Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-16, 01:03
  #1
Medlem
klybans avatar
Går det ekonomiskt att ha en park som Westworld?

Vi har ju givetvis en gigantisk kostnad vid byggandet av parken och värdar/hosts, den går även diskutera om man vill.
Men det som får mig främst ställa frågan, är att alla scenarion verkar spelas ut oavsett om en guest/gäst är med i scenariot.
Och den process att samla upp och laga alla dessa, måste vara rätt dyrt(en mycket trolig underdrift).

Ett svar på frågan är givetvis = "Självklart, det är bara låta guest/gäster betala tillräckligt."
Men det svaret kan vi skippa, då det inte finns mycket att diskutera där som så.

Vad vi vet är att ~1400 är i parken samtidigt, för mig de sa denna siffra i ett avsnitt.
Men vart dessa är kan man undra efter sett säsong 1.
Men teorier är att det är som filmen, och att det är ett flertal världar i Westworld.
Och det man sett nu i säsong 1 är västern världen.

För den som inte vet vad Westworld är, så kan få lite information här.
http://www.imdb.com/title/tt0475784/?ref_=nv_sr_1
Och är baserat på filmen ifrån 1973 med samma namn.
http://www.imdb.com/title/tt0070909/?ref_=nv_sr_2
Men för verkligen svara, så bör man nog kollat en del och inse vad det handlar om.
Serien finns på HBO.

Ekonomiskt hållbar, menar jag då att den åtminstone går jämt upp.
Men givetvis är alla frågeställningar väldigt svåra att förankra pga teknik som vi inte förstår oss på.
Citera
2016-12-16, 01:22
  #2
Medlem
Priset enligt serien är 400.000kr per dygn, som lägst, mera troligt ca 600.000

Så, 1400 personer i parken varje dag skulle ge 560 000 000 per dygn.

Med den prissättningen och bokningsnivåerna så tror jag nog det skulle gå.

Frågan är, kan man få folk att betala det?
Citera
2016-12-16, 04:00
  #3
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=o6jc5QX8Zy4
Citera
2016-12-16, 05:30
  #4
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
!

Ja det är intressant att ponera!

Jag tänker mest på hur avancerad tekniken i själva parken är och hur avancerad tekniken utanför parken är?

Denna avancerade teknik kanske i deras tidsålder inte är så dyr, ser man det från sitt eget perspektiv kan det lätt verka omöjligt att de låter folk skjuta sönder sina dyra skapelser, men sen så är det ju hela meningen med parken!

Jag tror som så att man skulle betala utifrån det man gjort, liksom skjuter du 4 robotar får du betala för just dom, däremot skulle det ta bort en del av friheten att kunna göra vad man vill, det kanske är bättre att alla betalar en större summa pengar kontinuerligt för att "cover up" de som kostar lite mer när de är där och leker.

Det är i alla fall mina tankar om det hela!
Citera
2016-12-16, 07:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made

Jag tänker mest på hur avancerad tekniken i själva parken är och hur avancerad tekniken utanför parken är?


Hade ju varit mycket billigare att låta stuntmän, skådisar, horor etc, spela värdar.
Då hade det med sådana priser varit lätt att nå lönsamhet.
Däremot, skulle väl varenda "etisk" instans hoppa högt och förbjuda skiten, å andra sidan skulle dom det nog också om man skapar konstgjorda människor, som rika får plåga för nöjes skull.
Citera
2016-12-16, 10:39
  #6
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Priset enligt serien är 400.000kr per dygn, som lägst, mera troligt ca 600.000

Så, 1400 personer i parken varje dag skulle ge 560 000 000 per dygn.

Med den prissättningen och bokningsnivåerna så tror jag nog det skulle gå.

Frågan är, kan man få folk att betala det?
Vart kommer den infon ifrån?
Undrar då jag kan inte påminna mig höra detta i nått av avsnitten.

Det är mycket pengar det råder ingen tvekan om detta.
Men frågan om hur långt dessa räcker när dessa scenarion om och om igen spelar ut sig.
Vilket betyder att de måste lagas på ett eller annat sätt.
Sen om man sett serien så verkar det vara kanske +3 steg, hämta, tvätta, laga, programmera om/radera minne och återbörda på rätt ställe.

Deras "kontor" är ju abnormt stort, där man ser ofantligt många våningar(nån som orkar kanske kan gå och beräkna hur många våningar).
Vilket borde innebära väldigt stor personalstyrka.
Citat:
Ursprungligen postat av botolf
https://www.youtube.com/watch?v=o6jc5QX8Zy4
Intressant, vissa delar tyckte jag dock var lite låga.
Som personalstyrka, service kostnader, forskningshuset(med alla rulltrappor antar jag) och antalet hosts.
Just forskningshuset har jag svårt och se som endast kostar $40 miljoner, bara gräva det hålet måste kostat extremt mycket.
Sen har man redan en grävmaskin för $100miljoner, så man kanske använde den.
Hans beräkning är $23miljarder.

Sen blev jag fundersam på hur man om räknade dollarn ifrån $40000 i serien och sen säga att detta skulle motsvara $10000 pga värdeminskning.
Och sen sitter han och räknar på dagens penningvärde på mark och byggnadskostnader, eller tänker/fattar jag bara fel där?

Tack för klippet, det var intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ja det är intressant att ponera!

Jag tänker mest på hur avancerad tekniken i själva parken är och hur avancerad tekniken utanför parken är?

Denna avancerade teknik kanske i deras tidsålder inte är så dyr, ser man det från sitt eget perspektiv kan det lätt verka omöjligt att de låter folk skjuta sönder sina dyra skapelser, men sen så är det ju hela meningen med parken!

Jag tror som så att man skulle betala utifrån det man gjort, liksom skjuter du 4 robotar får du betala för just dom, däremot skulle det ta bort en del av friheten att kunna göra vad man vill, det kanske är bättre att alla betalar en större summa pengar kontinuerligt för att "cover up" de som kostar lite mer när de är där och leker.

Det är i alla fall mina tankar om det hela!
Kontrollen säger ju han får göra som han vill, när MIB skövlar runt på ett ställe.
Så den i sig är nog ingen omöjlighet att man får bära sina egna kostnader.

Men så kommer vi till ett problem här, och det är ju att man ser scenarion spela ut sig utan gäster/guests i närheten(jag får den känslan i alla fall).

Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Hade ju varit mycket billigare att låta stuntmän, skådisar, horor etc, spela värdar.
Då hade det med sådana priser varit lätt att nå lönsamhet.
Däremot, skulle väl varenda "etisk" instans hoppa högt och förbjuda skiten, å andra sidan skulle dom det nog också om man skapar konstgjorda människor, som rika får plåga för nöjes skull.

Sen ett litet problem att ha riktiga människor i parken som värdar/hosts, då dessa kanske kan ha lite svårt med att bli våldtagna och få knivar i sig.
Citera
2016-12-16, 11:44
  #7
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Kontrollen säger ju han får göra som han vill, när MIB skövlar runt på ett ställe.
Så den i sig är nog ingen omöjlighet att man får bära sina egna kostnader.

Men så kommer vi till ett problem här, och det är ju att man ser scenarion spela ut sig utan gäster/guests i närheten(jag får den känslan i alla fall).

Haha ja det har du rätt i, känns troligare med en kanske lite för hög kostnad för alla för att täcka som du säger när dom spelar ut scenarion utan människor i närheten.

Har du sett till sista avsnittet än?

Får ju en del förklarat för sig där.
Citera
2016-12-16, 12:15
  #8
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Haha ja det har du rätt i, känns troligare med en kanske lite för hög kostnad för alla för att täcka som du säger när dom spelar ut scenarion utan människor i närheten.

Har du sett till sista avsnittet än?

Får ju en del förklarat för sig där.
Det är just denna som fick mig att undra om det är så realistiskt egentligen.
Utan den så hade jag nog inte ens funderat tanken om det är möjligt ekonomiskt.
Citera
2017-06-17, 03:14
  #9
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Haha ja det har du rätt i, känns troligare med en kanske lite för hög kostnad för alla för att täcka som du säger när dom spelar ut scenarion utan människor i närheten.

Har du sett till sista avsnittet än?

Får ju en del förklarat för sig där.

Bumpelibump.

Till att börja med - jag älskar Westworld. Jag tycker att det är något av det mest avantgardistiska som skapats i underhållningsväg på den här sidan 00-talet. Det är existensialitiskt sublimt. Vackert. Starkt. Som i förbigående noterar vi att människor turistar i fara, romans och fullständigt antisocial sadism.

Var det bara jag som kände hur lika delar sannolikt och fasansfullt det är att människor skulle vara villiga att begå fullständigt oacceptabla handlingar mot androider för att de inte är människor, trots att det inte rimligen kan spela någon roll för en moralisk människa. För att det helt enkelt är oanständigt?

Nåväl, det var inte saken, men jag har i alla fall sagt mitt och kanske lagt ribban.

Jag antar att jag spoilarskyddar utifall att.


Skitsamma. Frågan var hur en park som Westworld bär sig ekonomiskt. Vi rör oss i en välmående framtid. Fuck Fight Club. Jag inbillar mig att Anthony Hopkins karaktär tillsammans med
Bernard gör ett quantum leap vad gäller AI och pitchar det till VCs som bara glupar i sig idén. Utan att behöva använda spoiler-taggen är fastighetspriserna fullständigt omöjliga att uppskatta. Arrende? Köp? Onekligen rätt viktiga data, men låt oss anta att vi... talar om en helt ny typ av fastighetsbildning.

Så vad har vi? Androider utan... eller ja... insikt i sina kognitiva funktioner som likt slavar destrueras då de når mitten av labyrinten.

Hur försäkrar man en sån miljö?
Hur ansvarsfriskriver man sig (Westworld inc) från run-amuck androids?
Visst kan man ansvarsfriskriva sig från att nån nolla ramlar från en häst eller blir överkörd av ett tåg, det skulle funka, men vilket försäkringsbolag skulle, och vilken underwriter/aktuarie, skulle signa off på parken? Försäkringsfolk - upplys mig!!!

Allright. Vi börjar där. Den här tråden har ju inte rört sig på ett tag, så jag ligger lågt med resten.
Citera
2017-09-02, 10:29
  #10
Medlem
Inte första tvserien som bygger på sådana här nöjesparker där man kan göra vad man vill med robotar.

Kollar man genom serien så verkar processen att göra en robot ta tid och vissa gäster döda väldigt många sen verkar robotarna själva döda på löpande band ex krig.

Själva grund idéerna är väldigt bra med en fri värld där folk kan göra riktigt sjuka jävla saker istället för i den riktiga världen.
Moralen är i en grå zone eftersom dom inte är riktiga undrar om lagen verkligen skulle tillåta detta någonstans om det var möjlighet.

Summan 40k om dagen verkar rimlig.
Konceptet verkar hur tråkigt som helst med western tema och verkar jävligt svårt och komplex att införa 1200 individer samtidigt i det utan att behöva integrera med varandra.
Hur vet jag om jag ska våldta eller börja slåss med någon att det inte är en annan gäst.
Det finns för många saker att ifråga sätta.

Ett annat koncept där man istället ha en fejd stad i modern tid där man bygger upp en egen verklighet med folk man känner och därefter man kan göra vad man vill. Det skulle jag kunna betala för. Göra vad jag vill med folk jag hatar och ha sex med dom tycker attraherad.
Citera
2018-05-07, 12:02
  #11
Medlem
Nochillss avatar
Nej, det skulle absolut inte gå ihop ekonomiskt med att ha en fantasivärld som Westworld består av även om sadomaschister gästar.

I det senast avsnittet i S2 så får vi dessutom se "India World" där botarna är bengaliska tigrar, vad händer om de river sönder en gäst? Dessutom nämndes: "Klondyke World" där det snöar trots att alltihop utspelar sig i ett tempererat klimat vilket låter komplicerat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback