gärna begagnad. Köper du en ny som GM gjorde så är risken stor att åka fast. Säpo kommer få reda på IMEI-numret och sedan se på affärens (Elgiganten) övervarkningsbilder vem som köpt telefonen. Resten är upp till honom men jag sa till han att det var en usel idé!

Fängelsestraff finns väl på skalan kan jag tro?? Även fast "det va ba på sköj!"
Citera
2016-12-16, 09:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Hotet är ett falsklarm

Det tror jag inte.

I Sverige blev jag hotat av muslimer på asylboende pga jag är ateist, som inte hänt i Syrien i 30 år, trots att jag säger alltid på tal att jag är ateist dit. När Jag ville polisanmäla, vägrade polisen att skriva en rapport pga det är muntlig hot och polisrapport kommer att göra inget.
__________________
Senast redigerad av idkidkidk 2016-12-16 kl. 09:49.
Citera
2016-12-16, 09:18
  #5
Avstängd
ihatemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idkidkidk
Det tror jag inte.

I Sverige blev jag hotat av muslimer på asylboende pga jag är ateist, som inte hände i Syiren i 30 år, trots att säga på tal att jag ateist, och när ville jag polisanmäla, polis vägrar att skriva en rapport pga det är muntlig hot och polisrapport kommer att göra inget.
Hot över religiösa fundament som t.ex. en avbildning på Muhammed förekommer definitivt! Men just detta fall är ett falsklarm och ingenting kommer hända. Iallafall inte som planerat. Någon extremist kanske missar PMet och springer in och spränger sig själv ändå även fast det var avblåst men vad vet jag.
Citera
2016-12-16, 15:09
  #6
Medlem
Pinkamenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Hotet är ett falsklarm och min vän har ringt in det från ett kontantkort och jag skojar inte ens.

Eftersom Säpo tar detta på allvar så kan jag redan nu säga att jag inte har någon kommentar. Han köpte kontantkortet på en kiosk, satte i det i en sån där DORO-mobil för 199:- eller nåt och sedan skrotade han kortet.

Bra sätt att bränna 199:- +35:- +100:- på.

Jag är själv sverigedemokrat så det är därför jag är öppen med detta, jag är starkt emot hans tilltag.

Då kanske du ska kontakta polisen och berätta att det bara var ett skämt? Ett rätt så osmakligt skämt i min mening.
Citera
2016-12-16, 17:54
  #7
Medlem
Zaedrewss avatar
Bombhotet var väl en sak men det var liksom hundratals andra hot på deras Facebook också om halshuggning etc. Om man inte fattar vilka Säpo nu prioriterar som hot så är det liksom bara att läsa dessa hot. Sedan då utifrån om nu faktiskt någon/några skulle ta och göra något mot just denna organisation så lär de inte ringa, skriva eller på annat sätt varna om det innan. Sådant brukade bara västerländska terrorister av den gamla skolan göra (IRA, ETA m.fl).
Citera
2016-12-16, 18:00
  #8
Medlem
Pfaltzs avatar
Jag måste säga att jag är lite besviken på reaktionen. Hade väntat mig mer action från islamisterna. Börjar de bli softa?
Citera
2016-12-16, 23:33
  #9
Moderator
Tinuviels avatar
Bilden har rönt en hel del uppmärksamhet. Bland annat var Omar Elturk inne och frågade vem som var ansvarig utgivare för sidan.

Söker man på forumet finns en hel del att läsa om Omar Elturk, men kortfattat så har han öppet visat sympatier för IS och är ingift i den familj som leds av Abu Raad, en imam som knutits till våldsbejakande jihadism.
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige

De kontakter som Omar Elturk sannolikt besitter är nog något att i sammanhanget ta i beaktande.
Citera
2016-12-17, 13:46
  #10
Avstängd
jaggillarcracks avatar
Varför tar polisen sånt på allvar? Om någon person ska göra slag i saken så hotar man inte i förväg!
Citera
2016-12-17, 14:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarcrack
Varför tar polisen sånt på allvar? Om någon person ska göra slag i saken så hotar man inte i förväg!

Isf detta hot kan utveckla till terrorattentat tror jag, men man vet ej

p-s isis alltid hotar muntligt innan de göra terrorattentatet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback